Thursday, March 31, 2016

EBA: Limitarea bonusurilor nu afecteaza stabilitatea financiara

Autoritatea Bancara Europeana (EBA) sustine ca limitarea bonusurilor bancherilor in Uniunea Europeana nu a afectat stabilitatea financiara si nu a ingreunat activitatea bancilor cu privire la controlul costurilor. Potrivit Reuters, EBA contrazice, astfel argumentele Marii Britanii impotriva plafonarii stimulentelor acordate bancherilor. 

"In general, limitarea bonusurilor nu a dus la o reducere semnificativa a flexibilitatii costurilor ci a dus la o crestere nesemnificativa a costurilor fixe si asta doar in unele institutii financiare. Analiza noastra arata ca nu exista indicii ca asa numita limitare a bonusurilor are potentiale efecte nocive asupra stabilitatii financiare", se arata in raportul EBA.

In incercarea de a tempera tendinta bancherilor de a-si asuma riscuri nesustenabile, Uniunea Europeana a introdus o serie de limite pentru bonusurile platite angajatilor de institutiile de credit. In sustinerea acestei masuri s-a folosit faptul ca astfel de comportamente au contribuit la criza financiara din 2007-2009 si au fortat guvernele sa vina in sprijinul bancilor. 

Legea europeana prevede ca salariatii din banci nu trebuie sa primeasca prime mai mari de 100% din salariul de baza sau 200% daca statul in cauza autorizeaza acest lucru. Regulile se aplica bancherilor care castiga anual 500.000 euro sau mai mult.

Potrivit EBA, aproape toate statele membre UE, cu exceptia Belgiei, Suediei, Romaniei si Sloveniei, au permis bancilor sa dubleze bonusurile. Pe de alta parte, Marea Britanie si Franta au refuzat sa aplice limitarea bonusurilor pentru toate bancile. In Marea Britanie, masura se aplica doar bancilor mari, bancilor de locuinte sau marilor firme de investitii.

Marea Britanie nu este de acord cu limitarea bonusurilor
Actul normativ ii vizeaza pe angajatii pe functii de conducere si pe cei care isi asuma riscuri. Majoritatea institutilor care au intrat sub lupa autoritatilor din acest punct de vedere au sediul la Londra. Tocmai de aceea, Marea Britanie a incercat sa impuna in UE renuntarea la limitarea bonusurilor bancherilor.

In acest context, Banca Angliei (BoE) a sustinut ca limitarea stimulentelor va determina o crestere a platilor fixe, avand in vedere ca este greu pentru banci sa-si scada costurile in perioade dificile si, astfel, plafonarea va induce riscuri la adresa stabilitatii financiare.

Autoritatile someaza bancile sa limiteze alocatiile cu care au inlocuit bonusurile

Pe de alta parte, raportul EBA mai arata ca organismele de reglementare bancara din UE au inceput sa introduca recomandarile sale privind restrangerea asa-numitelor 'alocatii', la care unele banci au apelat pentru a compensa limitarea bonusurilor. Bancile respective plateau alocatii lunare sau trimestriale angajatilor, care potrivit EBA reprezenta o incalcare a legislatiei comunitare. 

Bancile din UE au 2,9 milioane de angajati iar numarul celor care castiga peste un milion de euro anual a urcat de la 3.178 in 2013 la 3.865 in 2014, din care 2.926 in Marea Britanie. In Germania, numarul bancherilor cu castiguri de peste un milion de euro a scazut la 242 în 2014, de la 397 in 2013.

Plafon de 100 de milioane de lei pentru Prima Masina in 2016

Programul "Prima Masina" va avea un plafon de 100 de milioane de lei in acest an. Potrivit Guvernului, persoanele care vor sa cumpere un autoturism prin intermediul acestui program vor avea posibilitatea sa achite avansul si prin voucherul obtinut prin programul "Rabla".
Anul trecut, plafonul de garantii pentru "Prima Masina" a fost de 350 de milioane de lei, insa acesta a debutat greu si, pana la finalul lunii noiembrie 2015, au fost acordate doar 187 de garantii in valoare totala de 3,12 milioane de lei.

Ministerul Finantelor explica insuccesul programului prin faptul ca a avut conditii de creditare foarte apropiate de cele ale pietei financiare, astfel ca nu a generat interes pentru clienti.

Pretul masinii nu poate depasi 50.000 de lei

Prin intermediul acestei facilitati, poate fi cumparat un singur autoturism nou cu pret de cel mult 50.000 de lei. Insa beneficiarul trebiuie sa indeplineasca o serie de conditii.

In primul rand, la data solicitarii creditului garantat beneficiarul programului trebuie sa aiba varsta de minimum 18 ani si capacitate deplina de exercitiu. De asemenea, titularul trebuie sa fie la prima masina pe numele lui.

