Friday, March 4, 2016

KPMG preia solutionarea daunelor pentru politele Astra valabile

La mai bine de jumatate de an de la anuntul ASF de incepere a procedurii de faliment la Astra Asigurari, inca mai exista aproape 400.000 de polite valabile, jumatate pe RCA. Fondul de Garantare a Asiguratilor (FGA) a anuntat, recent, ca nu va mai deschide dosare de dauna pentru pagubitii Astra pentru daune produse dupa 4 martie. 
Cu alte cuvinte, un sofer, spre exemplu, lovit de un altul care are asigurarea de raspundere civila auto (RCA) emisa de Astra, dupa data de 4 martie, nu se va mai adresa pentru dauna Fondului de Garantare a Asiguratilor, ci lichidatorului companiei, societatea KPMG Restructuring.

FGA se ocupa doar de daunele produse pana la 3 martie

„De la aceasta data, FGA va putea primi, conform legii, cereri de deschidere a dosarelor de dauna doar pentru evenimente asigurate produse intre data inchiderii procedurii de redresare financiara a societatii Astra si data de 3 martie 2016, inclusiv, data la care se împlinesc 90 de zile de la data pronuntarii hotararii instantei de judecata privind deschiderea procedurii falimentului. Aceasta hotarare a fost luata de catre instanta de judecata in data de 3 decembrie 2015” se arata intr-un comunicat al FGA. 

Plata despagubirilor intarzie

Plata despagubirilor pentru dosarele de dauna solutionate nu incepe, insa, avand in vedere ca decizia privind falimentul companiei nu a ramas definitiva. 
„In acest moment, hotararea judecatoreasca nu a ramas definitiva, pe rolul Curtii de Apel Bucuresti fiind in curs de solutionare apelurile declarate impotriva acestei hotarari”, se mai arata in comunicatul FGA.

Revenind la cei care vor suferi daune din partea asiguratilor Astra dupa data de 4 martie, lichidatorul companiei confirma faptul ca va prelua constatarea daunelor si solutinoarea dosarelor. 

De constatarea daunelor produse dupa 4 martie se ocupa inspectorii Astra

KPMG a anuntat ca a conservat atat sistemele informatice ale companiei falimentare, cat si capitalul uman, astfel incat, de vineri, dosarele de dauna noi vor fi instrumentate si lichidate de inspectorii Astra ramasi in companie.

Lichidatorul inlatura astfel temerile ca, incepand cu data de 4 martie, nu ar mai avea cine sa intrumenteze dosarele de dauna ale Astra. De acest lucru se vor ocupa inspectorii de dauna ai companiei, precizeaza KPMG.

Din cele aproapte 400.000 de polite in vigoare, asigurarile de proprietate reprezinta 35% din total, aproximativ 125.000 de polite, iar numarul asigurarilor RCA inca valide se apropie de 200.000.

Asiguratii Asta au avut posibilitatea, din momentul in care s-a anuntat inceperea procedurii de faliment, sa denunte contractul de asigurare si sa solicite FGA rambursarea primei proportional cu perioada ramasa pana la expirarea contractului. Se pare, insa, ca multi dintre asigurati au anticipat prelungirea procesului si, implicit, intarzierea platilor, asa ca au preferat sa ramana cu polita veche pana la expirarea acesteia.

UPDATE! Autoritatea de Supraveghere Financiara a respins cererea KPMG de a prelua activitatea de constatare si evaluare a daunelor din portofoliul Astra Asigurari, sustin surse din piata. In aceste conditii de constatarea daunelor se va ocupa, in continuare, Fondul de Garantare a Asiguratilor.

Bancherii isi pun cenusa in cap pentru a-si spala imaginea

Bancile fac eforturi imense in aceasta perioada pentru a capata sustinatori in disputa privind darea in plata. Constiente fiind ca au pierdut batalia cu publicul, apeleaza acum la mediul de business si la membrii societatii care inca nu sunt impotriva lor pentru a le sprijini in demersul lor impotriva darii in plata.
Intr-o intalnire cu presa la care au participat nu mai putin de 10 presedinti de banci, moment nemaintalnit de cativa ani buni, fapt remarcat chiar de presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, care a punctat astfel carentele de comunicare ale bancherilor, acestia au incercat sa ajunga la urechile clientilor lor care de multa vreme refuza sa ii mai asculte, indiferent de argumentele aduse. 

