Saturday, August 27, 2016

Antifrauda a desenat harta facturilor false

Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) a anuntat ca a identificat si a construit harta relationala a tuturor firmelor care emit si utilizeaza facturi false. In acelasi timp, institutia avertizeaza contabilii care inregistreaza in evidentele firmei astfel de facturi ca risca inclusiv dosare penale pentru astfel de practici frauduloase. 
Operatiunea DGAF, intitulata Apollo, se desfasoara pe perioada nedeterminata si vizeaza atat firmele care emit facturi false, cat si pe cele care utilizeaza aceste facturi. 

”In perioada de documentare, utilizand informatiile fiscale disponibile in bazele de date proprii si aplicatiile informatice de analiza, DGAF a identificat si a construit harta relationala a tuturor firmelor implicate in acest fenomen (emitenti si beneficiari care au inregistrat in evidente aceste documente)", se precizeaza intr-un comunicat al institutiei de control. 

In aceste conditii, Antifrauda atrage atentia persoanelor implicate in gestionarea contabilitatii ca "inregistrarea in evidentele contabile a facturilor false este o practica frauduloasa care conduce automat la dispunerea masurile legale ce se impun, inclusiv sesizarea organelor de urmarire penala", se subliniaza in comunicatul citat.

Institutia anunta, totodata, ca a finalizat verificarea documentelor transmise de contribuabilii aflati in primul esantion analizat in cadru operatiunii. Din verificari a reiesit ca exista suspiciuni de frauda in aproape 90% din cazurile analizate. 

Firmele evita plata facturilor prin banca

Printre neregulile descoperite de DGAF se numara faptul ca majoritatea facturilor sunt emise pentru produse a caror valoare (inclusiv TVA) este mai mica de 5.000 lei (suma maxima pana la care sunt permise platile cu numerar -n.r.) si sunt achitate in numerar (intre 4.800 – 5.000 lei). 

In plus, "s-a constatat modificarea datei chitantelor emise, suspiciunea rezonabila fiind ca s-a urmarit incadrarea in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei conform reglementarilor referitoare la tranzactiile in numerar", se mai arata in comunicatul citat. 

Totodata, institutia de control sustine ca unele societati verificate nu au pus la dispozitie toate documentele solicitate (spre exemplu nu au transmis toti furnizorii, unele au transmis doar note de receptie, unele au transmis facturi numai pentru o anumita perioada etc.). De asemenea, s-a constatat nerespectarea cronologiei/ordinii eliberarii facturilor. 

Facturi neplatite, pentru care s-a dedus TVA

In plus, facturile/chitantele nu au completate in totalitate informatiile obligatorii, iar pe anumite facturi s-a descoperit acelasi scris si acelasi mod de completare, desi acestea sunt emise de furnizori diferiti. 

De asemenea, potrivit DGAF, exista situatii in care unele societati inregistreaza facturi cu sume semnificative care nu au fost platite, dar pentru ca si-au dedus TVA. 

In cadrul aceleiasi operatiuni au fost descoperite neconcordante intre obiectul de activitate al societatii care a emis factura si  produsele ce sunt cuprinse in facturi. Potrivit DGAF, exista societati care figureaza ca au livrat o paleta extrem de larga de produse si servicii, de la birotica, suruburi, echipamente de protectie, cereale, pana la servicii de marketing sau management.

ASF invata asiguratorii auto cum sa se comporte cu clientii

ASF a elaborat un set de recomandari pentru asiguratorii care vand polite auto, astfel incat sa se ajunga la o abordare unitara in cazul instrumentarii dosarelor de dauna. Demersul vizeaza imbunatatirea protectiei consumatorilor de asigurari auto si accesul acestora la informatii care sa ii ajute sa ia o decizie rationala in interes personal. 

Recomandarile sunt cuprinse intr-un document intitulat „Ghid privind recomandari de bune practici pentru instrumentarea dosarelor de dauna auto RCA si CASCO in vederea protejarii drepturilor consumatorilor de servicii si produse de asigurare”.

