Wednesday, August 31, 2016

Reguli noi pentru asigurarea obligatorie a locuintei

Posesorii unei polite de asigurare obligatorie a locuintei (PAD) nu vor primi, in caz de dauna partiala, intreaga suma la care au dreptul ca despagubire de la compania de asigurari. Din aceasta suma se va retine o prima suplimentara pe care proprietarul locuintei va fi obligat sa o suporte pentru reintregirea sumei asigurate. 

Prevederea este cuprinsa in Norma ASF nr. 35/2016 privind forma si clauzele cuprinse in contractul de asigurare obligatorie a locuintelor care a fost publicata in Monitorul Oficial din 25 august 2016 si va intra in vigoare la 60 de zile de la publicare. 

Astfel, conform noilor reglementari, dupa fiecare dauna partiala, suma asigurata se reintregeste automat de la data evenimentului asigurat, prin plata unei prime de asigurare suplimentare care se retine din despagubirea datorata. ”Prima suplimentara se calculeaza proportional cu despagubirea primita si perioada ramasa de asigurare”, se mentioneaza in actul citat. Pana acum, reintregirea sumei asigurate era optionala. 

Pe de alta parte, atunci cand dauna atinge suma asigurata (10.000 sau 20.000 euro), proprietarul va fi obligat sa incheie o noua asigurare obligatorie, dar numai dupa efectuarea tuturor reparatiilor care conduc la ”satisfacerea cerintelor de locuit ale unei persoane sau familii".

Existenta politei PAD va fi verificata in baza de date a PAID

In plus, noua Norma prevede verificarea automata de catre asigurator a existentei politei PAD in momentul in care proprietarul solicita incheierea unei polite facultative pentru locuinta. Verificarea va fi posibila prin interogarea bazei de date a locuintelor asigurate pusa la dispozitie de catre PAID. In momentul accesarii bazei de date, se va genera un tichet de interogare care confirma existenta PAD pe locuinta asigurata.


Totodata, norma prevede ca proprietarii care detin polite facultative care acopera riscurile asigurate prin PAD sunt obligati sa incheie o polita obligatorie la expirarea celei facultative. ”In cazul asigurarilor facultative multianuale, obligatia se aplica pentru fiecare aniversare anuala”, se subliniaza in actul normativ. 

Legislatia in domeniu a fost modificata in 2015 in sensul ca societatile de asigurari nu mai au voie sa incheie o polita facultativa pentru locuinte decat in completarea unei polite obligatorii PAD. Pana acum, solicitantul unei polite facultative trebuia sa prezinte agentului de asigurari polita PAD sau sa dea o declaratie pe propria raspundere ca detine o astfel de polita.

De asemenea, norma ASF prevede si posibilitatea emiterii politei PAD in format electronic.

Polita de asigurare impotriva dezastrelor naturale (PAD) costa anual 10 euro sau 20 de euro (in functie de materialul de constructie al locuintei) pentru sume asigurate de 10.000 euro si respectiv 20.000 de euro. Polita acopera trei riscuri naturale specifice Romaniei: cutremur, inundatie si alunecare de teren.

Desi asigurarea PAD este obligatorie, la finalul lunii iulie 2016, doar 19,65% din totalul locuintelor din Romania aveau incheiate astfel de polite. Regiunile cu cele mai mari grade de cuprindere erau Banat - 27,15%, Muntenia - 23,99% si Dobrogea - 22,14%.

Statul a anuntat bancile partenere pentru START si SRL-D 2016

Programele SRL-D si START 2016 se vor implementa, incapand din acest an, prin intermediul unor banci comerciale selectate in acest scop de catre institutiile statului. Astfel, beneficiarii acestor programe de finantare nerambursabila vor putea solicita si un credit punte pentru componenta de fond nerambursabil si TVA de la bancile partenere. 
 
Pentru acest an, bancile selectate de catre Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri sunt CEC Bank si Banca Transilvania.

„Avand in vedere faptul ca cele doua institutii de credit au indeplinit cerintele solicitate si ca ofertele de creditare prezentate sunt similare, am decis sa oferim aplicantilor la cele doua programe nationale posibilitatea de a alege institutia de credit prin intermediul careia vor implementa programele in anul 2016”, a declarat secretarul de stat în cadrul Ministerului Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri, Claudiu Vrinceanu.  

Potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei, posibilitatea implementarii programelor dedicate start-up-urilor si debutantilor in afaceri in parteneriat cu institutii de creditconduce la timpi suplimentari de efectuare a cheltuielilor de catre beneficiari, masura, fiind totodata, menita sa incurajeze creditarea intreprinderilor aflate la inceput de drum.

Termenul pentru depunerea cererilor de catre SRL-D a fost prelungit

In plus, Ministerul Economiei anunta prelungirea termenului de depunere a cererilor de finantare de catre intreprinzatorii debutanti in afaceri. Termenul initial expira in data de 30 august la ora 20.00, insa Ministerul redeschide aplicatia de depunere a cererilor in data de 31 august la ora 10.00. Noul termen expira in data de 14 septembrie 2016, ora 20.00. 

Astfel, numerele de inregistrare in Registrul Unic Electronic vor fi atribuite aplicantilor dupa inchiderea celei de-a doua sesiuni de inscriere, mentioneaza institutia.

Sesiunea de depunere a cererilor de finantare nerambursabila pentru dezvoltarea propriei afaceri prin programele START 2016 si SRL-D a fost deschisa la jumatatea lunii august. In cazul firmelor deja infiintate, suma primita poate ajunge la 120.000 de lei, iar pentru debutanti la 45.000 de lei. 

Pentru intreprinderile mici si mijlocii, una din conditii pentru a primi acest ajutor este sa nu figureze cu datorii la bugetele de stat. In plus, suma astfel obtinuta nu poate depasi echivalentul a 90% din valoarea cheltuielilor eligibile (exclusiv TVA) aferente proiectului.

Potrivit informatiilor publicate pe site-ul Ministerului Economiei, schemele sunt valabile pana la 31 decembrie 2016, iar platile vor fi efectuate pana la 31 decembrie 2017.

Pentru START 2016, bugetul total alocat este de 17 milioane de lei, astfel ca, prin implementarea acestui program, se estimeaza acordarea de ajutor de minimis unui numar de cel putin 141 de beneficiari in acest an.

In cazul debutantilor (SRL-D) care deschid o societate cu raspundere limitata bugetul total pentru 2016 este de 22,7 milioane de lei, din care se etimeaza finantarea a cel putin 501 beneficiari.

Plata impozitelor cu cardul la ANAF este posibila in Bucuresti si Ilfov

Persoanele fizice din Bucuresti si Ilfov vor putea plati taxele si impozitele cu cardul bancar la ghiseele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), incepand de luni, 29 august 2016. Ministerul Finantelor Publice a publicat si lista cu administratiile care sunt dotate cu POS-uri in acest scop. 

Astfel, Ministerul anunta ca au fost instalate 37 de POS-uri in 21 de sedii care apartin Administratiilor Sectoarelor 1-6 ale Finantelor Publice, Activitatii de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti si unitatilor de trezorerie suboordonate (Trezoreriile Statului - Sectoarele 1-6 si Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Judetului Ilfov).

In plus, pe lista cu sediile unde au fost instalate terminale POS figureaza si Directia Pasapoarte Bucuresti. 

Ministerul Finantelor anunta inca de la jumatatea acestei luni ca a demarat procedurile de instalare a POS-urilor in administratiile fiscale din 12 judete si din Capitala, dupa ce procesul fusese deja incheiat in 17 judete.

La vremea repspectiva, intentia declarata a Ministerului era ca, pana la termenul de plata a obligatiilor fiscale din septembrie, toate administratiile din tara sa fie dotate cu POS.

Urmeaza plata online!

Primele judete in care s-au instalat POS-uri au fost Timis si Galati, la sfarsitul lunii iunie. In paralel, Ministerul a pornit si procedurile pentru plata online a taxelor si impozitelor prin ghiseul.ro. Insa aceasta facilitate este prevazuta doar pentru persoanele fizice rezidente si nerezidente.

Deocamdata, ANAF se afla in faza de selectare a bancii care va asigura acest serviciu. Potrivit documentatiei de participare la licitatie, tranzactiile efectuate prin acest sistem vor fi comisionate cu cel mult 2% din valoare, dar suma nu va depasi 30 de lei si va fi suportata de Fisc.