In plus, clientul trebuie sa plateasca un avans de minimum 5% din pretul de achizitie a autoturismului nou. De asemenea, se obliga sa asigure autoturismul printr-o polita de asigurare de tip CASCO. 

Autoturismul cumparat trebuie sa fie nou, definit conform OUG 27/2011 privind transporturile rutiere, produs in spatiul intracomunitar sau provenit din import, si indeplineste cel putin cerintele minime ale standardului EURO 5. 

Totodata, masina trebuie achizitionata de la persoane juridice care au ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor. 

Dobanda pentru aceste finantari este limitata la ROBOR la 6 luni plus o marja de maximum 3% pe an, iar garantia statului la 50% din finantarea acordata.

ASF confirma scumpirea excesiva a RCA

Tarifele percepute de companiile de asigurari pentru politele de raspundere civila auto (RCA) s-au dublat, pe medie, pe anumite categorii de autovehicole din iunie 2015 pana in februarie 2016. ASF someaza companiile de profil sa inverseze acest trend si sustine ca, daca nu merge cu vorba buna, va apela la alte mijloace.  

Potrivit datelor publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), prima medie pentru segmentul autovehiculelor cu mai mult de 40 de locuri, pentru o polita pe 12 luni, a inregistrat o crestere de 110% in perioada mentionata. Fata de ianuarie, aceste polite s-au scumpit in februarie cu 2%.

Tarifele au crescut cu peste 50% la mai multe categorii de autovehicole

Cresteri semnificative de pret, peste procentul de 50% stabilit in protocolul incheiat  intre transportatori si reprezentantii industriei de asigurari, s-au inregistrat si la categoria autocamioane cu masa maxima de peste 16 tone. In acest caz, prima medie RCA pe 12 luni a fost mai mare cu 78% in februarie 2016 fata de iunie 2015. 

Totodata, pentru vehiculele destinate transportului de persoane, prima medie RCA aferenta politelor pe 12 luni a crescut cu 52% in perioada iunie 2015 – februarie 2016, pana la 4.614 lei. Si pentru vehicule din categoria autoutilitare si autocamioane, prima medie pe o perioada de 12 luni a inregistrat o crestere de 53% in aceeasi perioada, la 2.855 lei.

"Conform prevederilor Directivei europene nr. 138/2009 (Solvency II), nivelurile primelor RCA nu sunt supuse aprobarii prealabile de catre ASF. Autoritatea este îngrijorata de tendinta de crestere a tarifelor RCA si avertizeaza asiguratorii sa ia masurile de rigoare pentru inversarea acestui trend. In demersurile de pana acum, Autoritatea a contat pe dialog, buna inetelegere si masuri de persuasiune, dar pe viitor va fi nevoita sa apeleze si la alte mijloace", se mentioneaza in comunicatul ASF. 

Scumpiri semnificative ale politelor RCA, in perioada de referinta,dar care nu au depasit procentul de 50%, pe medie, s-au constatat si la vehiculele pentru transport de persoane care au intre 18 si 40 de locuri. In acest caz tarifele au crescut cu 38% in perioada februarie 2016 – iunie 2015. 

La anumite categorii de vehicule, prima medie pentru RCA a scazut
Potrivit datelor ASF, la grupa vehiculelor de transport de persoane cu mai putin de 18 locuri s-a remarcat o scadere de 17% a primei medii RCA, in conditiile in care, numai in februarie fata de ianuarie tarifele s-au redus cu 5%. In schimb, Numarul politelor din acest segment s-a majorat cu 66% in februarie fata de iunie 2015.

Pe segmentul autoutilitare/autocamioane cu masa maxima cuprinsa intre 3,5 si 7,5 tone, prima medie RCA a coborat cu 8% in februarie 2016 fata de iunie 2015, in conditiile unei scaderi de 4% comparativ cu luna anterioara. In acelasi timp, pe segmentul de masa maxima cuprinsa intre 7,5 si 16 tone, prima medie s-a redus cu 7%. Doar in ultima luna, tarifele RCA pentru aceasta categorie s-au redus cu 22%.

SAL-ul bancar porneste la drum cu stangul

Incredere, respectiv restabilirea increderii dintre clienti si banci au fost cuvintele cel mai des folosite in conferinta de prezentare a Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB). Pana in prezent, insa, desi este functional de cateva luni, Centrul a atras doar cinci dosare spre solutionare. 

Presedintele Autoritatii pentru Protectia Consumatorilor, Bogdan Pandelica, prezent la conferinta, a precizat ca modul in care vor fi solutionate primele litigii dintre clienti si institutiile financiar-bancare va reprezenta cartea de vizita a noii entitati. 