Cine refuza recomandarile trebuie sa publice propria practica 

„Rolul Ghidului este acela de a oferi o serie de indrumari societatilor de asigurare in vederea prevenirii prejudiciilor aduse consumatorilor si a sustinerii unei bune gestionari a conflictelor de interpretare sau de interese, astfel incat sa se asigure ca obiectivele, interesele si nevoile consumatorilor de servicii de asigurare sunt luate in considerare”, mentioneaza Autoritatea de Supraveghere Financiara  (ASF). 

Potrivit Autoritatii, consumatorul trebuie sa fie informat in mod concis, corect si complet de catre societatile de asigurare, astfel incat sa poata lua o decizie in folosul sau chiar si fara a avea cunostinte de specialitate. 

Insa recomandarile cuprinse in Ghid nu au caracter obligatoriu. Dar, in cazul in care societatile de asigurari nu sunt de acord cu aplicarea acestor recomandari, vor comunica motivele refuzului, care vor fi publicate pe site-urile proprii si vor fi obligate, totodata, sa faca publica practica pe care o vor urma.

Clientul RCA va putea sa isi repare masina in orice service

Recomandarile ASF pentru asiguratori in privinta RCA vizeaza, printre altele, respectarea de catre asigurator a termenelor  pentru efectuarea constatarilor, respectiv de maximum 5 zile lucratoare si reconstatarilor in regim rapid, maxim 3 zile, in toate cazurile de dauna avizate.

In plus, in cazul in care societatea solicita investigatii suplimentare, aceasta trebuie sa evite ca termenul de instrumentare a dosarelor de dauna sa fie prelungit artificial si nu depaseasca limita maxima prevazuta de Norma RCA, de 3 luni. 

Daca se decide respingerea partiala sau integrala a pretentiilor de despagubire, asiguratorul trebuie sa intocmeasca un document in care sa justifice temeinic solutia adoptata. 

Totodata, oferta de despagubire stabilita de societatea de asigurari nu trebuie sa conduca la ingradirea dreptului persoanei pagubite de a repara vehiculul in orice unitate de specialitate.


De asemenea, societatile de asigurari nu se vor implica in achizitia de piese de schimb sau indicarea de solutii care pot afecta calitatea reparatiilor si siguranta rutiera. 

In plus, asiguratorii „nu vor constrange sau stimula unitatile service partenere prin aplicarea de discounturi sau bonificatii pentru a folosi in cadrul reparatiilor auto piese de schimb din categoria AM - calitate inferioara”, se mai arata in ghid. 

Ce recomanda ASF pentru asigurarile CASCO

In cazul asigurarilor CASCO, ASF recomanda asiguratorilor eliminarea din conditiile de asigurare a acelor prevederi care limiteaza drepturile asiguratului de a opta pentru repararea vehiculului avariat si incadrat ca dauna totala.

In acelasi timp, societatile trebuie sa foloseasca aceleasi metode de evaluare a valorii vehiculelor atat la momentul subscrierii, cat si la stabilirea cuantumului despagubirii in caz de dauna totala.

Recomandarile vizeaza si definirea in cadrul conditiilor de asigurare a tipului de piese ce pot fi folosite in cazul unei daune totale/partiale a vehiculului. 

Totodata, fiecare contract de asigurare trebuie sa prevada toate costurile suportate de asigurat. 

ASF a decis sa elaboreze acest ghid avand in vedere ca, in anul 2015, 91% dintre petitiile primite de institutie au vizat polite de asigurare auto. In plus, 84% din petitiile unice primite pe clasa de aigurari auto au reclamat neplata totala sau partiala a despagubirilor.

Cardul de credit pierde teren in favoarea creditului de consum

Cardul de credit pierde teren de la an la an in fata creditului de consum. Romanii folosesc tot mai rar aceasta forma de plata pentru cumparaturile de mica valoare, iar pentru cele mai substantiale apeleaza la credite, reiese din raportul Asociatiei Societatilor Financiare - ALB Romania.

