Friday, February 5, 2016

Fiscul publica pe internet numele datornicilor

Lista cu persoanele fizice care au datorii la Fisc mai mari de 100 de lei va fi publicata pe internet. In cazul firmelor, pentru a aparea pe lista neagra, acestea trebuia sa aiba restante la plata mai mari de 500 de lei. Aceeasi limita este valabila si pentru cei care desfasoara activitati independente sau exercita profesii libere.
Pentru marii contribuabili, limita de la care li se publica datorile pe internet este de 1.500 de lei, iar pentru contribuabilii mijlocii – 1.000 de lei.

Potrivit unui Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala publicat in Monitorul Oficial, listele se publica separat pentru persoane fizice si pentru persoane juridice. 

Potrivit documentului, obligatiile fiscale restante sunt cele existente la sfarsitul trimestrului de raportare si neachitate pana la data publicarii listei. 

Nu intra sub incidenta actului normativ cei care au primit inlesniri la plata, iar acestea sunt in derulare, obligatiile stabilite in acte administrative fiscale a caror executare este suspendata si nici datoriile cu termene de plata viitoare stabilite in planul de reorganizare judiciara.

Daca nu remediezi situatia in 5 zile, datoria se considera recunoscuta


Lista datornicilor va cuprinde: denumirea/numele si prenumele debitorilor, codul de identificare fiscala sau codul numeric personal, domiciliului fiscal si cuantumul total al obligatiilor fiscale restante.

Organul fiscal va comunica debitorului o notificare pana in data de 15 a primei luni din trimestrul urmator celui de raportare, cu privire la obligatiile fiscale restante. Eventualele neconcordante trebuie transmise de contribuabil Fiscului in termen de 5 zile de la data notificarii, pentru ca in caz contrar obligatiile fiscale restante notificate se considera recunoastere a datoriei

Romania intarzie infiintarea SAL-IFN

Romania este singura tara din Uniunea Europeana care nu are o structura pentru solutionarea amiabila a litigiilor dintre consumatori si companiile financiare nebancare. Afirmatia ii apartine lui Calin Rangu, directorul Directiei Protectia Consumatorilor din ASF. Acesta sustine ca tara noastra risca sanctiuni dure daca nu ia masuri in acest sens.

Reprezentantul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) sustine ca documentele necesare infiintarii unui centru SAL pentru sectorul nebancar (SAL-IFN) au fost trimise Guvernului inca din luna noiembrie a anului trecut, insa nu s-a primit niciun raspuns. 

ASF a fost obligata sa infiinteze aceasta comisie in urma transpunerii in legislatia locala a Directivei europene privind procedurile SAL in materie de consum, prin Ordonanta de Guvern aprobata in septembrie 2015. 

“Asteptam de doua luni un raspuns, macar sa ne spuna daca mai trebuie modificat ceva. Am putea sa intram pe aprobare tacita, insa nu dorim acest lucru pentru ca este necesar un punct de vedere al Guvernului. Am ramas ultima tara din Uniunea Europeana care nu are un organism specializat in rezolvarea amiabila a conflictelor intre consumatori si companiile din zona financiara nebancara. Inteleg ca este un vid legislativ, dar riscam sa fim sanctionati. Suntem deja pe lista cu tarile asupra carora s-ar putea declansa procedura de infringement”, a spus Rangu.

Initial, Ministerul Energiei, Intreprinderilor Mici si Mijlocii si Mediului de Afaceri era desemnat de Comisia Europeana ca organ competent in acest caz si ar fi trebuit sa transmita ASF un raspuns in termen de 30 de zile de la depunerea documentatiei. Insa respectivul minister a disparut ca urmare a restructurarii Guvernului, iar competenta a fost transferata catre Ministerul Economiei. Dar nici aceasta institutie nu a raspuns solicitarii ASF. 