La randul sau, viceguvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Bogdan Olteanu, a spus ca necesitatea acestui Centru a aparut din cauza adancirii asimetriei dintre clienti si banci in perioada post-criza si spera ca bancile sa reuseasca, prin acest sistem, sa inlature „molozul reputational” acumulat din perioada de creditare iresponsabila. 

Alexandru Paunescu, membru in Colegiul de Coordonare a Centrului SAL, a prezentat, efectiv, modul in care ar trebui sa functioneze acest mecanism, care sunt procedurile si cum va ajunge informatia cu privire la existenta acestui Centru la consumator. 

Consumatorul trebuie sa faca dovada ca a incercat solutionarea amiabila cu banca 

Potrivi acestuia, clientul nemultumit de relatia cu banca poate sa trimita o solicitare catre Centru, insa numai dupa ce poate face dovada ca a negociat cu banca solutinoarea amiabila. Clientul, insa, trebuie sa stie din start ca nu vor fi acceptate reclamatii cu o valoare a litigiului mai mica de 1.000 de lei si nici cele  de rea-credinta, care pot bloca activitatea Centrului. Nu se stie, insa, care sunt criteriile dupa care va fi definita „reaua credinta”. 

Bancile vor cotiza la CSALB dupa cota de piata si numarul de litigii

Paunescu a mai precizat ca procedura va fi gratuita pentru consumator, insa daca acesta va alege sa fie asistat de un avocat, va trebui sa suporte onorariul acestuia. In plus, procedura este limitata la 90 de zile, si se deschide doar la solicitarea consumatorului. 

Ca procedura, pentru consumator exista doua optiuni in momentul in care se adreseaza Centrului: o solutie propusa, caz in care partile se pot retrage oricand, iar solutia oferita de conciliator este optionala; sau solutia impusa, daca reclamantul spune de la inceput ca prefera aceasta cale, insa in acest caz, chiar daca nu este pe placul partilor, decizia devine obligatorie si executorie, iar efectele ei nu pot fi suspendate nici in instanta. 

Finantarea Centrului este asigurata de institutiile financiare, dar conciliatorii vor fi platiti de Centru, nu direct de banci, indiferent de solutia data in litigiu, a mai spus reprezentantul CSALB. Pentru moment, institutiile s-au angajat sa asigure o finantare de 600.000 de euro anual, iar fiecare in parte va cotiza in functie de cota de piata pe retail si de numarul de litigii cu clientii sai aflate pe rol. 

Referitor la remuneratia membrilor din Colegiul de Coordonare, Paunescu a sus ca probabil aceasta va fi publica, insa pentru moment nu s-a stabilit „pana unde mergem cu transparenta”. El a precizat ca Centrul SAL promite transparenta, insa in procedura de solutionare a litigiilor.  

Colegiul de coodonare nu solutioneaza litigiile, dar face regulile


In plus,  Paunescu a fost intrebat in ce masura vor avea consumatorii incredere in acest sistem, din moment ce, in Colegiu de Coordonare, trei dintre cinci membri sunt considerati a fi reprezentanti ai sistemului bancar, doi in mod direct (reprezentantul BNR si al ARB) si cel independent care, potrivit CV-ului  publicat pe sie-ul institutiei, are o vasta experienta in domeniul bancar, pe functii de conducere. 

El sustine, insa, ca acest aspect nu afecteaza in niciun fel procesul de solutionare a litigiilor, avand in vedere ca acesta va fi derulat exclusiv de catre conciliator. 

Potrivit informatiilor de pe site-ul institutiei, „activitatea corpului conciliatorilor se desfasoara potrivit prevederilor regulamentului de functionare a CSALB, regulilor de procedura aprobate de Colegiul de coordonare, precum si altor reglementari interne”. Mai mult, „membrii Corpului conciliatorilor sunt persoane fizice, cu expertiza in domeniul SAL, selectate potrivit criteriilor stabilite de Colegiul de coordonare”. 

Asadar, atat conciliatorii, cat si procedurile de urmat vor fi stabilite de Colegiul de coordonare.

La CSALB se pot adresa si cei cu procese in curs cu banca


In alta ordine de idei, Paunescu a spus ca la centrul SAL se pot adresa si persoanele care au pe rolul unei instante un litigiu cu banca, insa cu conditia ca in speta respectiva sa nu se fi dat o sentinta definitiva. 

Potrivit acestuia, la nivelul instantelor din Romania sunt peste 10.000 de litigii intre consumatori si banci sau institutii financiare nebancare. Reprezentantul CSALB spera ca 10% dintre acestea sa fie solutionate, in primul an, prin SAL-ul bancar.