Potrivit documentului, finantarile noi acordate prin intermediul cardurilor de credit de catre institutiile financiare nebancare membre ale ALB, au atins valoarea de 573 de milioane de lei in primul semestru din 2016, in crestere cu 14% comparativ cu acelasi semestru din 2015. Insa, in ultimii trei ani, ponderea acestor finantari s-a diminuat continuu de la 49 % din total in 2013 la 41% in prezent, in favoarea creditelor de nevoi personale.

“Devine tot mai vizibila preferinta clientilor de a limita utilizarea cardurilor de credit pentru finantarea nevoilor imediate de valoare scazuta, in timp ce pentru finantarea achizitiilor de valoare ridicata contracteaza credite de nevoi personale, fapt ce a determinat cresterea continua a ponderii acestora in totalul finantarilor”, se subliniaza in comunicatul citat. 

Costurile unui card sunt mult mai mari decat ale unui credit 

Cardurile de credit reprezinta una dintre cele mai scumpe variante de finantare pentru persoane fizice de pe piata, cu exceptia creditelor rapide. In prezent, conform ofertelor din piata, costurile unui card de credit (DAE) pot ajunge aproape de 60% pe an, atat pentru cumparaturi, cat si pentru retragere de numerar. 

In schimb, in cazul creditelor de consum, cele mai scumpe oferte din acest moment au o DAE de putin peste 30% pe an. 

In aceste conditii, potrivit ALB, creditele de nevoi personale au inregistrat cel mai ridicat ritm de crestere, respectiv 53 %, in primele sase luni din acest an comparativ cu primul semestru al anului trecut, pe fondul dinamicii pozitive a consumului populatiei si a cresterii economice.

“Consideram ca avansul semnificativ al creditelor de nevoi personale s-a datorat in principal majorarii bazei de clienti a companiilor de credit de consum membre ale ALB, majorare datorata pe de o parte cresterii apetentei consumatorilor fata de aceste instrumente de finantare, si pe de alta parte scaderii costurilor totale de acordare, fapt ce a determinat si cresterea valorii creditelor contractate”, se precizeaza in comunicatul Asociatiei. 

IFN-urile se indreapta catre clientii mai educati

In plus, in ultimele trimestre se observa o crestere semnificativa in randul creditelor acordate persoanelor cu venituri mai mari si nivel superior de educatie.

Astfel, 38% din creditele noi acordate de IFN-urile membre ALB in primul triumestru al acestui an au mers catre persoane cu studii superioare, procent in crestere de la 34% in primele trei luni din 2015 si de la 33% la 31 martie 2014. 

In schimb, procentul clientilor de credite de consum cu studii medii, desi continua sa fie cel mai mare, este in scadere la 49%, de la 52% in primele trei luni din 2015 si de la 53% la finalul primului trimestru din 2014. 

Si clientii cu studii elementare (pana in opt clase) au o pondere mai redusa in portofoliile IFN-urilor, respectiv 13%, de la 14% in anii anteriori.

CSM: CPBR vrea sa influenteze deciziile judecatorilor in detrimentul clientilor

Consiliul Superior al Magistraturii (CSM) critica dur scrisoarea primita de la Consiliul Patronatelor Bancare din Romania (CPBR) la inceputul lunii iulie cu privire la practica judiciara in litigiile dintre banci si clienti. Institutia sustine ca afirmatiile presedintelui CPBR, Stevan van Groningen, reprezinta o imixtiune in activitatea justitiei.

”In sedinta din data de 23 august 2016, plenul Consiliului Superior al Magistraturii a apreciat ca afirmatiile domnului Steven van Groningen, presedinte al Patronatelor Bancare din Romania si CEO al Raiffeisen Bank, cuprinse in scrisoarea Consiliului Patronatelor Bancare din Romania (CPBR) transmisa CSM, MJ, INM si curtilor de apel sunt de natura sa afecteze imaginea instantelor judecatoresti, aducand atingere independentei si impartialitatii sistemului judiciar in ansamblul sau”, se arata in comunicatul CSM. 

Consiliul se refera in mod special la afirmatiile lui Steven van Groningen cu privire la practica neunitara a instantelor judecatoresti in litigiile dintre banci si clientii acestora, avand ca obiect rambursarea creditelor in valuta, in special cele in franci elvetieni (CHF).

