Friday, July 10, 2015

Avertisment ASSAI: Un mega-tun financiar este iminent

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) apeleaza la ultima solutie pentru a bloca intrarea in vigoare a legii privind Fondul de Garantare a Asiguratilor. Astfel, organizatia a transmis catre Administratia Prezidentiala un memoriu cu scopul ca legea mentionata sa nu fie promulgata.

“I-am transmis presedintelui ales al Romaniei, domnului Klaus Werner Iohannis, un memoriu pentru a corecta un demers care protejeaza interesele financiare ale unor corporatii, in dauna cetatenilor romani. Din nefericire, o majoritate “rosie” iresponsabila si nereformata si-a aratat inca o data adevarata fata. Atunci cand o lege favorizeaza explicit niste corporatii in dauna cetatenilor si a bugetului de stat, putem vorbi despre un vot corupt”, apreciaza presedintele ASSAI, Cristian Muntean. 

Aceasta lege prevede plafonarea valorii despagubirilor acordate de catre fondul de garantare a asiguratilor la 100.000 de euro, in conditiile in care limita de despagubire in cazul politelor RCA este de 5 milioane de euro. Faptul ca polita RCA creste substantial in fiecare an, iar despagubirile sunt diminuate si plafonate cu complicitatea ASF si prin decizia Parlamentului României, este o inca o dovada ca sistemul romanesc de asigurari este unul bolnav si nereformat.

"Paradoxal, prin aceasta lege ajung sa fie din nou prejudiciati oameni nevinovati (ex: victimele maternitatii Giulesti), precum si institutiile de stat (ex: CNADNR, Oltchim etc) fata de care majoritatea parlamentara nu manifesta nici respect, nici responsabilitate. Desi initial proiectul de lege a fost respins de Senatul Romaniei, acesta a fost adoptat de catre Camera Deputatilor, forul decizional, in ultima zi din sesiunea parlamantara - 30 iunie 2015, in speranta ca perioada concediilor va dilua responsabilitatea unei legi paguboase pentru cele 5 milioane de asigurati romani si fata de un buget al statului, care va suporta pierderi insemnate, de ordinul zecilor de milioane de euro", se arata in comunicatul ASSAI. 

In comunicat se reaminteste faptul ca proiectul de lege a primit unda verde intr-un termen record de doar 4 luni de zile de la inregistrarea sa, in ciuda semnalelor de alarma trase, ceea ce, conform ASSAI, intareste presupunerea ca, cel mai probabil in toamna, o societate de asigurari va intra oficial in faliment.

"Prin promulgarea acestui proiect de lege se intrunesc, practic, toate premisele necesare declansarii unui tun Bancorex in piata de asigurari, in dauna cetatenilor romani si a bugetului Romaniei. Cele trei premise necesare declansarii acestui mega-tun financiar sunt indeplinite: o institutie financiara deliberat devalizata, sprijinul si protectia acordate de institutia de supraveghere financiara si suportul legislativ necesar pentru declansarea acestui nou tun financiar", se mentioneaza in comunicatul citat.

Dunca (ANPC): Bancile nu au venit cu solutii in sprijinul debitorilor

Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Marius Dunca, sustine ca si-ar dori ca legea sa ii permita sa suspende activitatea de creditare a bancilor. El a precizat ca ar lua o astfel de masura pentru ca bancile nu au facut nimic pentru a usura situatia clientilor cu credite in franci elvetieni. 

Seful ANPC a declarat ca institutia pe care o reprezinta deruleaza o serie de controale la toate bancile care au oferit credite in franci elvetieni si la toate celelalte cu care institutia este in proces.

"Avem un control tematic la operatorii financiar-bancari. Daca nu ne-au primit sa fim prezenti la negocieri (cele organizate de Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare - AURSF impreuna cu reprezentantii debitorilor in franci elvetieni - n.r.), ne primesc sigur ca organ de control. Mi-as dori sa-mi permita legea sa le suspend activitatea de creditare catre persoane fizice. Caut in legislatie portita care-mi permite acest lucru", a afirmat Dunca. 

