Thursday, May 14, 2015

Cresc activele fondurilor de investitii

Activele nete ale fondurilor locale de investitii au crescut cu 1,9% in aprilie fata de martie, depasind valoarea de 4,5 miliarde de euro. Potrivit Asociatiei Administratorilor de Fonduri (AAF), si activele nete ale fondurilor straine distribuite in Romania au urcat in aprilie, comparativ cu luna anterioara, cu 5%, ajungand la 524 milioane euro.

In acelasi timp, activele nete detinute de cele 27 de fonduri inchise, s-au diminuat cu 0,6% in luna raportata, ajungand la finele lunii la 191 de milioane de euro. Subscrierile nete inregistrate de fondurile locale in aprilie au fost de 56 de milioane de euro, cu circa 6 milioane euro peste nivelul inregistrat in luna anterioara.

Potrivit AAF, in luna aprilie FDI Plus Invest si-a reluat emisiunea de titluri, intrerupta pe timpul operatiunii de preluare a fondului de catre SAI Muntenia Invest SA.

Asociatia Administratorilor de Fonduri reuneste 21 de societati de administrare a investitiilor (SAI), cinci societati de Investitii Financiare (SIF) si trei banci depozitare.

Angajatorii inca decid unde iti vireaza salariul

Doar o treime din clientii bancilor care primesc salariul in cont au avut posibilitatea sa isi aleaga singuri banca cu care vor sa lucreze, reiese dintr-un studiu realizat de ING Bank. Ceilalti, fie au optat pentru una din variantele oferite de angajator, fie nu au avut niciun cuvant de spus in acest sens.

Banca a facut un studiu, la nivelul pietei din Romania, din care reiese faptul ca 88% dintre clientii bancari din mediul urban folosesc un cont curent, iar 87% dintre ei il folosesc pentru a-si incasa salariul. ”Dintre acestia, doar 35% au ales in mod independent de angajator banca unde sa isi incaseze salariul”, reiese din studiul bancii.

In acest context, banca a lansat serviciul ”porteaza-ti banii”, prin care un client ING care detine un card Complet poate sa isi transfere salariul de la banca la care are cont la ING, fara costuri suplimentare. 

Reprezentatii bancii vor sa atraga cat mai multi clienti cu salariile in cont, mai ales in contextul in care, din mai 2016 intra in vigoare si in Romania limitarea comisioanelor interbancare la maxim 0,2% pentru platile cu cadrul de debit si la 0,3% pentru cele de credit. Aceasta masura va diminua veniturile bancii pe zona de retail cu 5%, au anuntat oficiali din cadrul institutiei.

Scad chiriile in Bucuresti

Chiriile apartamentelor din Bucuresti au scazut cu pana la 6% in luna mai comparativ cu aprilie, in timp ce pretul de inchiriere al garsonierelor a inghetat in ultima luna. Cele mai afectate au fost apartamentele vechi, in timp ce pe segmentul de locuinte noi au fost si usoare cresteri.

Potrivit unui studiu de specialitate, cele mai importante scaderi ale chiriilor s-au inregistrat la apartamentele cu 3 si 4 camere din Bucuresti. Astfel, pretul mediu de inchiriere al unui apartament cu 3 camere din Capitala este, in mai, de 592 de euro, fata de 632 de euro, cat era in aprilie. Aceeasi situatie se inregistreaza si in cazul apartamentelor cu 4 camere, care au scazut in aceasta luna la 933 de euro, dupa ce luna trecuta pretul mediu de inchiriere era de 992 de euro.

In cazul apartamentelor cu doua camere din Bucuresti, chiriile au scazut, in ultima luna, cu 4,5 %, pretul mediu de inchiriere fiind de 376 de euro, de la 394 de euro, cat era in aprilie. Singurele locuinte care nu au inregistrat nicio fluctuatie in ultima luna sunt garsonierele, al caror pret a inghetat la 247 de euro.