”Prin comentariile privind modul in care ar trebui interpretate anumite reglementari interne si europene pentru acordarea si rambursarea creditelor in valuta exprimate in cuprinsul scrisorii, au fost puse la indoiala solutiile pronuntate de instantele judecatoresti in favoarea clientilor bancilor”, se subliniaza in comunicat. 

Documentul mentioneaza ca CSM este garantul independentei justitiei si are dreptul si obligatia de a apara judecatorii si procurorii impotriva oricarui act care le-ar putea afecta independenta sau impartialitatea ori ar crea suspiciuni cu privire la acestea.

CPBR induce ideea ca judecatorii nu aplica in mod corect legea

Mai mult, CSM sustine ca o serie de afirmatii si solicitari cuprins in scrisoare induc ideea ca judecatorii nu sunt impartiali si nu aplica in mod corect reglementarile din domeniul bancar in solutionarea litigiilor dintre consumatori si profesionisti.

Totodata, exprimarea presedintelui CPBR este apreciata de CSM ca fiind ”o critica la adresa solutiilor pronuntate de instante in favoarea clientilor bancilor, de natura sa afecteze in mod direct intreg sistemul judiciar, cu scopul de a interveni in actul de justitie cu consecinta influentarii deciziilor magistratilor in detrimentul clientilor”.

”Inspectorii judiciari au constatat ca afirmatiile mentionate reprezinta o imixtiune in activitatea justitiei si pun sub semnul intrebarii deciziile pronuntate de instante si profesionalismul judecatorilor, constituind totodata o forma de presiune asupra acestora, in contextul in care Inalta Curte de Casatie si Justitie urmeaza sa se pronunte intr-o speta in legatura cu aceste cauze”, se mai arata in comunicatul CSM. 

CSM: Afirmatiile lui van Groningen incalca limitele libertatii de exprimare

In plus, plenul Consiliului a apreciat ca afirmatiile lui Steven van Groningen incalca limitele libertatii de exprimare in raport cu activitatea magistratilor, cu consecinta afectarii independentei si impartialitatii sistemului judiciar in ansamblul sau.

Consiliul Patronatelor Bancare din Romnania a transmis, la inceputul lunii iulie, o scrisoare CSM in care reclama practica neunitara in materia litigiilor dintre consumatori si profesionisti (institutii de credit - n.r.) avand ca obiect rambursarea creditelor in valuta.

”Din practica instantelor judecatoresti rezulta ca acestea fac analiza diferita a acelorasi aspecte deduse judecatii. (...) Pentru ca aceste instante se pronunta in contra legii, bancilor li se incalca drepturi legitime si prin aceasta pot inregistra prejudicii majore”, se subliniaza in scrisoarea CPBR.

Bilantul actiunilor ASF pentru stabilizarea preturilor RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) sustine ca a indemnat asiguratorii sa faca eforturi pentru a atenua impactul majorarii primelor RCA asupra transportatorilor si sa elimine excesele si primele exagerate din piata. In plus, a organizat controale cu privire la modul de calcul al primelor si, unde a fost cazul, a aplicat sanctiuni. 
ASF a avut, totodata, intalniri cu societatile de asigurari si cu brokerii de asigurari, pentru a-i determina sa fundamenteze mai bine profilul de risc al asiguratilor, nivelul daunelor potentiale si structura primelor bazata pe risc, concomitent cu reducerea cheltuielilor de intermediere si achizitie.

ASF recunoaste tendinta de majorare a primelor RCA 

Masurile sunt cuprinse in raportul sectorului de asigurari - reasigurari privind actiunile intreprinse pentru atenuarea cresterii tarifelor RCA la autoturisme si autovehicule de transport, dezbatut de Consiliul ASF. Potrivit unui comunicat al ASF, masurile cuprinse in raport au fost necesare avand in vedere tendinta de majorare a primelor RCA in ultimele 8-10 luni.