Totodata, Ministerul Finantelor a aprobat si lista impozitelor, amenzilor si a altor creante fiscale care vor putea fi achitate online. Astfel, persoanele fizice rezidente si nerezidente vor putea plati 42 tipuri de impozite (pe venit din activitati independente, salarii, cedarea folosintei bunurilor, drepturi de proprietate intelectuala, dobanzi, premii, activitati agricole, dividende, transferul titlurilor de valoare etc), precum si TVA, contributii de asigurari, accize.

De asemenea, vor putea fi achitate amenzi date de Antifrauda Fiscala, amenzi judiciare, penalitati de nedeclarare.

BCR relaxeaza mai mult creditele ipotecare

Semnalul dat de banci la inceputul verii cu privire la reducerea avansului la creditele ipotecare clasice prinde contur din ce in ce mai adanc si in practica. In mai putin de o luna, cea mai mare banca din sistem, Banca Comerciala Romana, face al doilea pas in aceasta directie. 

Astfel, dupa ce, la inceputul lunii august institutia anunta ca reduce avansul perceput clientilor de ipotecare care vor sa isi cumpere locuinte in anumite localitati din tara la 25%, banca extinde facilitatea pentru inca 22 de localitati incepand din data de 29 august. 

15% avans pentru credite pe maxim 20 de ani

Mai mult, institutia diferentiaza avansul in functie de scadenta creditului. In consecinta, de avans minim de 25% vor beneficia, incepand din data de 29 august, clientii care fac achizitii imobiliare in 42 de localitati din tara, pentru perioada de creditare de maxim 25 ani.

In plus, pentru cei care contracteaza un astfel de credit pe perioade cel mult 20 de ani, pentru locuinte din aceleasi localitati, avansul poate sa scada 15% din valoarea casei. 

Principalul criteriu de care s-a tinut cont in definirea listei localitatilor in care se vor acorda finantari cu avans redus este gradul ridicat al solvabilitatii si lichiditatii  imobilelor, demonstrat de piata imobiliara din aceste localitati, dar a contat si valoarea produsului intern brut la nivel de judet.

Care sunt localitatile in care BCR reduce avansul?

In prima faza, lista BCR in care se acorda credite imobiliare cu avans de 25% cuprindea 20 de localitati, respectiv Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, Constanta, Craiova, Brasov, Galati, Ploiesti, Oradea, Braila, Arad, Pitesti, Sibiu, Bacau, Targu Mures, Baia Mare, Buzau, Botosani, Satu Mare sau Bucuresti. 

Celelalte 22 de localitati in care clientii vor beneficia de noile conditii de creditare sunt: Mioveni (jud. Arges), Sacele si Sanpetru (jud. Brasov), Floresti (jud. Cluj), Mangalia si Navodari (jud. Constanta), Bragadiru, Chiajna, Chitila, Magurele, Otopeni, Popesti Leordeni, Stefanestii de Jos si Voluntari (jud. Ilfov), Campina si Sinaia (jud. Prahova), Cisnadie si Selimbar (jud. Sibiu), Dumbravita, Giroc si Mosnita Noua (jud. Timis).

In schimb, pentru imobilele situate in alta localitate decat una dintre cele 42 mentionate de banca, valoarea avansului minim ce trebuie prezentat de client se mentine in continuare la 35%, indiferent de perioada de acordare a creditului.

De noile criterii de creditare vor beneficia clientii care depun cereri de credit incepand cu data intrarii in vigoare a acestor modificari, respectiv 29 august.

Bancile asteapta deciziile referitoare la Prima Casa

BCR a majorat avansul la creditele ipotecare in data de 9 mai la 35%, ca urmare a aparitiei Legii darii in plata. Insa anuntul a venit dupa ce mai multe banci au luat o astfel de decizie, in frunte cu Raiffeisen Bank, institutie care inca din prima luna a anului a solicitat clientilor avans marit la 35% pentru imprumuturile in lei si la 40% pentru cei care vor credite in euro.

Pana cum, dintre bancile care au majorat semnificativ avansul pentru creditele ipotecare, doar BCR si Piraeus Bank au anuntat reduceri concrete ale acestora, insa mai multe institutii de credit au declarat ca analizeaza acest aspect. 

Se pare, insa, ca anuntul ministrului Finantelor Publice cu privire la eventualitatea suplimentarii plafonului pentru programul Prima Casa pentru 2016 le face sa intarzie aceste demersuri.