Friday, August 12, 2016

Angajatii SAI vor fi recompensati cu titluri de participare

Societatile de administrare a investitiilor (SAI) care isi platesc angajatii cu remuneratie variabila in functie de profitabilitate vor fi obligate sa acorde jumatate din aceste remuneratii sub forma de titluri de participare. Mai mult, in caz de neperformanta, societatile vor retrage o parte din bonusurile platite in anii anteriori.
Astfel, pentru ca angajatii sa nu isi asume riscuri care pot genera pierderi investitorilor in viitor, acestia vor primi cel putin 50% din remuneratia variabila in titluri de participare, din care un procent de minimum 40% nu va putea fi vandut mai devreme de 3 ani. 

Prevederile sunt cuprinse intr-un proiect de Lege aprobat de Guvern, care trebuie adoptat si de Parlament pentru a intra in vigoare si care aliniaza legislatia aplicabila organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare (OPCVM) la reglementarile Uniunii Europene. 

In proiect se mentioneaza faptul ca SAI si societatile pentru investitii autoadministrate vor putea sa continue sa atraga investitori rezidenti sau nerezidenti, care altfel nu isi vor plasa disponibilitatile in vehicule investitionale daca nu respecta cele mai recente cerinte legale comunitare. 

Societatile de investitii nu mai au voie sa isi asume riscuri hazardate

Potrivit documentului, societatilor li se va impune sa nu isi asume riscuri hazardate sau excesive doar cu scopul de a-si realiza tintele de bonus sau de remuneratie variabila bazata pe anumite praguri de profitabilitate/rentabilitate ale investitiilor.

Conform Guvernului, adoptarea actului normativ va avea un impact macroeconomic asupra pietei de capital si economiei romanesti si va contribui la cresterea increderii investitorilor in titluri de participare (peste 400.000 de persoane în prezent). 

In plus, se urmareste asigurarea unui sistem transparent si echitabil de remunerare a angajatilor acestor societati prin descurajarea practicilor anterioare de asumare de catre administratorii activelor OPCVM a unor riscuri inutile, in scopul majorarii remuneratiei lor variabile.

Sanctiunile aplicabile de catre ASF, majorate considerabil

Totodata, este avuta in vedere si protectia micilor investitori (detinatorii de titluri de participare ale OPCVM) prin descurajarea unor practici neconforme si de incalcare a prevederilor legale de catre societati prin majorarea considerabila a cuantumului sanctiunilor administrative ce pot fi aplicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara.

In acelasi timp, Executivul sustine ca noile reglementari vor crea premisele intensificarii concurentei intre cele 31 de societati de administrare a investitiilor inscrise in prezent in Registrul Autoritatii de Supraveghere Financiara, cu efecte pozitive atat asupra nivelului costurilor (prin reducerea acestora) suportate de investitori, precum si a transparentei si alinierii intereselor acestora cu cele ale investitorilor. Acest ultim scop va fi atins prin obligativitatea ca un procent substantial, de cel putin 40% din componenta variabila a remuneratiei angajatilor, sa fie pastrat o anumita perioada minima de timp (trei ani). 

Pe de alta parte, proiectul de lege contine o lista de sanctiuni administrative care pot fi aplicate atat persoanelor fizice, cat si celor juridice, pentru incalcarea regulilor in domeniu.

Sanctiunile administrative sunt plafonate la 5 milioane de euro, dar in cazul firmelor poate fi luat in calcul si un plafon de 10% din cifra de afaceri anuala. Sanctiunile aplicate tuturor persoanelor sunt, de asemenea, plafonate la dublul sumei obtinute prin incalcarea prevederilor OU 32/2012 privind organismele de plasament colectiv in valori mobiliare si societatile de administrare a investitiilor (in situatia in care aceasta suma poate fi determinata), se mai precizeaza in proiectul citat.

Consiliul fiscal: Incalcarea Legii Responsabilitatii Fiscale a devenit regula

Rectificarea bugetara anuntata de Guvern incalca, si in acest an, Legea Responsabilitatii Fiscal-Bugetare, avand in vedere ca presupune cresterea cheltuielilor de personal si a celor generale peste plafoanele legale, sustine Consiliul fiscal. Pentru ca aceasta practica a devenit regula, organismul propune modificarea Legii. 

Consiliul fiscal sustine ca exista doua variante pentru rezolvarea problemei. Prima, recomandata de Consiliu, se refera la amendarea legii astfel incat derogarile sa nu mai poata fi facute decat in conditii clar stabilite. A doua, pe care Consiliul nu o recomanda, este renuntarea completa la aceste plafoane pe care, oricum, Finantele nu le respecta.

