Tuesday, August 1, 2017

Cat de rapid mai platesc asiguratorii despagubirile pe RCA?

Companiile de asigurari si-au imbunatatit, pe ansamblu, comportamentul de plata a dosarelor de dauna RCA in semestrul doi al anului trecut. Astfel, durata medie de plata a scazut la 11,62 zile pe dosar, la mai putin de jumatate fata de perioada anterioara, cand media depasea 25 de zile. De asemenea, la majoritatea companiilor termenele de plata s-au redus. 

Totusi, in cazul a doua companii, termenul mediu de plata depaseste limita legala, de 10 zile. Este vorba de City Insurance, cu un termen mediu de plata de 29 de zile (in imbunatatire semnificativa fata de semestrul anterior – 69 de zile/dosar), si de Asirom VIG, cu 12,22 zile/dosar (de la peste 40 de zile anterior). 

La polul opus se afla Omniasig VIG, cu cea mai mica durata medie de plata a dosarelor de dauna, respectiv 2,03 zile/dosar, cu un procent de 99,47% din dosare platite in termenul legal.

Numarul dosarelor neplatite in termenul legal scade, dar ramane semnificativ

Pe ansamblul pietei, din totalul dosarelor de dauna care au indeplinit conditiile de acordare a despagubirii solicitate pentru pagube materiale, in semestrul II 2016, 69,76% au fost achitate in termenul legal, in crestere cu 27,54% fata de semestrul I 2016.

Un alt indicator luat in calcul de ASF cand vine vorba de comportamentul companiilor care practica RCA este durata medie de solutionare a dosarelor de dauna avizate pentru pagube materiale. In semestrul doi din 2016, durata medie a fost de 55,6 zile/dosar, in scadere cu 7,44% fata de inregistrarile din semestrul l al aceluiasi an. 

“Aproape 81% dintre dosare au fost solutionate in termenul legal (intr-un termen mai mic sau egal cu 3 luni), toate societatile de asigurare inregistrand in semestrul II 2016 o durata medie de solutionare mai mica de 90 de zile”, se arata intr-un comunicat al Autoritatii. 

Si in acest caz, City Insurance SA a inregistrat cea mai mare durata a mediei de solutionare a dosarelor de dauna (73,21 zile/dosar), aceasta inregistrand valori cu 37,57% mai mici decat cele din semestrul I din 2016. Pe de alta parte, ponderea dosarelor de dauna solutionate de catre City Insurance in termen legal a crescut de la 36,34% in semestrul I 2016 la 61,52% in semestrul II 2016.

Pe locul doi din acest punct de vedere se afla compania Asirom, cu o durata medie de solutionare a dosarelor de aproape 60 de zile. 

In schimb, Allianz-Tiriac a inregistrat cea mai mica durata medie de solutionare a dosarelor de dauna (42,59 zile/dosar). 

Unde s-au concentrat dosarele de dauna?


Potrivit ASF, la realizarea analizei au fost luate in calcul modificarile legislative intervenite in domeniul asigurarilor obligatorii RCA, respectiv termenele impuse de actele normative aplicabile politelor in baza carora au fost avizate dosarele de dauna.

Astfel, in perioada iulie - decembrie 2016, societatile de asigurare au avizat un numar 119.623 dosare de dauna pentru polite de asigurare obligatorie auto RCA.

Cele mai multe dosare de dauna au fost avizate la societatea Euroins, respectiv 32.025 de dosare, care reprezinta 26,77% din total piata, societatea mentinandu-se astfel pe prima pozitie ca si in semestrele II din 2015 si I din 2016.

“Trei societati de asigurare au cumulat 65,49% din numarul total al dosarelor de dauna RCA avizate in semestrul II 2016, si anume: Euroins S.A. (26,77%), Asirom VIG S.A. (20,58%) si City Insurance S.A. (18,14%)”, se mentioneaza in comunicat.

Noi modificari fiscale care afecteaza salariatii si firmele

Modificarile fiscale au inceput sa faca parte din cotidian. Unele dintre ele sunt doar aruncate in spatiul public si apoi retrase din varii motive, insa altele ajung sa se si aplice. Printre cele certe se numara plata contributiilor sociale la nivelul salariului minim pe economie pentru contractele part-time. 

Modificarea este cuprinsa intr-o Ordonanta de Urgenta care intra in vigoare la data de 1 august si care obliga angajatorii ca, partea lor de contributie la sanatate si pensie, sa o plateasca la nivelul salariului minim pentru contractele part-time sau pe baza de norma, daca veniturile sunt mai mici de acest nivel. 