Potrivit sursei citate, in ceea ce priveste anul de constructie al locuintelor, cele vechi (construite inainte de 2000) au avut parte de o scadere pe linie. In acest context, apartamentele cu doua si 3 camere au inregistrat o scadere de 6% in ultima luna, ajungand la un pret mediu de inchiriere de 366 de euro, respectiv 507 euro, in mai, de la 390 de euro pentru un apartament cu doua camere, respectiv 541 de euro pentru un apartament cu 3 camere, cat cereau proprietarii in aprilie. 

De asemenea, chiria apartamentelor cu 4 camere (construite inainte de 2000) a scazut cu 7% in ultima luna, pretul mediu cerut de proprietari in mai fiind de 797 de euro, fata de 857 de euro, cat era in aprilie. Pretul mediu de inchiriere al garsonierelor construite inainte de 2000 este singurul care nu s-a modificat in ultima luna, proprietarii cerand suma de 253 de euro.

Pe segmentul apartamentelor noi, construite dupa anul 2000, se inregistreaza cea mai abrupta scadere, de 13%, in cazul apartamentelor cu doua camere. Pretul a ajuns, in mai, pana la 458 de euro, de la 528 de euro, in aprilie, arata statisticile Imobiliare.net. Totodata, apartamentele noi cu 3 camere au pierdut 4% in ultima luna, ajungand sa se inchirieze, in medie, cu 910 euro, de la 948 de euro, an aprilie.
 
Locuintele noi care s-au bucurat de o usoara crestere in mai fata de aprilie sunt garsonierele, care au castigat 2% in ultima luna, pana la 267 de euro in mai, fata de 262 de euro in aprilie.

Analistii imobiliari estimeaza ca, la finalul verii, chiriile ar putea sa urce vertiginos, avand in vedere cererea mare care se inregistreaza an de an in septembrie si octombrie.

Avem nevoie de 10 ani pentru un mediu pro-business

Accesul la finantare este considerat dificil de 82% dintre antreprenorii romani, insa mai mult de jumatate dintre acestia (55%) cred ca in maximum 10 ani Romania va oferi un mediu prietenos pentru afaceri. 
Conform unui studiu EY, 62% dintre antreprenori considera ca educatia antreprenoriala s-a imbunatatit in Romania in ultimul an, fata de 58% in editia din 2014 a studiului.

In acelasi timp, 50% spun ca aspectele de natura fiscala reprezinta cel mai mare obstacol in dezvoltarea unei afaceri in Romania, iar 65% dintre antreprenori cred ca esecul in afaceri este penalizat de catre societate. 

Astfel, studiul semnaleaza ca 34% dintre antreprenorii romani care au raspuns chestionarului EY "Antreprenorii vorbesc - Barometrul antreprenoriatului romanesc 2015" se asteapta ca Romania sa ofere un mediu prietenos pentru dezvoltarea afacerilor intr-un orizont mediu de timp (5-10 ani), in timp ce 21% dintre ei se asteapta ca acest lucru sa se intample intr-un orizont scurt de timp (3-5 ani). Daca 55% dintre antreprenori indica un orizont de maxim 10 ani, 19% dintre ei sunt mult mai pesimisti, indicand un termen de cel putin 30 de ani pentru a deveni un mediu pro-business.

Educatia si cultura antreprenoriala

La fel ca in editia anterioara a studiului, dintre cei 5 piloni care sprijina dezvoltarea antreprenoriatului, educatia si formarea antreprenoriala reprezinta singurul factor perceput de majoritatea antreprenorilor ca avand o evolutie pozitiva: 62% dintre antreprenori considera ca acest factor s-a imbunatatit in Romania in ultimul an, fata de 58% in editia din 2014.

Pe de alta parte, 42% dintre respondenti au indicat o imbunatatire a culturii antreprenoriale, 37% cred ca ajutorul oferit de organizatiile specializate in dezvoltarea antreprenoriatului a cunoscut o evolutie pozitiva, iar 30% ca accesul la finantare s-a imbunatatit. Doar 20% dintre respondenti considera ca reglementarea si fiscalizarea au cunoscut o evolutie pozitiva in 2014.