Potrivit acestuia, Autoritatea va verifica daca "masurile de reglare a deficientelor" au fost luate de catre institutiile de credit, iar acestea sa dovedeasca cum au solutionat problemele clientilor. In opinia presedintelui Autoritatii, bancile nu au venit cu nicio masura in sprijinul debitorilor.
"Avem decizii definitive care nu sunt puse in aplicare. Chiar isi bat joc de romani, chiar nu vor sa inteleaga ca romanii sunt in imposibilitatea de a-si plati creditele si risca sa ajunga in strada cu familiile. La nivel de declaratii, toti operatorii financiar-bancari sunt asi, dar cand sa puna in aplicare masurile declarate ...", a spus Dunca.

Seful ANPC a participat la o conferinta de presa organizata impreuna cu Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) si Grupul Clientilor cu Credite in CHF (GCCC), dupa finalizarea negocierilor cu bancile pe tema creditelor in franci elvetieni.
In prezent, Autoritatea mai are circa 300 de dosare in instanta impotriva bancilor si inca patru dosare in curs de depunere.

OTP Bank promite masuri concrete pentru clientii cu credite in franci

OTP Bank este singura banca de la care grupul de negociatori constituit din reprezentanti ai AURSF si ai Grupului Clientilor cu Credite in CHF (GCCC) au obtinut o promisiune ferma cu privirea la masuri concrete pentru sprijinirea clientilor cu credite in franci elvetieni. Celelalte banci cu care au avut loc negoceri s-au dovedit inflexibile. 
    
Presedintele Asociatiei Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF), Alin Iacob, a declarat, in cadrul conferintei de prezentare a rezultatelor negocierilor demarate in primavara acestui an, ca oferta OTP Bank va fi oarecum similara cu cea prezentata de Banca Transilvania clientilor Volksbank. 

"In dupa-amiaza zilei de 7 iulie am avut o intalnire cu conducerea OTP Bank, care ne-a declarat ca, pe langa faptul ca a luat demersul nostru foarte in serios, vom fi consultati in legatura cu o oferta care urmeaza sa fie facuta publica in perioada urmatoare catre clientii bancii. Cel mai probabil, aceasta oferta va fi lansata pana la inceputul toamnei si se va baza pe un discount la sold si pe un discount de marja a dobanzii. Nu stim daca vor fi niveluri apropiate de discount (cu cele din oferta Bancii Transilvania pentru clientii Volksbank – n.r.) sau doar reteta e aceeasi. Noi salutam deschiderea si intentiile declarate ale conducerii bancii, dar ramanem la un optimism rezervat pana la materializarea acestei oferte. Ne-am fript pana acum de prea multe ori cu ciorba ca sa nu suflam si in iaurt", a spus Alin Iacob.

AURSF si GCCC au anunta finalizarea procesului de negociere de grup derulat in numele a peste 1.500 de clienti cu credite in CHF si cele sapte banci comerciale care au acordat cele mai multe credite in CHF, respectiv Bancpost, Banca Romaneasca, Credit Europe Bank, OTP Bank, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank si Volksbank.

Reprezentantii clientilor au spus ca bancile, cu putine exceptii, s-au dovedit inflexibile, si nu au venit in intampinarea clientilor cu solutii pe termen lung – fie din cele avansate de echipa de negociere, fie proprii. De asemenea, propunerile grupului de negociere, avansate in cadrul discutiilor cu bancile si bazate pe calcule si simulari concrete, nu au fost acceptate de institutiile financiare. 

In aceste conditii, Alin Iacob a mentionat ca asocitia va continua demersul in incercarea de a convinge decidentii politici din Guvern si Parlament sa adopte o lege a conversiei creditelor din valuta in lei.

Curtea Europeana de Justitie da dreptate unui client impotriva Bancpost

Curtea Europeana de Justitie da dreptate unei instante romanesti in stablirea caracterului abuziv al unor clauze dintr-un contract de credit. Este vorba de prevederile privind calculul dobanzii, care erau scrise intr-un limbaj inaccesibil, iar codebitorul nu a avut acces la informatiile necesare pentru derularea creditului in conditii optime.

Astfel, institutia europeana a emis o hotarare prin care raspunde unor intrebari cu privire la interpretarea legislatiei europene in domeniul creditelor de consum, transmise de instanta Campulung in procedura „Maria Bucura impotriva SC Bancpost SA, cu participarea: Vasile Ciobanu”.

