Wednesday, May 3, 2017

ANPC face o noua incercare de transpunere a directivei privind comisioanele

Autoritatile mai fac o incercare pentru transpunerea in legislatia romaneasca a Directivei 92/2014 privind comparabilitatea comisioanelor bancare. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a elaborate un proiect de lege in acest sens, dupa ce, anterior, propusese transpunerea directivei prin Ordonanta de Guvern. 
 
Institutia prezinta proiectul ca fiind “forma actuala a proiectului privind comparabilitatea comisioanelor aferente conturilor de plati, schimbarea conturilor de plati si accesul la conturile de plati cu servicii de baza”. 
 
Ce este consumatorul vulnerabil?
 
Noutatea majora adusa de ANPC actului normativ consta in introducerea notiunii de consumator vulnerabil. 
 
Conform documentului, consumator vulnerabil din punct de vedere financiar este cel al carui venit lunar nu depaseste echivalentul salariului de baza minim brut pe tara sau al carui venit din ultimele sase luni nu depaseste echivalentul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata cumulat pentru ultimele sase luni. 
 

Pentru acesti consumatori, institutiile de credit ofera gratuit anumite servicii, cum ar fi deschiderea, administrarea si inchiderea unui cont, depunerea de fonduri intr-un cont, sau retragerea de bani in tara, se mentioneaza in proiect. Pentru alte tipuri de operatiuni, bancile ofera clientilor respectivi o serie de facilitati.
 
Pentru clientii care nu indeplinesc conditiile pentru a fi cosiderati vulnerabili, bancile vor oferi gratuit toate operatiunile necesare pentru deschiderea, inchiderea unui cont de plati si retragerile de numerar de pe teritoriul Uniunii Europene. Pe de alta parte, acestea vor putea percepe comisioane “rezonabile” pentru alte servicii, stabilite in functie de anumiti indicatori, cum ar fi nivelul veniturilor nationale, comisioanele medii percepute pentru serviciile furnizate privind conturile de plati etc.
 
Reguli clare pentru prezentarea comisioanelor
 
Actul normativ stabileste ca un cont de plati cu servicii de baza cuprinde urmatoarele servicii: servicii care permit toate operatiunile necesare pentru deschiderea, administrarea si inchiderea unui cont de plati; servicii care permit depunerea de fonduri intr-un cont de plati; servicii care permit retrageri de numerar pe teritoriul Uniunii Europene, dintr-un cont de plati la ghiseu sau la bancomate, in timpul sau in afara programului de lucru al institutiei de credit; efectuarea de operatiuni de plata printr-un card de plata, inclusiv plati online, transferuri de credit, inclusiv ordine de plata programata, dupa caz, la terminale bancare, la ghisee si prin intermediul facilitatilor online ale institutiei de credit, debitari directe.
 
Pentru mai multa transparenta in privinta comisioanelor, bancile vor pune la dispozitia consumatorilor un document de informare pentru a-i ajuta sa compare cu usurinta comisioanele  din piata. Acesta trebuie sa contina costurile aferente tuturor serviciilor cuprinse in lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plati la nivel national. Documentul de informare trebuie sa fie succint, separat de alte documente, prezentat si aranjat in pagina astfel incat sa fie clar si usor de citit, cu caractere de dimensiuni lizibile.
 
Totodata, pentru a permite consumatorilor sa schimbe contul de plati, proiectul prevede o procedura clara, rapida si sigura prin care prestatorii vor schimba conturile de plati, inclusiv conturile de plati cu servicii de baza.
 
Proiectul de act normativ mai prevede si infiintarea cel putin a unei pagini web de comparare a comisioanelor. Site-urile pot fi administrate de o autoritate publica si/sau de asociatiile de consumatori luate in evidenta de ANPC.