Au admis ca pot face mai mult in cazurile sociale, au promis un tratament unitar pentru acei clienti care nu isi mai pot plati ratele, au recunoscut ca nu au investit destul in educatia financiara a clientilor lor. 

Bancherii promit solutii standard pentru cazurile sociale

"Nu am negat niciodata si suntem primii care recunoastem ca exista un client reprezentat de cazuri sociale, exista un client reprezentat de oameni care, din diverse motive, nu mai pot sa  mai plateasca rata la credit, cazuri sociale pentru care sistemul bancar trebuie sa vina cu o solutie. De fapt, la nivelul fiecarei banci, aceste cazuri sociale sunt adresate si in prezent pe tot ce inseamna istoric, portofoliu de credit. Se poate face mai mult pe acest subiect? In mod cert, da! Putem sa venim cu criterii de identificare a acestor cazuri sociale, putem sa venim cu abordari punctuale, putem sa venim cu abordari la nivel de sistem, putem sa oferim o garantie clientului care intra intr-un astfel de caz social ca situatia sa va fi tratata cu anumite standarde de corectitudine la nivelul industriei. Dar acest lucru nu se poate face decat pe baza de dialog si de aplicare pe fiecare caz in parte", a mai spus Oprescu. 

Dar tocmai faptul ca bancile nu s-au aplecat cu seriozitate asupra acestor cazuri a dus la actualul conflict dintre clienti si banci, conflict pe care bancile inca incearca sa il minimizeze. 

Oprescu: Trebuie sa investim mai mult in educatia financiara a clientilor

Bancherii si-au recunoscut si incapacitatea de a comunica cu publicul si de a face clientii, persoane fizice, sa inteleaga mecanismul si riscul unui credit. 

„Vina noastra principala in toata aceasta perioada este ca poate nu am reusit sa ne facem intelesi si asta poate este o carenta din punct de vedere al modului in care noi am stiut sa investim in educatia financiara a clientilor nostri. Acest lucru ar trebui sa se schimbe. O sa facem eforturi in aceasta directie", a subliniat seful ARB.

Insa, voalat, reprezentantii bancilor au trecut si la avertismente si au cerut ajutorul celorlalte industrii care ar putea fi afectate de darea in plata: brokerii imobiliari, firmele de constructii, antreprenorii, retailer-ii si asa mai departe. „Intrebati-i voi care ar fi efectele”, s-a adresat Oprescu jurnalistilor. 

Efectele darii in plata pentru banci: inasprirea conditiilor pentru viitorii clienti

El a tinut sa reaminteasca efectele pe care bancile le vad asupra societatii prin darea in plata: case date la banci, scoase pe piata, preturile in scadere si accesul greu, daca nu imposibil, al viitorilor clienti la credite in viitor.

Mai mult, bancherii spun ca pierderile societatii romanesti ar fi mult mai mari decat ale bancilor, care le pot suporta. 

Presedintele Consiliului Patronatelor Bancare din Romania, Steven Van Groningen a adus in discutie si deteriorarea imaginii Romaniei pe plan international. „Daca aratam ca dreptul de proprietate nu este respectat, impactul va fi mult mai mare pentru Romania decat pentru sistemul bancar", a spus van Groningen. 

El a sustinut si ca legea trebuie sa defineasca foarte clar cazul social pentru ca introducerea plafonului de 150.000 de euro este un pas inainte dar "nu ne putem opri aici".

Prima Casa poate ramane in lege, dar cu schimbarea legislatiei

In ceea ce priveste creditele acordate prin Prima Casa, o solutie ca acestea sa poata intra sub incidenta legii iar bancile sa fie in continuare interesate sa le acorde ar fi modificarea legislatiei in domeniu, astfel incat garantia statului sa ramana valabila chiar si in conditiile darii in plata, a explicat presedintele Bancii Comerciale Romane, Sergiu Manea.

El a mai spus ca interesul clientilor pentru acest program este evident, avand in vedere ca cererile de astfel de credite au crescut de cinci ori din noiembrie 2015 pana in ianuarie 2016. 

Dar nu trebuie neglijat nici interesul bancilor, avand in vedere ca toate s-au inscris in programul Prima Casa 2016, asa cum a precizat presedintele CEC Bank, Radu Ghetea.