Sunday, April 17, 2016

PwC: Doar 4% din masinile din Romania sunt noi

Programele nationale de innoire a parcului auto derulate in ultimii ani nu au avut succes. Varsta medie a masinilor din Romania este de 12,9 ani, cu 4,6 ani mai mare decat media UE, iar taxa auto pentru masinile second-hand este a treia cea mai mare din Uniune, raportat la venitul disponibil, reiese dintr-o analiza PwC Romania. 
Mai mult, din analiza reiese ca varsta medie a parcului auto a crescut in ultimii ani, de la 7,7 ani in 2008 la 12,9 ani in 2014, in timp ce ponderea autovehiculelor mai noi de 2 ani a scazut de la 22% din totalul parcului auto la doar 4%. 

Varsta medie a parcului auto ajunge la 14 ani in 2020 in ritmul actual

„Constatam ca in ultimii 6 ani de zile, de cand formula taxei de prima inmatriculare a fost pusa in acord cu regulile comunitare, parcul auto din Romania a imbatranit simtitor, astfel incat, continuand in ritmul actual, varsta medie a parcului auto va create la 14 ani pana in 2020, ducand la cresterea emisiilor poluante, dar si punand probleme de siguranta traficului”, a declarat Daniel Anghel, partener, Consultanta Fiscala, PwC Romania. 


Conform studiului, din punctul de vedere al costului cu taxa de inmatriculare, Romania  se afla pe locul 8 in UE (cu 1,9% din venitul disponibil per capita), pentru masinile noi si pe locul 3 pentru cele second hand (15,4%). In timp ce Grecia, Portugalia si Olanda conduc sondajul prin impunerea de taxe ce reprezinta 13% -17% din venitul disponibil pe cap de locuitor (calculat la paritatea puterii de cumparare), taxa de inmatriculare reprezinta doar 0,4%-0,7% in Belgia, Slovacia si Spania, pentru masinile noi. 

Pentru autovehicolele second-hand, cele mai mari taxe sunt percepute in Portugalia (59,9% din venitul disponibil per capita) si in  Grecia (26,7%).

In plus, Romania este una dintre tarile in care posesorii de autovehicole platesc si impozit anul la autoritatile locale. 

Programul Rabla - eficient, dar insuficient

“In scopul stimularii vanzarilor de autoturisme noi au fost adoptate o serie de masuri, cum ar fi programul Rabla, care vizeaza reducerea varstei medii a flotei auto prin stimularea casarii masinilor vechi si a achizitionarii de autoturisme noi. Programul a fost eficient in indeplinirea obiectivelor sale. Cu toate acestea, impactul economic al programului nu a fost suficient pentru a schimba tendintele pietei”, spune Bogdan Belciu, partener, Consultanta pentru Management in cadrul PwC Romania. 

In aceste conditii, reprezentantii companiei de consultanta sustin ca este nevoie de schimbarea sistemului de taxare in domeniu, insa gradual, si numai pentru masinile inmatriculate dupa aparitia noilor reguli, avand in vedere numeroasele modifcari ale sistemelor de taxare din ultimii ani. 

Sistemul de taxare nu stimuleaza innoirea parcului auto

"Analiza noastra arata ca actualul sistem de taxare nu reuseste sa stimuleze intr-o masura satisfacatoarea innoirea parcului auto. Pentru a schimba situatia, ar fi necesar ca tara noastra sa ia in calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor care sa tina cont nu atat de capacitatea cilindrica, asa cum este in prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor si normele Euro ale motoarelor acestora. Desigur, acest sistem s-ar putea aplica gradual numai autovehiculelor inmatriculate dupa intrarea in vigoare a unui pachet legislativ conturat in acest sens si oferind o perioada de gratie cu un termen rezonabil", a explicat Daniel Anghel.

O varianta ar fi comasarea impozitului anual cu taxa de inmatriculare, cu conditia ca taxa finala sa contina o componenta de mediu. 

“Armonizarea sistemului anual de impozitare al autovehiculelor cu taxa de inmatriculare va incuraja achizitia de autoturisme noi, eficiente, ceea ce va conduce la o scadere a varstei medii a parcului auto la 10 ani pana in 2025, ajutand astfel la indeplinirea de catre Romania a obiectivelor de mediu asumate la nivel comunitar”, mai spun reprezentantii PwC.

ASF a avizat componenta Colegiului SAL-IFN

ASF a avizat Componenta Colegiului de Coordonare al Entitatii SAL-FIN, care va fi responsabil cu stabilirea cadrului necesar pentru solutionarea aternativa a litigiilor dintre clienti si entitatile supravegheate de ASF. Colegiul este format din cinci membri, doi de la ASF, unul de la ANPC si doi din partea asociatiilor pietelor/consumatorilor.
Din partea ASF, din Colegiu vor face parte Claudiu Stanescu, director in cadrul Directiei Financiar-Administrative si Oana Cazan, consilier juridic la Serviciul Petitii din Directia Protectia Consumatorilor.

Consumatorii vor fi reprezentati in Colegiu de Alin Iacob (presedintele Asociatiei Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare - AURSF), iar Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) de Paul Anghel, director general in cadrul institutiei.

Al cincilea membru al Colegiului va fi reprezentantul industriei financiare - Radu Toia (director executiv al Asociatiei Administratorilor de Fonduri). 

Atributiile celor cinci membri ai Colegiului vor fi de natura administrativa, ei nefiind implicati direct in procesele de solutionare a litigiilor.

Regulamentul de functionare a fost trimis la Monitorul Oficial

Totodata, ASF a transmis la Monitorul Oficial, pentru publicare, “Regulamentul privind organizarea si functionarea Entitatii de Solutionare Altenativa a Litigiilor (SAL-FIN) in domeniul financiar non-bancar”.

ASF a infiintat aceasta Entitate pentru Solutionarea Alternativa a Litigiilor din domeniul non-bancar in urma transpunerii in legislatia nationala a unei Directive Europene care impune aceste solutii pentru consumatori, prin Ordonanta de Guvern 38/2015.


Entitatea urmeaza sa functioneze exclusiv in cadrul ASF. Pentru solutionarea unui litigiu cu o companie din domeniile supravegheate de ASF, consumatorul trebuie sa-si exprime aceasta optiune in mod voluntar, in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.

Insa, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. Finantarea centrului este asigurata de ASF, iar pentru consumator procedura este gratuita. 

Clientii de asigurari, pensii private sau piata de capital se vor putea adresa Entitatii

Pana in prezent, cele mai multe reclamatii au venit la ASF din piata asigurarilor. In 2015, au fost primite peste 16.000 de petitii din partea clientilor de asigurari, ceea ce reprezinta aproape 95% din reclamatiile primite de Autoritate.

Dupa ce aceasta entitate va deveni operationala, consumatorii vor putea alege daca vor merge pe varianta unei petitii sau daca incearca o solutionare alternativa. Ca si in cazul SAL-ului bancar, clientul va avea la dispozitie doua variante: o solutie propusa sau una impusa. 

In cazul petitiei, ASF poate verifica respectarea cadrului legal fara a impune solutii, insa poate demara controale  la firmele reclamate si le poate sanctiona in cazul in care descopera nereguli.