In viziunea antreprenorilor romani, top 5 masuri guvernamentale care ar sustine dezvoltarea afacerilor pe termen scurt sunt: reducerea poverii fiscale si acordarea de facilitati fiscale (45%), reducerea birocratiei si simplificarea legislatiei, in special a Codului fiscal (15%), oferirea de garantii de stat pentru credite, mai ales pentru start-up-uri (8%), imbunatatirea colaborarii si comunicarii intre mediul public si cel privat (7%) si stabilitatea mediului fiscal (5%). 

Esecul in afaceri este penalizat

Studiul mai subliniaza ca frica de esec ramane una dintre barierele semnificative pentru abordarea antreprenoriatului. 65% dintre antreprenori considera ca esecul in afaceri este penalizat de societatea romaneasca, fiind perceput ca o bariera pentru viitoarele proiecte de afaceri (37%), o nereusita in cariera (17%) sau indica lipsa abilitatilor necesare pentru a fi antreprenor (11%). Doar pentru 29% dintre antreprenori esecul in afaceri este un prilej de invatare.

Studiul EY Romania privind perceptia antreprenorilor asupra mediului antreprenorial local are la baza raspunsurile la un chestionar online a 369 de antreprenori, analiza unor indicatori economici si sociali cantitativi, concluziile unor mese rotunde organizate cu antreprenorii si analiza a peste 100 de bune practici si initiative guvernamentale din tarile G20 si Romania. Dintre respondentii la chestionar, 49% au afaceri de sub 1 milion euro, 31% afaceri intre 1-5 milioane euro, 10% intre 5-15 milioane euro, iar 10% venituri de peste 15 milioane euro. Cei mai multi respondenti provin din Bucuresti (39%) si judetele Cluj (8%), Brasov (7%) si Timis (7%).

ASSAI lupta impotriva limitarii platilor

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) face apel la parlamentari sa nu aprobe proiectul de lege privind limitarea platilor de la Fondul de Garantare a Asiguratilor catre asigurati in cazul societatile de asigurari care intra in faliment. Proiectul prevede limitarea acestor plati la maxim 100.00 de euro.
Potrivit unui comunicat al ASSAI, acest proiect de lege a primit, in termene record, avize favorabile de la toate institutiile implicate, respectiv Guvern,Consiliul Legislativ si Autoritatea de Supraveghere Financiara.

„Avem insa, doua societati de asigurari care se afla in aceasta etapa si care au de achitat despagubiri importante. (...) Coincidenta sau nu, ASF amana prin tot felul de tertipuri recunoasterea oficiala a falimentului acelor societati de asigurari care nu mai indeplinesc criteriile minime de solvabilitate. Avem convingerea ca ASF NU va declara oficial falimentul celor doua  societati de asigurari pana la legiferarea acestui proiect de lege”, sustine presedintele ASSAI, Cristian Mintean se arata in comunicatul citat. 

In opinia sa, astfel se poate explica si graba pentru legiferarea de urgenta a acestui proiect de lege care reduce semnificativ gradul de protectie al asiguratilor in interesul corporatiilor din piata de asigurari.

Potrivit comunicatului, articolul 15 din proiectul de lege prevede ca „Plata de catre Fond a creantelor de asigurari stabilite ca fiind certe, lichide si exigibile se face in limita unui plafon de garantare de 450.000 lei pe un creditor de asigurare al asiguratorului aflat in faliment”.

„Acest paragraf are urmatoarea semnificatie: creditorii (asiguratii) vor primi o suma ce nu va depasi plafonul de 450.000 lei, adica 100.000  de euro/dauna. Asiguratii si pagubitii societatilor de asigurari aflate in faliment, vor primi sume de despagubire plafonate la acel cuantum, chiar daca instanta de judecata a admis ca suma de plata cuvenita este una mult mai mare”, se mai arata in comunicatul ASSAI. 

In acest context, ASSAI a transmis catre presedintii celor doua Camere ale Parlamentului Romaniei o sesizare cu privire la acest proiect de lege, in care reclama faptul ca documentul contine prevederi impotriva intereselor cetatenilor si asiguratilor si incurajeaza firmele de asigurari sa adopte solutia falimentului, reducand raspunderea acestora privind despagubirea fata de asigurati. Implicit, potrivit ASSAI, scade gradul de protectie al asiguratilor, in situatia extrem de probabila, cu care asiguratii se vor confrunta in urmatoarele luni.

