Sunday, August 21, 2016

Aplicatie pentru cei care nu stiu la ce fond de pensii contribuie

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a anuntat lansarea unei aplicatii online prin care participantii la fondurile de pensii obligatorii administrate privat, Pilonul II, pot afla, in termen de maximum 10 zile, denumirea fondului la care sunt alocati. Aplicatia poate fi accesata atat de pe desktop, cat si de pe telefoane mobile.

Proiectul, implementat de catre specialistii ASF, vine in intampinarea participantilor la Pilonul II, ale caror solicitari privind aflarea apartenentei la un fond de pensii administrat privat reprezentau peste 90% din obiectul petitiilor referitoare la sectorul pensiilor private primite de catre autoritate.

Printre functiile principale ale aplicatiei, realizata in parteneriat cu administratorii fondurilor de pensii private, se numara colectarea online a datelor de identificare ale petentului, identificarea automata a participantilor in Registrul participantilor la fondurile de pensii administrate privat si transmiterea de notificari catre administratorii fondurilor sau catre Autoritate dupa depunerea unei cereri, in functie de rezultatul obtinut dupa interogarea bazei de date. 

In plus, aplicatia permite instiintarea ASF asupra preluarii sesizarii de catre administratorul fondului de pensii, gestionarea stadiului petitiilor si supravegherea de catre ASF a evolutiei tuturor sesizarilor primite, astfel incat termenele de solutionare sa fie respectate.

Creste numarul de reclamatii cu privire la fondurile de pensii

Potrivit ASF, in anul 2015 a fost inregistrata pe acest segment o crestere cu aproape 40% a numarului de petitii fata de anul anterior (de la 817 la 1.129), formulate in principal de catre participantii alocati prin intermediul procesului de repartizare aleatorie la fondurile de pensii.

Noua aplicatie faciliteaza eliminarea acestor situatii, punand in directa legatura consumatorii si administratorii fondurilor de pensii private care se ocupa de activitatea de gestionare a conturilor personale ale participantilor la sistem.

Necesitatea unui astfel de instrument a aparut si ca urmare a faptuluiu ca, dupa efortul de racolare facut de administratorii de fonduri la infiintarea sistemului, respectiv in 2008, participantii nou intrati in sistem au fost reapartizati aleatoriu la fondurile din piata, fapt care denota lipsa de informatii si de interes din partea tinerilor care obtin un loc de munca pentru care li se platesc contributiile sociale. 

In 2015, peste 94% din noii intrati in sistem au fost repartizati aleatoriu

Doar in 2015, potrivit datelor publicate de ASF, au intrat in sistem 267.000 de persoane, cu 4,1% mai mult decat in anul 2014, insa aproximativ 252.000 dintre acestia, reprezentand 94,33% din total, au fost repartizati aleatoriu.

La pensia obligatorie administrata privat contribuie toti angajatii cu contract de munca pentru care le sunt platite contributiile sociale la stat, avand in vedere ca o parte, in prezent 5,1 puncte procentuale, din contributia datorata la sistemul public de pensii le este virata direct in contul aferent Pilonului II. 

La sfarsitul primului trimestru al anului 2016 erau inregistrati, in sistemul pensiilor administrate privat, 6,64 milioane de participanti, cu 4,17% mai multi fata de primul trimestru al anului 2015.

CSALB a rezolvat sapte litigii in patru luni

Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din Domeniul Bancar (CSALB), infiintat pentru a permite rezolvarea alternativa a disputelor dintre clienti si banci, anunta solutionarea a sapte cazuri, in patru luni de lucru cu publicul. Alte 123 de solicitari se afla in diverse stadii de solutionare. 

Potrivit unui comunicat al CSALB, hotararile din cele sapte dosare au fost agreate de consumatori si comercianti si au si fost puse in aplicare. 

”Niciun consumator nu a contestat pana acum solutia propusa de conciliator. Fiecare decizie a fost pronuntata, in medie, in aproximativ 30 de zile, fata de termenul maximal de 90 de zile. De retinut este faptul ca procedurile SAL sunt gratuite pentru consumatori", se mentioneaza in comunicat. 

Sapte solutii la 12 conciliatori

Totusi, cifrele anuntate nu par deloc impresionante, avand in vedere ca, la finalul lunii martie, presedintele Centrului, Alexandru Paunescu, anunta in cadrul unui eveniment ca au fost deja acreditati 12 conciliatori, si estima ca un conciliator poate gestiona 10 dosare pe luna. 

Tot atunci, Alexandru Paunescu isi exprima convingerea ca foarte multi clienti care sunt in litigiu cu banca vor renunta la procedurile in instanta si vor apela la solutionarea alternativa. Tot el spunea ca la nivelul instantelor din Romania existau, la finalul lunii martie, aproximativ 10.000 de litigii intre clienti si institutii de credit, banci si IFN. 

Promovare ”invizibila” pentru CSALB

In aceste conditii, fie deocamdata institutia nu are suficienta credibilitate in fata clientilor, fie Centrul nu este suficient promovat si multi clienti nu stiu ca o astfel de modalitate de solutionare a litigiului cu banca exista.

De altfel, parcurgand site-urile bancilor comerciale din top 10, doar jumatate dintre acestea contin, pe prima pagina, informatii cu privire la acest Centru, insa si acestea in josul paginii, cu caractere putin vizibile, imposibil sa atraga atentia unui client care nu stie de existenta acestui Centru.  

Nici sediul CSALB nu este semnalizat in niciun fel in cladirea care il gazduieste (in conditiile in care accesul se face prin spatele acesteia) sau in curtea care trebuie parcursa pentru a ajunge la intrarea de unde se ia liftul (unde, de asemenea, nu exista niciun semn care sa indice existenta CSALB). 

Un prim exemplu de decizie favorabila consumatorilor

Totusi, Centrul se mandreste cu termenele scurte in care sunt solutionate litigiile. Astfel, in comunicat, se mentioneaza si inregistrarea unui record, si anume faptul ca litigiul dintre un consumator din Botosani si banca la care avea un credit s-a stins amiabil in doar 17 zile (pe 25 iulie a fost desemnat conciliatorul, iar pe 10 august s-a pronuntat hotararea). 

"Tot schimbul de documente si informatii a fost online, asadar clienta nu a fost nevoita sa vina la Bucuresti. Este vorba despre o doamna din Botosani care s-a adresat Centrului pentru a o ajuta in relatia cu banca. In urma procedurii SAL cu solutie propusa, rata lunara i-a scazut cu aproape 100 de euro (de la 330 la 234 de euro), comisionul de administrare a fost eliminat din contractul de credit, iar consumatoarea din Botosani a primit si 800 de euro despagubire de la banca", se subliniaza in comunicat.

Pe de alta parte, potrivit comunicatului, cele mai frecvente solicitari venite din partea consumatorilor sunt legate de comisionul de risc sau administrare percepute pentru un credit, de  ratele lunare considerate de consumatori ca fiind marite in mod abuziv, de clauze calificate de catre consumatori ca fiind abuzive, de aplicarea unor dobanzi penalizatoare, de restituirea sumei ce a rezultat din majorarea marjei dobanzilor sau de reducerea marjei si inghetarea cursului valutar la data incheierii contractului de credit (in CHF).