In alta ordine de idei, in opinia publicata de Consiliul fiscal cu privire la rectificarea bugetului pe acest an se apreciaza ca se respecta plafonul de deficit bugetar prevazut prin lege, mentinandu-se soldul bugetar proiectat initial la -20,9 miliarde de lei.

Scepticism cu privire la absorbtia de fonduri europene 

Totusi, pentru a permite majorarile de cheltuieli necesare, autoritatile au fost nevoite sa majoreze si estimarile privind veniturile. Astfel, se suplimenteaza semnificativ, in suma egala, atat veniturile, cat si cheltuielile bugetare (+3,757 miliarde de lei, respectiv 0,5% din PIB).

In privinta veniturilor, Consiliului fiscal sustine ca revizuirile ascendente semnificative „apar drept fundamentate din perspectiva performantei efective la zi, rezultate ale unei cresteri economice efective”, bazata pe consum, fapt care va impulsiona incasarile de venituri din impozite indirecte. 

Pe de alta parte, Consiliul apreciaza ca exista riscul unor incasari inferioare la capitolul venituri nefiscale si cele din contributii sociale. Dar acestea urmeaza sa se compenseze cu veniturile din accize, taxe vamale, impozit pe profit si salarii, estimate cu prudenta.

„In acelasi timp, Consiliul fiscal este extrem de sceptic ca nivelul propus pentru intrarile din fonduri post-aderare aferente exercitiului financiar 2014-2020 este realizabil, in conditiile in care la finele primului semestru veniturile corespunzatoare (680,1 milioane de lei) reprezentau doar 5,1% din suma bugetata pentru intregul an (12,8 miliarde lei)”, se subliniaza in opinia citata. 

Deficitele bugetare apropiate de 3% sunt contraindicate

Pe de alta parte, Consiliul fiscal apreciaza ca incadrarea in tinta de deficit bugetar pe anul in curs, in contextul metinerii parametrilor actuali ai politicii fiscal-bugetare este posibila, iar balanta riscurilor apare drept echilibrata. 

„Cu toate acestea, Consiliul fiscal isi reitereaza opinia exprimata cu ocazia aprobarii bugetului pe anul 2016, anume ca deficite bugetare apropiate de 3% din PIB in 2016 si chiar de peste 3% din PIB estimate pentru 2017 (intr-un scenariu de nemodificare a politicilor economice), in conditiile unei cresteri economice mai mari decat cea potentiala, sunt contraindicate, politica fiscal-bugetara fiind una pro-ciclica, apasand pe acceleratie in faza de expansiune a ciclului economic si riscand sa fie constransa sa implementeze masuri de ajustare structurala intr-o inevitabila

Guvernul aproba pedeapsa cu inchisoarea pentru manipularea pietei de capital

Guvernul a aprobat proiectul de Lege care prevede sanctionarea persoanelor fizice si companiilor pentru abuzuri comise intentionat pe piata de capital. Pentru persoane fizice, utilizarea abuziva a informatiilor privilegiate si manipularea pietei sunt sanctionate cu o pedeapsa maxima cu inchisoarea de cel putin patru ani. 
„Manipularea pietei consta in manipularea artificiala a preturilor instrumentelor financiare. Spre exemplu, acest lucru se poate intampla atunci cand o persoana raspandeste informatii false cu privire la oferta, la cererea sau la pretul unui instrument financiar. Utilizarea abuziva a informatiilor privilegiate are loc atunci cand o persoana fizica tranzactioneaza un instrument financiar avand acces la informatii privilegiate”, mentioneaza Guvernul intr-un comunicat de presa. 

Potrivit documentului, informatiile privilegiate sunt informatii confidentiale referitoare la instrumentul financiar tranzactionat sau la compania care l-a emis pe piata, iar accesarea acestui tip de informatie ii ofera persoanei respective un avantaj necuvenit. 

La companii, se poate ajunge la interdictia desfasurarii activitatii

In cazul persoanelor juridice, companiile care se fac vinovate de infractiuni de abuz de piata sunt pasibile de amenzi penale sau de alta natura, mentioneaza Executivul. 

„Sanctiunile pot ajunge pana la interdictia temporara sau permanenta de a desfasura activitati comerciale. Totodata, se consolideaza sanctiunile administrative care pot fi si ele impuse pentru abuzurile de piata, precum si competentele de investigare ale autoritatilor nationale de reglementare in vederea detectarii abuzurilor de pe pietele financiare”, se mai arata in comunicatul Guvernului.

Prevederile mentionate sunt cuprinse in proiectul de lege privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, ce contine reglementari menite sa contribuie la cresterea transparentei, integritatii pe piata de capital si a competitivitatii emitentilor autohtoni.