Alte modificari, inca neadoptate, dar clarificate recent de Ministerul Finantelor Publice, constau in mutarea contributiilor sociale (pensie plus sanatate) integral in sarcina angajatului, dupa o reducere a acestora in prealabil. 

Scad contributiile, dar scade si salariul net

“Nivelul contributiilor sociale obligatorii urmeaza sa se diminueze cu 4,25 puncte procentuale, respectiv de la 39,25% la 35%. De asemenea, cu aceeasi data, de 1 ianuarie 2018, se are in vedere si reducerea cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%”, se mentioneaza intr-un comunicat al Ministerului.

Aceste contributii vor fi datorate de catre angajat, insa obligatia stabilirii, retinerii si platii acestora catre bugetele de asigurari sociale va reveni, in continuare, angajatorului. 

“Aceasta masura va asigura angajatului cresterea punctajului luat in calcul la stabilirea pensiei si implicit o pensie mai mare”, isi justifica Ministerul intentia. 

In acelasi timp, reprezentantii statului spun ca masurile nu vor implica cresterea cheltuielilor salariale pentru angajator. Totodata, avand in vedere si scaderea cotei de impozit pe venit, nici venitul net al angajatului nu va fi afectat. 

Pe de alta parte, consultantii fiscali sunt de parere ca noua modalitate de distribuire a contributiilor sociale, integral in sarcina angajatului, va duce la diminuarea salariului net cu aproximativ 22%. 

Angajatorii pot mari salariul brut, dar platesc mai mult la stat

“Pentru ca angajatii sa nu fie afectati de aceasta crestere a poverii fiscale in sarcina lor, angajatorul ar trebui sa le creasca salariile brute, potrivit programului anuntat de Guvern cu 22,75%”, se arata intr-un comunicat al companiei de consultanta. .

Conform prevederilor legale actuale, angajatorii din mediul privat nu pot fi obligati sa modifice nivelurile salariale, decat pentru salariatii platiti la nivelul salariului minim pe economie, contractele de munca fiind intelegeri private, iar statul nu poate impune modificarea acestora fara acordul partilor. 

„Poate ca cei mai multi dintre angajatori vor intelege sa acopere acest cost suplimentar care va reveni angajatilor, prin cresterea salariilor, insa nu este obligatoriu ca acest lucru sa se intample in toate cazurile. Astfel, pot aparea situatii in care angajatii vor avea un salariu net mai mic decat in prezent cu circa 22%. Pe de alta parte, aceste efecte vor fi partial contrabalansate de reducerea impozitului pe venit, de la 16% la 10%”, adauga Mihaela Mitroi, liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC Romania. 

Insa, in cazul in care angajatorul majoreaza brutul astfel incat netul sa ramana neschimbat, plateste la stat in contul contributiilor sociale ale angajatului mai mult decat in prezent (angajat plus angajator).

Pe de alta parte, specialistii PwC spun ca, daca adopta aceasta masura, Romania ar deveni singura tara din Uniunea Europeana care lasa contributiile sociale exclusiv in sarcina angajatilor.

In medie, la nivel european, contributiile angajatorilor sunt mai mari decat cele ale angajatilor. Potrivit calculelor PwC, media contributiilor sociale suportate de angajator in statele UE este de 23,57%, pe cand media contributiilor angajatilor este de doar 13,35%. Astfel, Executivul doreste sa creasca nivelul contributiei angajatilor in Romania la aproape de 3 ori media europeana si sa elimine contributia angajatorului.

Programul de conversie al OTP Bank se va aplica si clientilor Bancii Romanesti

Clientii Bancii Romanesti cu credite in franci elvetieni vor beneficia de programul de conversie a creditelor in CHF oferit de OTP Bank Romania clientilor propri, in urma tranzactiei prin care OTP preia Banca Romaneasca de la Banca Nationala a Greciei. Tranzactia a fost anuntata oficial, insa valoarea acesteia nu a fost dezvaluita. 

Pogramul de conversie a creditelor din franci elvetieni in lei sau euro, demarat de OTP Bank la inceputul anului 2016, a oferit majoritatii clientilor bancii posibilitatea de a beneficia de reduceri cuprinse intre 17,5% si 25% din soldul creditului, inainte de conversie.

In afara de aceasta propunere, reprezentantii OTP sustin ca procesul de preluare nu va afecta in niciun fel clientii Bancii Romanesti. 