Birou antifrauda in cadrul ASF

Printre directiile de actiune pentru eliminarea distorsiunilor din piata asigurarilor avute in vedere se numara si reactivarea protocolului de schimb de date si operationalizare a bazei de date CEDAM cu Ministerul Afacerilor Interne, pentru verificarea permanenta a gradului de acoperire cu asigurari a autovehiculelor inmatriculate si combaterea fraudelor. 

In acelasi scop, de limitare a fraudelor, ASF a decis infiintarea unui birou antifrauda in cadrul institutiei, ca urmare a multiplelor semnale privind practicile frauduloase si discriminatorii.


Totodata, potrivit ASF, in cadrul institutiei au fost organizate grupuri de lucru pe tema asigurarilor RCA, la care au participat reprezentantii transportatorilor , ai societatilor de asigurare, precum si ai Ministerului Finantelor Publice, Ministerului Transporturilor si Consiliului Concurentei.

„Pe parcursul a peste trei luni de discutii, grupurile de lucru au identificat si adoptat propuneri de masuri pe termen scurt, mediu si lung. Propunerile s-au concretizat in proiectul Legii Asigurarilor RCA, in amendamente la Norma RCA nr. 23/2014, precum si in masuri operationale realizate sau in curs de realizare (baza de date CEDAM, sistemul bonus-malus, transparentizarea metodelor de calcul actuarial, transparentizarea datelor privind frecventa evenimentelor si nivelul de dauna etc.)", precizeaza ASF.

Modificarea legislatiei face posibila scaderea primelor

Conform ASF, proiectul noii Legi a RCA, depus deja la Parlament „a preluat inclusiv propunerile formulate de federatiile patronale din transporturi si introduce institutii juridice noi, precum decontarea directa, reglementarea despagubirilor pentru vatamari corporale, utilizarea tehnologiilor telematice si incheierea politelor pe perioade mai mici, chiar si de o luna”. In prezent, politele RCA pot fi incheiate pentru o perioada de minim sase luni.

Alta actiune a constat in actualizarea legislatiei secundare in domeniul RCA, "astfel incat sa produca efecte imediate in stabilizarea primelor RCA, sa liberalizeze mai mult piata si sa mentina constante primele pe o perioada mai mare". 

Tot aici intra si asigurarea proportionalitatii intre daunalitate si tarifele RCA, clarificari cu privire la Cartea verde, masuri pentru atragerea de noi investitori sau furnizori de polite RCA, imbunatatirea eficientei canalelor de distributie, posibilitatea oferirii de reduceri comerciale si modificarea tarifelor de prima notificate la ASF numai dupa o perioada de minimum 12 luni.

O alta masura se refera la transpunerea Directivei Europene privind distributia produselor de asigurari, care, portivit ASF, va conduce la o protectie sporita pentru asigurati, la obligatii mai mari pentru distribuitori si intermediari, la armonizarea dispozitiilor nationale, uniformizarea cadrelor de reglementare si consolidarea increderii consumatorilor.

In plus, ASF sustine ca, dupa incheierea protocolului cu transportatorii, in 2015, a monitorizat primele RCA pentru a identifica cresterile reale si a oferi informatii relevante in piata pentru asigurati.

Transportatorii ameninta cu proteste la nivel national

Raportul ASF vine intr-un moment in care se afla deja in desfasurare un protest al transportatorilor rutieri care, nemultumiti de faptul ca pretul politelor RCA continua sa creasca, au demarat o actiune inedita. 

Incepand din data de 12 august, toti soferii care trec prin fata Guvernului sau a sediului ASF sunt indemnati sa claxoneze, iar din data de 16 august autovehiculele de marfa circula cu viteza redusa pana la limita evitarii oricarui pericol timp de minim 2 ore.

„Daca Guvernul nu va fi sensibilizat si nu va lua atiudine , atunci in perioada 14 - 15 septembrie vom generaliza protestul la nivel national  (adica transportul de persoane, taxi, marfa sa fie oprit) si nu vom relua lucrul pana ce autoritatile nu vor rezolva problema taxei RCA”, avertizeaza transportatorii.