„Scopul final al aplicarii noilor masuri il reprezinta reclasificarea pietei de capital romanesti in categoria pietelor emergente obiectiv care, odata atins, va aduce Romaniei o vizibilitate crescuta la nivel european si mondial si va crea premisele atragerii unor noi categorii de participanti (de natura intermediarilor, fondurilor de investitii, emitentilor, investitorilor institutionali si chiar de retail)”, subliniaza Executivul.

Emitentii sunt obligati la o mai buna informare a investitorilor 

Prin proiectul de lege se transpun in legislatia nationala Directivele europene ce obliga emitentii de valori mobiliare admise la tranzactionare pe o piata reglementata, care isi au sediul sau isi desfasoara activitatea intr-un stat membru, la o mai buna informare a investitorilor.

In plus, potrivit actului normativ, companiile active in industriile extractive (petrol, gaze si minerale) si in sectorul forestier sunt obligate sa declare, intr-un raport anual separat, platile efectuate catre guvernele tarilor in care isi desfasoara activitatea.

Printre obiectivele avute in vedere in urma aplicarii masurilor cuprinse in pachetul legislativ, Guvernul  mentioneaza cresterea gradului de implementare a principiilor de guvernanta corporativa la nivelul emitentilor; optimizarea regimului ofertelor publice si al listarilor de valori mobiliare (actiuni si obligatiuni); intarirea regimului legal care sa permita respectarea deplina a drepturilor fundamentale ale investitorilor, precum dreptul de vot in adunarea generala a actionarilor, dreptul la dividende, etc.

MFP promite o noua majorare a plafonului pentru Prima casa

Ministrul Finantelor Publice (MFP), Anca Dragu, promite un nou sprijin bancilor. Este vorba de o noua suplimentare a plafonului de garantii pentru programul Prima casa in acest an. Promisiunea vine dupa alta majorare de plafon, de 500 de milioane de lei, aprobata de Guvern imediat dupa intrarea in vigoare a Legii privind darea in plata. 
La vremea respectiva, bancile s-au plans ca vor suferi pierderi semnificative in urma aplicarii actului normativ.

Potrivit ministrului, o decizie in privinta noului plafon de garantii va fi luata in luna septembrie. Tot atunci se va stabili si modul in care va continua programul pe termen mediu si lung. 

"Aceste sume (pentru programul Prima casa - n.r.) nu trebuie alocate prin buget. Ele nu fac parte din rectificarea bugetara. Sunt garantii care intra in plafonul de garantii pentru 2016. Avem in vedere suplimentarea acestui fond pe termen scurt. De altfel, avem in vedere si o analiza care sa dea directiile prin care acest program sa se perpetueze pe o perioada de timp mediu si lung", a afirmat Anca Dragu.

Viitorul programului va fi stabilit in septembrie

Ministrul Finantelor a spus, insa, ca viitorul programului va depinde de discutiile cu bancile si cu clientii interesati de acest program.

"Stam la masa cu bancile, cu investitorii, cu clientii sa vedem in ce masura acest program a fost unul de succes, in ce masura piata are nevoie de el sa continue, cum trebuie sa continue si sa venim cu aceasta propunere concreta pentru ca programul sa fie unul cu predictibilitate, sa fie unul pe termen mediu si lung", a mai spus Anca Dragu. 

Declaratiile Ministrului Finantelor vin intr-o perioada in care bancile s-au aratat tot mai dispuse sa relaxeze conditiile de creditare pentru ipotecare, inasprite semnificativ in contextul discutiilor si intrarii in vigoare a Legii privind darea in plata. Pasul in retragere a fost facut tocmai datorita faptului ca fondurile pe Prima casa s-au epuizat, iar vanzarile de ipotecare clasice sunt in impas din cauza majorarii avansurilor. 

Variante avansate pentru Prima casa

Pe de alta parte, discutiile din ultima vreme cu privire la Prima casa sunt tot mai contradictorii. Chiar ministrul Finantelor anunta la finalul anului trecut injumatatirea plafonului alocat programului in 2016 fata de 2015 si reducerea marjei de dobanda pe care bancile o pot aplica peste indicatorul ROBOR de la 2,5 puncte la 2 puncte procentuale. 

In schimb, oficialii guvernamentali au avansat posibilitatea majorarii avansului pentru aceste credite, la 15% de la 5% in prezent si pregatirea strategiei de incheiere a programului, din cauza faptului ca distorsioneaza piata. 

Despre distorsionarea pietei se vorbeste si in Strategia Nationala a Locuirii supusa dezbaterii publice de catre Ministerul Dezvoltarii. In acest caz se propune impunerea unui nou criteriu de eligibilitate pentru un astfel de credit, respectiv venitul solicitantului. Astfel, garantiile guvernamentale ar urma sa ajunga doar la cei cu venituri reduse, nu si la cei cu venituri mari, cum se intampla in prezent.