„Clientii Bancii Romanesti nu sunt afectati in niciun fel de aceasta tranzactie. In momentul de fata, conditiile contractuale raman neschimbate. (...) Incheierea financiara a tranzactiei va avea loc la inceputul anului 2018. OTP Bank Romania si Banca Romaneasca vor face tot posibilul pentru a asigura o integrare lina”, se arata intr-un comunicat al bancii. Tranzactia va fi finalizata dupa obtinerea aprobarilor din partea Bancii Nationale a Romaniei. 

OTP preia si celelalte subsidiare ale NBG in Romania

In cadrul tranzactiei, OTP Bank Romania achizitioneaza pachetul de actiuni detinut de NBG la Banca Romaneasca, de 99,28%. In plus, OTP preia si celelalte subsidiare ale NBG in Romania.

„Vom face tot posibilul sa realizam un proces usor de integrare, atat pentru clientii, cat si pentru echipa Banca Romaneasca. (...) Datorita activitatii sale de creditare sustinute, noua institutie va contribui la dezvoltarea economiei romanesti prin sprijinirea si finantarea mai intensa a IMM-urilor si a companiilor”, a declarat directorul general al OTP Bank Romania, Laszlo Diosi. 

In urma finalizarii achizitiei, cota de piata a OTP Bank Romania va creste la aproximativ 4%, devenind astfel al 8-lea jucator pe piata bancara din Romania (conform cifrelor din 2016), sustin oficialii bancii. 

Totodata, reprezentantii OTP spun ca Grupul intentioneaza sa investeasca in continuare pe piata din Romania, „dar noi tranzactii vor fi luate in considerare doar dupa finalizarea cu succes a integrarii actuale”.

Conform bilantului total de la finalul anului 2016, Banca Romaneasca este a 14-a cea mai mare banca din Romania, cu o cota de piata de aproximativ 1,62%, cu activitate atat in sectorul de retail, cat si corporate. La sfarsitul anului 2016, bilantul total al Bancii Romanesti, impreuna cu alte active, atingea 1,57 miliarde de euro, cu valoarea bruta a imprumuturilor restante de 1,15 miliarde de euro si capitaluri proprii de 145 de milioane de euro. 

„Portofoliul de credite al bancii este adecvat din punct de vedere calitativ, 85% dintre datoriile restante din retail fiind garantate prin ipoteca. In prezent, Banca Romaneasca are 1148 angajati, 109 filiale si 118 ATM-uri”, se mentioneaza in comunicat. 

OTP Bank Romania, subsidiara a OTP Bank, este a 11-a cea mai mare banca din tara. Cea mai recenta achizitie a realizata de OTP Bank in Romania a fost in 2014, prin preluarea Millennium Bank.

Insolventa persoanelor fizice se amana, din nou

Aplicarea Legii insolventei persoanelor fizice, prevazuta pentru data de 1 august, se amana din nou, din cauza faptului ca nu a fost dezvoltata infrastructura necesara procedurilor prevazute de lege. Guvernul urmeaza sa aprobe un act normativ in acest sens in viitoarea sedinta. 

Anuntul vine de la avocatul Gheorge Piperea, consilier onorific al premierului Mihai Tudose. 

"Aplicarea Legii insolventei persoanelor fizice se amana. Nu exista logistica, suficienti judecatori specializati si personal administrativ necesar aplicarii legii. De altfel, cum am spus inca de acum doi ani, este vorba de o lege nefunctionala. Ea va trebui corectata in timp rezonabil, pentru a putea fi un instrument real de restructurare a datoriilor sau, dupa caz, de descarcare de datorii a simplilor particulari supra-indatorati", a scris Piperea pe pagina sa de Facebook. 

Intrarea in vigoare a Legii insolventei persoanelor fizice a fost adoptata de Parlament la jumatatea anului 2015 si ar fi trebuit sa se aplice de la sfarsitul aceluiasi an. Insa aceasta a fost amanata de mai multe ori, prima data in decembrie 2015, pe motiv ca nu exista fondurile si logistica necesare pentru aplicarea noilor reglementari, dar si din cauza lipsei normelor metodologice de aplicare.

In urma cu o luna, Guvernul a aprobat normele metodologice pentru aplicarea legii, care stabilesc modalitatea de desfasurare a sedintelor de conciliere, modul de comunicare cu debitorul si creditorii, tipurile de onorarii pentru administratorul procedurii si pentru lichidator, precum si cuantumul minim si maxim al acestor onorarii.

Potrivit Legii, romanii cu datorii greu de suportat vor avea posibilitatea sa-si declare falimentul personal. Acestia vor beneficia de doua proceduri: una administrativa, care prevede ca, in fata unei comisii de insolventa, isi vor putea face un plan de reesalonare a datoriilor pe 5 ani, si o procedura de lichidare in fata instantelor de judecata.