Concret, este vorba de un card de credit emis de catre Bancpost, in 20 august 2008, pe numele domnului Ciobanu, la care s-a semnat un act aditional cu un „codebitor”, doamna Bucura. Limita maxima a cardului era, la vremea respectiva, de 31.000 de lei (aproximativ 7.038 de euro).

Datorie crescuta de patru ori in trei ani

Contractul prevede ca „dobanda la credit se calculeaza in functie de soldul zilnic, defalcat pe componente (plati, retrageri de numerar, taxe si comisioane) si de nivelul ratei zilnice a dobanzii aferente perioadei de calcul. Dobanda se calculeaza zilnic, prin inmultirea cuantumului fiecarei componente a soldului zilnic cu rata zilnica a dobanzii valabila in ziua respectiva. Aceasta rata zilnica a dobanzii este calculata ca raport intre rata anuala si 360 de zile”, se mentioneaza in hotarare.

Conform documentului, la 30 iunie 2010, domnului Ciobanu i-a fost adresata o somatie de plata pentru a achita catre Bancpost suma de 37.004,40 de lei in temeiul obligatiilor sale contractuale. 
„La 16 iunie 2011, intrucat domnul Ciobanu nu a achitat aceasta suma, s-a emis impotriva acestuia o somatie de plata pentru suma de 54.224,18 lei, prin acest act fiind de asemenea informat cu privire la demararea ulterioara a procedurii de executare silita a contractului. Aceasta datorie se ridica la 59.948 lei la 22 august 2011, data la care debitorul principal a fost informat ca instanta de trimitere fusese sesizata cu o cerere de executare silita”, se arata in actul Curtii.

Prin urmare, banca s-a indreptat catre codebitor, iar aceasta a fost informata de Bancpost cu privire la infiintarea unei popriri asupra unei parti din veniturile sale, fara a se preciza exact suma.

„La 9 ianuarie 2013, Bancpost a notificat domnului Ciobanu si doamnei Bucura transmiterea, pentru executare silita, a dosarului catre un executor judecatoresc mandatat sa efectueze de urgenta recuperarea sumelor datorate in temeiul contractului. Aceasta notificare nu preciza cuantumul sumei care trebuia recuperata. La 5 martie 2013, domnul Ciobanu si doamna Bucura au fost informati cu privire la infiintarea popririi asupra veniturilor lor pentru a recupera suma de 117.391,32 lei aferenta datoriei lor contractuale si onorariului executorului judecatoresc”, se mai arata in hotararea CEJ.

Ce a decis instanta europeana

Codebitorul a contestat masurile de executare silita solicitand anularea acestora pentru motivul, pe de o parte, „ca nu a primit o copie a actului aditional la contractul din 20 august 2008 prin care devenea codebitoare pentru datoria domnului Ciobanu si, pe de alta parte, ca suma pentru care s-a infiintat poprire pe veniturile sale nu este stabilita exact si ca, desi ramburseaza 1.000 de lei pe luna, suma globala datorata nu inceteaza sa creasca, din cauza dobanzilor ai a comisioanelor penalizatoare”, mai reiese din documentul citat.

In acest caz, instanta din Campulung a considerat ca anumite clauze ale contractului pot avea caracter abuziv. „Instanta arata ca, in lipsa unei probe contrare, contractul mentionat a fost redactat inainte de a fi semnat de debitor si de codebitoare, iar multe dintre clauzele sale nu permit sa se identifice intinderea obligatiilor care le revin acestora”.

Astfel, instanta din Campulung a transmis Curtii Europene de Justitie o „cerere de decizie preliminara”, prin care solicita lamuriri cu privire la interpretarea legislatiei europene in acest caz.

Printre acestea, instanta romaneasca a cerut sa se lamureasca daca un „codebitor” in cazul unui contract de credit pe card poate fi considerat drept „consumator” si are eceleasi drepturi si obligatii in cadrul contractului ca si titularul contractului. Raspunsul curtii la aceasta intrebare a fost da, ceea ce inseamna ca un „codebitor” trebuie sa aiba acces la toate informatiile la care are acces titularul contractului, ceea ce nu s-a intamplat in cazul mentionat.

