Wednesday, May 31, 2017

Majoritatea clientilor romani de Bauspar, la limita saraciei

Majoritatea romanilor care au intrat in sistemul de economisire-creditare in domeniul locativ si au economisit pe o perioada de cinci ani sunt la limita saraciei si au venituri modeste. In plus, unu din trei clienti (29%) sustine ca nu a apelat la credit pana acum pentru ca nu putea face fata ratelor unui credit. 

Situatia reiese dintr-un studiu realizat de IRSOP pentru Asociatia Bancilor pentru Domeniul Locativ din Romania (ABDLR).

Sondajul a fost realizat pe un esantion de 1.040 de clienti ai celor doua banci de economisire-creditare din Romania care au economisit timp de 5 ani, dar nu au apelat pana in prezent la un credit.

Si, desi nu au luat inca un credit pentru locuinta, 78% din clienti au folosit fondurile de economisire si prima de stat pentru imbunatatirea conditiilor de locuit.

Din cercetare mai reiese faptul ca 84% din totalul participantilor la sistem au probleme cu locuinta. Cei mai multi dintre clientii chestionati sunt nemultumiti de faptul ca locuinta este veche (42%) sau considera ca aceasta are nevoie de reabilitare (29%).

In plus, din studiu mai reiese faptul ca aproape jumatate din totalul gospodariilor in care traiesc clientii bancilor pentru locuinte si aproape doua treimi din persoanele care au peste 60 de ani traiesc cu un venit total de sub 3.000 de lei, mai mic decat venitul mediu lunar al unei gospodarii din Romania, de 3.085 de lei.

Jumatate dintre clienti locuiesc in orase mici sau la tara

Totodata, aproape jumatate (43%) dintre clienti traiesc in zone rurale sau orase mici, cu oportunitati financiare si de locuri de munca mai reduse.

De asemenea, 54% dintre clientii sistemului Bauspar considera ca posibilitatile lor financiare sunt mai mici decat costurile de imbunatatire a locuintei.

Studiul mai arata ca 71% dintre respondenti au incredere mare in sistemul de economisire - creditare, iar 84% dintre acestia spun ca nu ar fi avut alte surse de finantare pentru renovarea locuintei in absenta acestui sistem.

Romania are doua banci pentru locuinte, infiintate in baza unei legi speciale. Sistemul prevede faptul ca statul plateste 25% din suma economisita in anul precedent de catre client, dar nu mai mult de echivalentul in lei a 250 de euro.

In ce stadiu se afla sistemul?

Activitatea bancilor pentru locuinte este blocata de mai bine de un an pana cand va fi aprobata legea care reglementeaza sistemul de economisire-creditare, aflata in dezbatere parlamentara. 

“Nu se semneaza noi contracte, nu intra noi clienti in sistem. Nu se pot semna noi contracte fara clarificari legislative. Din punctul de vedere al activitatii, acordam credite clientilor existenti. Speram sa se finalizeze acest demers legislativ cat se poate de repede si sa avem clarificari pentru legea care reglemenetaza acest sistem de economisire-creditare”, a declarat presedintele executiv al Asociatiei Bancilor pentru Domeniul Locativ (ABDLR), Lucian Anghel.

Sistemul a fost blocat dupa ce inspectorii Curtii de Conturi au ajuns la concluzia, dupa un control desfasurat in 2015, ca unele prime platite de stat nu au fost folosite in mod corespunzator.

Potrivit jucatorilor din piata, sistemul romanesc al bancilor pentru locuinte are in jur de 500.000 de clienti, iar numarul acestora este in scadere.

Cat de mult pot economisi prin schimbarea furnizorului de energie?

Consumatorii casnici pot vedea ca exista diferente destul de mari intre furnizori, care pot chiar depasi 10 lei la valoarea totala lunara a facturii.

De mentionat, odata cu liberalizarea preturilor la energia electrica, si consumatorul casnic poate opta pentru schimbarea furnizorului de energie electrica, pentru a reduce valoarea totala a facturii platite. Diferentele de cost intre cea mai ieftina si cea mai scumpa oferta din piata pot depasi chiar si 20% din valoarea facturii lunare.

Micii consumatori de energie electrica incep sa aiba un cuvant de spus in privinta furnizorului de energie electrica. Piata nu mai este formata doar din cateva companii mari, traditionale, ci numarul furnizorilor care activeaza in acest domeniu a crescut simtitor. In prezent, exista o diversitate de oferte intre care se poate opta pentru a se realiza economii relativ insemnate la factura lunara de energie electrica.

De aceea, este indicat sa se compare ofertele existente, inainte de a se lua o decizie de schimbare a furnizorului. Procesul de migrare este unul gratuit, insa nu neaparat unul simplu, intrucat exista inca o intreaga birocratie pentru a realiza transferul la un alt furnizor.

Valoarea totala a facturii – criteriul de departajare a furnizorilor!

Principalul criteriu care trebuie luat in calcul atunci cand se doreste schimbarea furnizorului de energie electrica este valoarea totala a facturii, intrucat numai aceasta cuprinde toate costurile si tarifele evidentiate in cadrul facturii.

Unul dintre cele mai importante elemente de cost il reprezinta pretul energiei active. Insa exista cazuri in care unii furnizori ofera un pret mai mic al energiei active, in paralel cu perceperea unei taxe zilnice de rezervare.

Mai exact, un furnizor care practica un pret de energie activa de 0,159 lei/kWh, insa impune o taxa zilnica de rezervare de 0,33 lei, ajunge sa fie mai scump decat unul care percepe doar un singur cost reprezentat de pretul energiei active, in valoare de 0,201 lei/kWh.

Pe langa aceste costuri insa, factura mai cuprinde cateva taxe obligatorii, reglementate de stat: tarife de transport si distributie, accize, subventii pentru energia regenerabila (certificate verzi), taxa pentru cogenerarea de inalta eficienta. Acestea au niveluri relativ similare sau chiar identice in multe cazuri, la toti furnizorii din piata. Insa nivelul lor nu este deloc de neglijat, depasind in prezent cu mult costul energiei active si reprezentand, in fapt, cea mai mare parte din valoarea facturii platite de consumatori.