“Rog presedintii celor doua Camere ale Parlamentului sa ia masurile necesare de revizuire de urgenta a acestui proiect de lege. Le recomand celor 70 de deputati sustinatori ai acestui proiect sa isi reconsidere pozitia si sa inteleaga faptul ca au fost atrasi in jocul unor interese financiare ale unor ‘baieti destepti’ din asigurari care vor sa nationalizeze pierderile, in timp ce profitul firmelor de asigurari s-a volatilizat in mod deliberat”, a precizat Cristian Muntean. 

ASSAI prezinta si cateva cazuri in care despagubirea ar fi drastic diminuata in cazul aprobarii proiectului amintit. „CNADNR, care are de primit suma de aproximativ 93,93 milioane de lei (aprox. 21 milioane de euro). Va primi, insa, doar 100.000 de euro. Oltchim – polita de raspundere civila privind asigurarea managementului profesional in valoare de 10 milioane de euro. Va primi doar  100.000 de euro. Maternitatea  Giulesti  - societatea de asigurari are o expunere de 510.000 euro. Va primi in schimb 100.000 euro”, se subliniaza in comunicat. 

Mai mult, ASSAI sustine ca aprobarea acestui proiect reprezinta o veritabila invitatie la declansarea falimentului oricarei societati de asigurari din Romania.

Stampila dispare de la 1 iulie

Oamenii de afaceri au primit de la Ministerul Finantelor Publice promisiunea ca stampila va fi eliminata incepand cu data de 1 iulie 2015. In Republica Moldova a fost deja eliminata, iar singura tara din UE in care mai exista este Bulgaria, sustin reprezentantii mediului de business. 

"Odata cu acest nou Cod Fiscal, zona de fiscalitate e cumva acoperita. Cred ca pasul logic urmator ar fi cel al simplificarii administrative. Aici vorbim de lucruri extrem de concrete: de ce este nevoie de stampila? (...) Nu stiu daca ne putem imagina o Romanie fara stampila, dar e deja o realitate in Republica Moldova. Ne-a  luat-o inainte, de trei luni au aceasta reglementare, au scos stampila. Cred ca mai sunt doua tari in Uniunea Europeana in acest caz: Romania si Bulgaria", a declarat Florin Jianu, fost ministru delegat pentru IMM-uri.

La randul sau, omul de afaceri Dragos Anastasiu a mentionat ca eliminarea stampilei a fost promisa de Ministerul Finantelor Publice mediului de afaceri. "Va disparea, asa ne-a promis Ministerul de Finante, ca de la 1 iulie dispare", a precizat Anastasiu. 

Si omul de afaceri Marius Ghenea a precizat ca in multe tari ale Uniunii Europene "oamenii nu stiu ce e aia stampila".

Pe de alta parte, oamenii de afaceri sustin ca mai sunt necesare reglementari noi in privinta capitalului social, care trebuie legat de cifra de afaceri.

In plus, ei solicita modernizarea Trezoreriei, astfel incat sa se poata face plati online, depunerea unei singure declaratii pentru toate platile, iar controalele ANAF sa fie anuntate din timp. 

Reprezentantii mediului de afaceri sustin ca au avut deja intalniri cu ministrul Finantelor Publice in care au fost incurajati sa vina cu propuneri de simplificare a procedurilor.

Guvernul vrea amnistie fiscala

Guvernul anunta un proiect de lege prin care vor fi anulate anumite obligatii de plata pentru drepturi de autor si persoane fizice autorizate la sanatate inregistrate pana la 1 iunie. Este vorba de sumele pentru care au fost deschide procese intre ANAF si contribuabili. Cei care nu au dat statul in judecata, se pare ca sunt buni de plata.
Premierul Victor Ponta a declarat ca aceasta masura este necesara deoarece costul procesele depaseste cuantumul banilor obtinuti. 