Cu privire la constatarea clauzelor abuzive, instanta europeana sustine ca, potrivit reglementarilor in vigoare, „revine instantei nationale obligatia de a aprecia din oficiu caracterul abuziv al clauzelor unui contract incheiat intre un consumator si un profesionist, din moment ce aceasta instanta dispune de elementele de fapt si de drept necesare in acest scop.

Tot instantei nationale ii revine si obligatia sa verifice daca, in cauza in discutie, au fost comunicate consumatorului toate elementele care pot avea un efect asupra intinderii obligatiei sale si care ii permit acestuia sa evalueze, printre altele, costul total al imprumutului sau. „Joaca un rol decisiv in aceasta apreciere, pe de o parte, aspectul daca clauzele sunt redactate in mod clar si inteligibil astfel incat sa ii permita unui consumator mediu, si anume un consumator normal informat si suficient de atent si de avizat, sa evalueze un astfel de cost si, pe de alta parte, imprejurarea legata de lipsa mentionarii in contractul de credit de consum a informatiilor considerate, avand in vedere natura bunurilor sau a serviciilor pentru care s-a incheiat contractul, drept esentiale”, se arata in hotararea Curtii.

Credite pentru IMM de la Libra Internet Bank prin facilitati europene

Intreprinderile mici si mijlocii vor avea acces la facilitati suplimentare de finantare prin intermediul Libra Internet Bank. Banca a semnat doua acorduri cu Fondul European de Investitii, unul prin care se ofera garantii firmelor care solicita credite de la banca, iar altul prin care acestea au acces direct la finantare. 

"Prin cele doua acorduri semnate astazi (miercuri - n. r.), Cosme, de garantare, si Progress, de finantare, estimam ca vom acorda credite in valoare de 250 de milioane de lei unui numar de peste 1.600 de firme mici. Chiar spre 2.000 de IMM-uri finantate sper sa mergem", a declarat directorul general al bancii, Emil Bituleanu. 

El a explicat ca este vorba despre extinderea parteneriatului cu institutia europeana in ceea ce priveste finantarea, demarat anul trecut, in cadrul caruia au fost acordate microcredite in valoare de 30 de milioane de lei unui numar de 380 de IMM-uri. 

Acordul Cosme este primul de acest tip incheiat de Libra Internet Bank cu Fondul European de Investitii si presupune acordarea de garantii pentru IMM-uri la accesarea de credite in urmatorii trei ani. "Beneficiile acestui acord constau in faptul ca nu se percepe comision de garantare, iar clientii trebuie sa suporte un grad mai mic de acoperire cu garantii, care, in unele cazuri, scade la 50%", a declarat Elena Ionescu, director Divizia Fonduri Europene, Libra Internet Bank.

Banca finanteaza, prin intermediul acestor facilitati, in special profesiile liberale si firmele mici din agricultura.

Noile reguli pentru activitatile independente

Regulile care vor sta de acum inainte la baza reincadrarii unei activitati din independenta in dependenta au fost publicate in Monitorul Oficial. Noile prevederi obliga inspectorii ANAF ca, in caz de reincadrare a unei activitati, sa isi motiveze decizia. 
Astfel, legea introduce sapte criterii care vor fi luate in calcul  la determinarea activitatii unei persoane fizice, cand se va stabilii daca aceasta persoana desfasoara activitate dependenta sau activitate independenta. Dintre acestea, trebuie indeplinite patru pentru ca o activitate independenta sa nu fie reincadrata intr-una dependenta, iar veniturile impozitate, retroactiv, ca si venituri de natura salariala. 

Primul din cele sapte criterii se refera la fapul ca persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii precum si a programului de lucru. 

Al doilea criteriu este acel ca persoana in cauza dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti. In al treilea rand, riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea.

Al patrulea criteriu se refera la faptul ca activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara, iar al cincilea spune ca activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitati. 

Ultimele doua criterii stipuleaza faptul ca persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective si ca dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.

