Monday, May 12, 2014

Pensii private: Scrisoarea anuala nu asigura o informare corecta a participantilor

Autoritatea de supraveghere nu a facut nimic in ultimul an in privinta scrisorii de informare anuale pe care fondurile de pensii o trimit catre participanti. Aceasta nu asigura nici pe departe o informare corecta a consumatorilor, multe elemente esentiale fiind omise.

Scrisoarea anuala de informare ar trebui sa prezinte consumatorilor ce s-a intamplat cu contributiile platite, cat de eficient au fost investite si in ce masura sumele acumulate sunt suficiente pentru a asigura un venit decent la pensie.

Din pacate, nici in acest an, consumatorii nu vor afla niciuna dintre aceste informatii, deoarece Autoritatea de Supraveghere Financiara – institutia care reglementeaza continutul acestei scrisori – nu s-a obosit sa faca nimic din acest punct de vedere.

Ce contine scrisoarea?

Ca si in anii anteriori, clientii vor primi o scrisoare, din care vor afla cateva franturi de informatii. Aceasta prezinta:
-    contributiile lunare platite de participant;
-    comisionul retinut din contributie;
-    conversia contributiilor in unitati de fond
-    numarul de unitati de fond acumulate si valoarea acestora la finalul anului anterior.

Aceste informatii nu asigura insa nici pe departe o infomare adecvata a participantilor, cu toate ca aceste cerinte au fost gandite chiar de autoritatea care se ocupa cu protectia consumatorilor la fondurile de pensii private.

Ce omite scrisoarea?

Scrisoarea de informare ar trebui sa prezinte peformanta fondului, riscurile si toate costurile suportate de client. 

In prezent, doar comisionul retinut din contributii este inclus in scrisoare, in timp ce comisionul retinut din activul net nu este dezvaluit. De retinut, ca acest comision ascuns reprezinta costul cel mai important suportat de clienti.

De asemenea, ar fi extrem de util ca scrisoarea de informare sa ajute participantii sa estimeze de ce suma ar putea beneficia la pensie. In acest fel, acestia ar putea observa daca venitul lor la pensie va fi suficient si vor putea actiona din timp pentru a-si imbunatatii sansele de a avea un venit mai mare.

In prezent, cu totii contribuim la fondurile de pensii fara sa avem nici cea mai mica idee cu privire la pensia de care am putea beneficia. Astfel, exista riscul ca sa contribuim prea putin si sa descoperim acest lucru abia la pensionare, cand nu mai putem face nimic pentru a schimba situatia. 

Nu in ultimul rand, scrisoarea de infomare trebuie separata de orice alt mesaj din partea administratorilor. 

In prezent, scrisoarea se intinde de regula pe 2 pagini, iar prima pagina este folosita de administratori pentru a comunica diverse mesaje catre participanti, mai mult sau mai putin publicitare.  Situatia contul personal de la fondul de pensie ar trebui prezentata intr-un document separat, asa cum apar extrasele de la contul bancar.

Bancile adauga operatiuni noi in aplicatiile de mobile banking

Banca Transilvania si UniCredit Tiriac Bank au lansat versiuni noi ale aplicatiilor de mobile banking, adaugand si noi functionalitati.

Aplicatia Bancii Transilvania cuprinde peste 40 de functionalitati, 20 dintre acestea fiind noi fata de varianta initiala. Pretul abonamentului lunar este de 4 lei. Aplicatia este optimizata pentru smartphone si tableta, pune la dispozitia utilizatorilor trei tipuri de facilitati: operationale, informatii financiare despre situatia propriilor conturi la BT, respectiv informatii publice utile oricarui utilizator interesat de servicii si produse bancare.

Printre facilitatile operationale ale aplicatiei se numara: plati in lei si valuta, alimentarea conturilor proprii deschise la BT, plata utilitatilor inclusiv prin scanarea codului de bare, constituire/lichidare de depozite, operatiuni de schimb valutar, primire si trimitere de bani prin Western Union, plati prin Facebook, email si SMS, activarea serviciului SMS Alert etc.

In cazul UniCredit Tiriac Bank, utilizatorii aplicatiei pot face plati de facturi, plati rapide folosind cautarea interactiva, pot solicita produse bancare precum imprumuturi sau carduri de credit si isi pot constitui singuri depozite la termen. Totodata, clientii pot afla care este cea mai apropiata sucursala a bancii sau care este bancomatul care se afla la cea mai mica distanta, prin intermediul hartii cu unitatile bancii si ATM-uri.

O alta noutate pe care banca a introdus-o si care se poate accesa tot din kit-ul de mobile banking este aplicatia mobile token. Aceasta reprezinta o solutie software, accesibila pe telefonul mobil, care inlocuieste dispozitivul fizic digipass, folosit pentru a genera coduri de securitate necesare accesului in platforma online banking sau semnarii platilor initiate in aceasta. In acest moment, aplicatia mobile token este disponibila pentru sistemele de operare Android si iOS.

Cursul euro coboara usor sub 4,43 lei la BNR

Cursul euro-leu a coborat vineri usor sub 4,43 lei, pana la minimul ultimelor 8 luni. Nivelul de referinta publicat de BNR este de 4,4295 lei pentru un euro.

In aceasta perioada, cursul a fluctuat in principiu in intervalul 4,43-4,48 lei pentru un euro. In lunile ianuarie si februarie insa, volatilitatea a crescut, limita superioara a intervalului de fluctuatie a perechii valutare sarind de 4,54 lei pe euro.

In urma recentei declaratii a guvernatorului BNR, care si-a aratat neincrederea ca recenta intarire a leului a fost motivata de fundamentele economice, analistii ING Bank considera ca banca centrala va interveni pentru a-si completa rezervele valutare. 

“In vreme ce astfel de actiuni sunt in masura sa conduca la o evolutie oscilanta a leului dupa un tipar similar tranzactionarii din ultimul trimestru al anului trecut, credem ca dincolo de perioada imediat urmatoare leul va continua sa se intareasca”, au explicat specialistii ING Bank.

Cotatiile interbancare oscilau in jurul orei 15.00 in proximitatea nivelului de referinta, in usoara scadere de 0,1% fata de valoarea de inchidere de ieri.

BCR ieftineste creditele pentru investitii imobiliare in lei

BCR a lansat o promotie valabila pana pe 16 iulie 2014 prin care a inceput sa acorde credite pentru investitii imobiliare cu dobanda fixa si pe 5 ani. In acelasi timp, banca a eliminat comisionul de analiza dosar de 990 lei.

Noua oferta a bancii permite clientilor sa aleaga intre o dobanda fixa in primii 3 ani sau 5 ani. Pentru clientii standard, rata dobanzii introductorie este de 5,75%, iar incasarea venitului prin banca aduce o reducere de dobanda cu 0,5 puncte procentuale.

Ulterior, dobanda devine variabila, fiind formata din marja fixa de dobanda de 2,6% peste Robor in varianta standard. In situatia in care clientul detine si un cont de salariu, marja scade la 2,1%.

„Cu aceasta oferta le garantam clientilor nostri siguranta sporita, oferindu-le rate de dobanda fixa foarte avantajoase ce le permit sa stie cu exactitate cat vor plati pe o perioada de pana la 5 ani “, a precizat Andrew Gerber, director Produse Retail in cadrul BCR.