La centrul SAL-IFN se pot adresa asiguratii, clientii de pensii private si investitorii

Potrivit proiectului de Regulament pus in dezbatere publica in toamna anului trecut de ASF, infiintarea Entitatii de Solutionare Alternativa a Litigiilor (SAL-FIN) in domeniul financiar nebancar va da posibilitatea clientilor de asigurari, pensii private sau investitorilor pe piata de capital sa apeleze, gratuit, la o metoda alternativa de solutionare a litigiilor cu entitatile din pietele respective. 

Entitatea urmeaza sa functioneze exclusiv in cadrul ASF. Pentru solutionarea unui litigiu cu o companie din domeniile supravegheate de ASF, consumatorul trebuie sa-si exprime aceasta optiune in mod voluntar, in scris, direct la sediul SAL-FIN, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare.

Insa, consumatorii pot supune litigiul procedurilor SAL administrate de SAL-FIN daca fac dovada ca, in prealabil, au incercat sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. „Organizarea si solutionarea alternativa a litigiilor se realizeaza prin Procedura SAL finalizata cu propunerea unei solutii sau Procedura SAL finalizata cu impunerea unei solutii”, se mentioneaza in proiect.

Procedura trebuie sa fie gratuita pentru consumator


Finantarea centrului este asigurata de ASF, iar pentru consumator procedura este gratuita. Insa, cheltuielile pentru efectuarea de expertize, traduceri de documente si alte probe suplimentare necesare in solutionarea litigiului se efectueaza de catre partea care le solicita.

Ca si in cazul SAL-ului bancar, conducerea SAL-FIN este asigurata de Colegiul de Coordonare, care este format din 5 membri. In acst caz, insa doi membri sunt nominalizati din partea ASF, unul din partea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si doi din partea asociatiilor pietei financiare nebancare si a asociatiilor de consumatori.


Analizarea litigiilor se realizeaza de catre conciliatori conform procedurilor aplicabil. Conform regulamentului, consumatorul isi poate alege conciliatorul/conciliatorii dintre cei inscrisi in lista specifica domeniului litigiului.

Remuneratiile ce vor fi acordate membrilor Colegiului de Coordonare si conciliatorilor se stabilesc anual, prin decizia Consiliului ASF, dupa aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli. Remuneratiile vor fi acordate in suma fixa in baza unui contract de mandat sau a unui contract individual de munca, dupa caz, incheiat cu ASF. Conciliatorii vor beneficia de o suma fixa bruta pentru fiecare caz de conciliere, in functie de tipul de procedura aleasa.

Guvernul a decis ca executarea silita sa fie hotarata in instanta

Executarea silita nu va mai putea fi decisa de un executor, ci va trebui sa fie aprobata de o instanta de judecata. Guvernul a decis in sedinta de miercuri reinstituirea controlului judecatoresc preventiv asupra declansarii procedurii. 
Astfel, potrivit unei ordonante de urgenta, pentru modificarea Codului de procedura civila, executarea silita nu va mai putea fi incuviintata de executorii judecatoresti. Competenta de a incuviinta cererea de executare silita va reveni instantei. Aceasta va efectua un control judecatoresc preventiv asupra declansarii procedurii de executare silita propriu-zisa.

Incuviintarea executarii silite constituie o etapa care isi pune amprenta asupra intregii proceduri de executare silita, precizeaza Guvernul.

Pana acum, executarea silita a apartinut executorilor judecatoresti, aceasta atributie fiindu-le acordata incepand cu anul 2014, in urma unei modificari aduse Codului de procedura civila prin Legea nr.138/2014.

Curtea Constitutionala a constatat, insa, recent ca declansarea executarii silite fara un controlul judecatoresc prealabil incalca exigentele dreptului la un proces echitabil, prin lipsa garantiilor de impartialitate si independenta specifice numai instantelor judecatoresti. 

Totodata, Curtea Constitutionala a retinut ca incuviintarea executarii silite nu poate fi delegata executorului judecatoresc, acesta nefacand parte din autoritatea judecatoreasca.