Prevederile privind criteriile de reincadrare a activitatilor independente in activitati dependente, respectiv normele privind calitatea de persoana impozabila a unei institutii publice, intra in vigoare in 3 zile de la publicarea legii, respectiv in data de 10 iulie 2015.

ASF cere evaluarea activelor pentru inca 21 de asiguratori

Autoritatea de Supraveghere Financiara a anuntat extinderea programului de evaluare a activelor si pasivelor si testului de stres pentru inca 21 de companii de asigurari din Romania. In prima faza a programului, care a demarat in primavara acestui an, au participat 13 societati de asigurare, care detin cumulat o cota de piata de peste 80%.
"Acest nou proiect (...) va furniza informatii relevante atat cu privire la calitatea si la valoarea activelor prezentate in bilanturile acestor companii, dar si cu privire la capacitatea tuturor societatilor de asigurare de a face fata platii obligatiilor rezultate din contractele de asigurare”, se arata intr-un comunicat al ASF. 

Cele 21 de companii sunt ABC, Asito, Asimed, ATE, BCR Viata, BRD Viata, Certasig, City, Credit Europe, Ergo, Eurolife ERB Generale, Eurolife ERB Viata, FATA, Forte, Garanta, Gothaer, Grawe, LIG, Onix, Signal Iduna si Uniqa Viata.

Exercitiul necesita o evaluare cuprinzatoare a soliditatii financiare si a situatiei solvabilitatii societatii participante. In acest sens, fiecare societate participanta la acest exercitiu va lansa o procedura interna proprie de selectie a auditorilor, dupa criterii precise de eligibilitate, precizeaza ASF.

Procedura este diferita fata de prima etapa a programului, in care ASF a gestionat si centralizat procesul de selectare a auditorilor. De asemenea, testele de stres nu vor fi efectuate de consultantul ASF cum s-a intamplat in prima faza, ci de companie si auditori in baza metodologiei furnizate de ASF.

Toate costurile de audit generate de evaluarea activelor si pasivelor si efectuarea testului de stres vor fi suportate de catre societatile participante la exercitiu.

Evaluarea activelor si pasivelor descrise se va desfasura in perioada 1 august - 31 octombrie.

Tentativa de frauda in numele ANAF

Tentativele de frauda se diversifica tot mai mult, autorii acestora folosindu-se si de institutii importante in ochii cetatenilor. Recent, posesorii de carduri au primit mesaje ca fiind din partea Ministerului Finantelor, iar recent, din partea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) in care li se solicita date privind cardul bancar.
Institutia anunta ca a primit o serie de sesizari din partea contribuabililor, cu privire la receptionarea unor apeluri telefonice de la diverse persoane care, sub pretextul desfasurarii unui sondaj de opinie de catre ANAF, le solicita diverse informatii confidentiale. 

”In urma sesizarilor primite de la contribuabili, ANAF precizeaza ca efectueaza in aceasta perioada un singur sondaj de opinie, derulat telefonic, care nu cuprinde intrebari referitoare la date ale contribuabililor legate de conturi bancare, carduri asociate conturilor deschise sau de cuantumul datoriilor la bugetul de stat”, se mentioneaza intr-un comunicat al ANAF. 

Potrivit comunicatului, sondajul efectuat de ANAF are ca obiectiv evaluarea efectelor si rezultatelor campaniei media care se afla in desfasurare, iar singurele intrebari din chestionar care vizeaza detalii legate de companie sunt: In ce an a fost infiintata compania dumneavoastra? Care este codul CAEN al companiei dumneavoastra? Care este numarul mediu de angajati in anul 2014? Care este cifra de afaceri in anul 2014? In ce judet este sediul companiei/firmei dumneavoastra? In ce localitate este sediul companiei/firmei dumneavoastra? Ce tip de contribuabil sunteti? (mare, mijlociu, mic). 

ANAF precizeaza ca orice alte intrebari legate de persoane fizice sau de companii nu fac parte din chestionarul institutiei. 

”Intrucat asupra acestei situatii exista suspiciunea unei tentative de frauda, va rugam sa acordati o atentie deosebita in cazul in care primiti solicitari de natura celor de mai sus si va asiguram ca vom lua toate masurile necesare in vederea depistarii persoanelor vinovate”, se precizeaza in comunicat.