Dezbatere publica pentru reducerea taxelor notariale la darea in plata cu 90%

Ministerul Justitiei organizeaza, la solicitarea AURSF, dezbaterea publica a proiectului de Ordin al ministrului Justitiei care modifica Normele privind tarifele notariale. Proiectul prevede reducerea la jumatate a taxelor pentru actele aferente procedurii de dare in plata, insa reprezentantii consumatorilor considera scaderea insuficienta.

Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) a transmis Ministerului propunerile de modificare a proiectului cu o saptamana inainte de expirarea termenului de dezbatere publica (11 august) si a solicitat,  in conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, art. 7, alin. (9), organizarea unei intalniri, in cel mai scurt timp posibil, in care sa se dezbata public proiectul de act normativ.

Concret, propunerea AURSF vizeaza reducerea onorariilor notariale cu 90%, nu cu 50% cum prevede proiectul. Asociatia isi mentine, astfel, solicitarea transmisa inca inainte ca Legea privind darea in plata sa intre in vigoare, mai exact in data de 9 mai, Uniunii Nationale a Notarilor Publici si ministrului Justitiei. 

Reprezentatii AURSF considera solicitarea cu atat mai indreptatita avand in vedere ca, intre timp, statul a decis sa elimine complet impozitul pentru transferul de proprietate in cazul darii in plata. 

Intalnirea este deschisa tuturor celor interesati

Potrivit anuntului postat pe site-ul Ministerului Justitiei, intalnirea va avea loc la sediul institutiei si este deschisa, in limita locurilor disponibile in sala, tuturor persoanelor interesate, respectiv persoane  fizice  si/sau  juridice,  organizatii  ale  societatii  civile,  societati comerciale, reprezentanti ai institutiilor publice interesate, ai presei etc. Acestea trebuie, insa, sa transmita o confirmare de participare pana in data de 29 august. 

Totodata, pana la data intalnirii, se mai pot transmite sugestii sau opinii scrise la Ministerul Justitiei, in format electronic sau material.

Proiectul a fost lansat in dezbatere in urma cu o luna

Proiectul de Ordin care prevede reducerea cu 50% a taxelor notariale in cazurile de dare in plata a fost publicat pe site-ul Ministerului la finalul lunii iulie si s-a aflat in dezbatere publica aproximativ doua saptamani. 

Initiativa Ministerului a venit dupa ce, la finalul lunii mai, Uniunea Nationala a Notarilor Publici a propus ca tarifele pentru actele de dare in plata sa fie reduse la jumatate.

„Solutiile legislative propuse prin Hotararea nr. 20/26.05.2016 a Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici au fost adoptate ca urmare a dezbaterilor aparute in spatiul public cu privire la aplicarea Legii nr. 77/2016 (privind darea in plata –n.r.) si vizeaza reducerea cu 50 % a onorariilor pentru autentificarea actelor de dare in plata incheiate in conditiile acestei legi”, se mentioneaza in referatul de aprobare a proiectului de Ordin.

Nivelul actual al taxelor notariale descurajeaza debitorii sa dea in plata

Reducerea taxelor notariale ar veni in sprijinul celor care nu mai pot sa isi plateasca ratele la banca pentru creditul ipotecar si vor sa apeleze la darea in plata, in conditiile in care aceasta operatiune este taxata in prezent ca orice tranzactie clasica de vanzare cumparare, insa la valoarea datoriei totale stinse, nu la valoarea de piata a imobilului.

Astfel, ca si in varianta initiala a impozitului, taxele notariale se calculeaza in prezent la soldul creditului, in majoritatea cazurilor mult mai mare decat valoarea actuala de piata a imobilelor, avand in vedere ca acestea au fost cumparate pe credit la preturi exorbitante in perioada de boom.

In aceste conditii, ramane de vazut cand va deveni efectiva reducerea taxelor notariale si in ce cuantum pentru darea in plata si ce efect va avea asupra debitorilor care se confrunta cu probleme la plata ratelor pentru case. 

Pana la 20 iulie, bancile au primit 3.900 de notificari de dare in plata, potrivit datelor furnizate de Banca Nationala a Romaniei.