Monday, September 28, 2015

Dolarul incheie saptamana in crestere fata de leu

Moneda nationala a avut o evolutie stabila saptamana aceasta in fata euro si a francului elvetian, cu mici oscilatii de la o sedinta la alta. In schimb, comparativ cu dolarul american, leul a incheiat saptamana cu o depreciere saptamanala de aproape 10 bani.  
La finalul saptamanii trecute, dolarul s-a depreciat semnificativ in fata principalelor valute, din cauza deciziei bancii centrale a Statelor Unite (Fed) de a mentine nemodificata dobanda de politica monetara, decizie care i-a surprins pe cei care estimau o majorare a dobanzii care se afla aproape de zero inca din 2008. 

Pe piata din Romania, dolarul a pierdut cinci bani intr-o singura zi, iar Banca Nationala a Romaniei a anuntat un curs de 3,8638 lei/dolar vinerea trecuta. Pe parcursul acestei saptamani, insa, moneda americana a recuperat teren in raport cu leul si a inchis la un curs cu aproape 10 bani mai ridicat, respectiv 3,9595 lei/dolar. 

Moneda europeana s-a depreciat usor pe parcursul saptamanii fata de leu, de la 4,4211 lei/euro vinerea trecuta, la 4,4160 lei/euro in ultima sedinta a saptamanii.

In raport cu francul elvetian, leul a inchis saptamana aproape la acelasi nivel ca cel de vinerea trecuta, respectiv 4,0379 lei/franc. Pe parcursul intervalului, moneda elvetiana a dat semne de apreciere, pana la maximul saptamanii de 4,0654 lei/franc inregistrat marti, dar a scazut pana vineri la 4,0373 lei.

Scandalul Volkswagen zguduie bursele lumii

Bursele lumii au fost zguduite, saptamana aceasta, de un nou scandal. De data aceasta jucatorii din piata auto au inregistrat pierderi semificative dupa ce au aparut in piata informatii potrivit carora cel mai mare producator auto la nivel mondial, Volkswagen, a trisat la testele privind emisiile.     
In prima zi de la aflarea vestilor, actiunile Volkswagen au pierdut peste 17,5%, si ulterior au scazut sub 100 de euro pentru prima data in aproape patru ani. Din cauza declinului actiunilor, compania a pierdut aproape 25 miliarde de euro din capitalizarea de piata. Titlurile s-au redresat pe finalul saptamanii, la o zi dupa ce seful colosului auto a demisionat. 

Si actiunile BMW au scazut, joi, cu 9,3% la Bursa de la Frankfurt, dupa ce o revista germana a anuntat ca, in timpul testelor, s-a descoperit ca SUV-ul X3 xDrive 20d depaseste de 11 ori limitele de poluare admise in UE. Acest lucru sporeste temerile ca investigatiile asupra Volkswagen provocate de scandalul emisiilor s-ar putea extinde la alti producatori auto, informeaza Bloomberg. Insa reprezentantii BMW au dat asigurari ca nu exista niciun sistem instalat in masini care sa raspunda diferit in timpul testelor si in timpul operatiunilor normale.

De asemenea, titlurile Daimler au inregistrat un declin de 4,2%, la 63,63 euro, pe fondul unor speculatii privind manipularea datelor la testele privind nivelul emisiilor la motoarele diesel, insa si in acest caz reprezentantii companiei au dezmintit informatiile

In plus, de cand a izbucnit scandalul VW, la Bursa de la Paris actiunile Peugeot si Renault au scazut cu 13% si, respectiv, 9,5%. Din cauza declinului actiunilor, cei doi producatori auto francezi au pierdut saptamana aceasta aproape 3,7 miliarde de euro (4,1 miliarde de dolari) din capitalizarea de piata. 

Volkswagen a trisat la testele privind emisiile poluante

Volkswagen este acuzata ca ar fi manipulat rezultatele testelor autoritatilor SUA legate de emisiile vehiculelor comercializate de grupul german, prin instalarea unui software care permitea masinilor sa indeplineasca standardele referitoare la poluare in timpul testelor dar nu si in timpul operatiunilor normale. Din acest motiv, nivelul poluarii era mai ridicat, a aratat Agentia pentru Protectia Mediului din SUA (EPA).

Reprezentantii companiei au recunoscut ca au falsificat datele la testele din SUA privind emisiile vehiculelor si au anuntat ca 11 milioane de vehicule diesel vandute in intreaga lume au fost echipate cu sisteme electronice speciale, pentru evitarea standardelor referitoare la poluare. Aproximativ 482.000 de vehiculele diesel produse in perioada 2008 - 2015 sub brandurile Volkswagen si Audi includ acel software destinat sa modifice nivelul emisiilor, potrivit presei internationale. 

Numai in SUA, amenzile totale ar putea ajunge la 18 miliarde de dolari (16 miliarde de euro) sau 30.000 de dolari per vehicul. Reparatiile vor fi efectuate de VW, ceea ce va majora costurile companiei. Sunt vizate modelele produse in ultimii sapte ani, inclusiv Jetta, Beetle, Golf, Passat si Audi A3.


Investigatiile privind masinile fabricate de Volkswagen au fost extinse in Coreea de Sud, Germania si Italia, in timp ce ministrul francez de Finante a cerut o ancheta la nivelul UE pe aceasta tema, avertizand ca si companiile auto franceze ar putea fi verificate.

Cei mai mari producatori auto francezi, printre care Peugeot, Citroen si Renault, nu vand masini pe piata din SUA, dar aproximativ jumatate din vehiculele pe care le comercializeaza pe plan global au motoare diesel. 

In Romania, proprietarii de Volkswagen se intreaba daca vor plati mai mult pentru taxa auto

In Romania, scandalul Volkswagen ridica intrebari cu privire la taxa auto care a fost platita, pentru masinile vizate in scandal, la un anumit grad de emisii poluante. In ce masura vor fi afectati posesorii de astfel de masini si cina va suporta eventualele majorari de taxe. In timp ce avocatii sustina ca, in final, cetatenii vor suporta aceste diferente, autoritatile dau asigurari ca acest lucru nu se va intampla. 

Insa lucrurile se misca destul de greu, pentru ca autoritatile se afla abia in stadiul anterior infiintarii unui grup de lucru care sa analizeze masurile pe care statul roman trebuie sa le impuna in acest caz. In privinta unei eventuale modificari a taxei auto, reprezentantii Ministerului Mediului sustin ca este prematur sa vorbim. 

Pe de alta parte, Comisia Europeana a solicitat, deja, tuturor celor 28 de state comunitare sa demareze propriile lor investigatii la nivel national cu privire la autoturismele Diesel produse de Volkswagen pentru a putea stabili daca si cat de multe vehicule certificate in UE au fost echipate cu sisteme care incalca reglementarile Uniunii Europene.