"Miercuri trebuie sa fie in sedinta de guvern un proiect de lege care sa prevada foarte clar ca tot ce e in trecut pana la 1 iunie, sume pe care exista procese intre ANAF si diversi contribuabili referitoare la PFA, PFI, DDA, CASS, in general pentru cei care nu au venituri sau au venituri foarte mici, la acele diurne pentru soferi, deci pentru toate cele in care noi ne aflam intr-o multime de procese, avem miercuri proiect de lege. Sigur, Parlamentul urmeaza sa-l dezbata, Camera Deputatilor e decizional - si vrem sa facem un moment T0: dom'le, pana aici stergem, ca a fost legislatia buna sau rea, oamenii au cunoscut-o sau nu au cunoscut-o. Avem procese care ne costa mai mult decat banii pe care ii recuperam, dupa care, de la 1, oricine greseste, plateste", a spus Ponta.

Saptamna trecuta, Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a suspendat emiterea deciziilor privind regularizarea contributiilor de asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru anul 2012, dupa ce unii contribuabili au fost instiintati ca au de platit sume mai mari decat veniturile obtinute.

Persoanele care obtin venituri din dobanzi, dividende sau chirii, indiferent de valoare, sunt obligate sa achite contributii de asigurari sociale de sanatate calculate la o baza lunara care nu poate fi mai mica decat salariul minim brut pe tara.

In februarie, ANAF a anuntat ca va emite din oficiu decizii de anulare a platii CASS impuse anterior pentru persoanele fizice care nu aveau obligatia acestei plati, iar persoanele care au achitat banii vor avea dreptul la restituirea sumelor platite.

Procedura a fost decisa de Guvern printr-un proiect de lege, dupa ce, la inceputul anului, cateva mii de copii din Curtea de Arges si din localitatile limitrofe care au alocatiile pe card au primit instiintari de plata de la ANAF prin care sunt anuntati ca au de achitat cate 468 de lei, reprezentand CAS pe anul 2012, printre cei notificati numarandu-se copii de zece ani sau nedeplasabili.

ANAF a anuntat atunci ca a sistat emiterea deciziilor de impunere pentru contributiile datorate din dobanzile incasate la alocatiile pentru copii si asteapta o initiativa legislativa care sa permita amnistierea fiscala in cazul sumelor deja imputate.

Plata cu cardul contactless la metrou

Metrorex vrea sa modernizeze instalatiile de control al accesului la metrou, astfel incat sa fie permisa taxare automata, cu ajutorul cardului contactless. Acest sistem va functiona, temporar, impreuna cu cardul magnetic actual. Proiectul vizeaza implementarea noului sistem in 41 de statii de metrou.

“Sistemul automat de taxare al Metrorex bazat pe cardul magnetic, desi inca functional, este la limita perioadei eficiente de utilizare datorita uzurii fizice si morale, precum si datorita epuizarii capacitatilor de dezvoltare. In aceeasi masura, aplicatiile software de management al tranzactiilor functioneaza pe retele de transmisie date de tip ATM, care necesita mentenanta la costuri foarte mari pentru echipamente scoase din fabricatie. Tranzactiile calatoriilor, colectate in sistem, sunt procesate in majoritatea situatiilor de computere din generatia Pentium II (an 1997) la care de asemenea mentenanta si procurarea de piese de schimb sunt cel putin deficitare, daca nu imposibil de executat în anumite situatii”, se arata in caietul de sarcini aferent procedurii.

Achizitia va fi finantata cu fonduri europene si bani de la buget, termenul pentru finalizarea acordului fiind de 260 de zile de la data atribuirii. 

Contractul are o valoare estimata de 186 milioane de lei (42 milioane euro), inclusiv TVA si vizeaza modernizarea instalatiilor pe Magistrala 1 Pantelimon – Dristor 2, Magistrala 2 Berceni – Pipera si Magistrala 3 Dristor 1 – Preciziei, pentru un numar total de 41 de statii de metrou.

Sistemul automat de taxare la metrou a fost pus in functiune in anul 1995, cand s-a renuntat la plata directa a calatoriei cu monezi si au fost introduse cartelele magnetice. Completarile ulterioare au adaugat sistemului automat de taxare reteaua de comunicatii, servere, up-gradarea echipamentului de ghiseu din statii si automate de vanzare.