Tuesday, March 15, 2016

Consumatorii acuza bancile de dezinteres fata de clienti

Umanizarea bancilor ramane o utopie in opinia clientilor si reprezentantilor acestora care au participat la o dezbatere pe tema Legii privind darea in plata organizata de Ziarul Bursa si Comisia Juridica din Camera Deputatilor. In opinia consumatorilor, faptul ca bancile nu au participat la discutii arata dezinteres fata de clienti. 

Daniel Teodorescu, reprezentantul consumatorilor cu credite bancare a subliniat aptul ca, prin absenta lor, bancile transmit consumatorilor faptul ca nu sunt interesate de soarta lor. 

Potrivit acestuia, lipsa de la dezbateri a bancherilor este "o confirmare oficiala ca ei nu fac altceva decat sa minta" si a bancile nu sunt deschise sa gaseasca solutii la problemele consumatorilor.

Legea privind darea in plata, trimisa in Parlament de presedintele Klaus Iohannis spre reexaminare la finalul anului trecut, a trecut de plenul senatului cu o serie de amendamente, cel mai important fiind cel care introduce un plafon maxim al creditelor epntru cei care vor sa apeleze la aceasta modalitate de stingere a creditului, respectiv 150.000 de euro.

Presedintele AURSF a solicitat intrarea Legii in Camera Deputatilor cat mai curand

In aceste conditii, presedintele Asociatiei Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF), Alin Iacob, a transmis, in cadrul dezbaterilor, un apel catre deputati sa ia Legea in dezbatere in cel mai scurt timp posibil, pentru a permite adoptarea, promulgarea si intrarea ei in vigoare chiar in cursul lunii aprilie. 

Alin Iacob a precizat ca bancile au incercat "doar sa torpileze legea, au venit doar cu amendamente nerezonabile si cu cerinte inacceptabile”.
El  aminteste ca toti reprezentantii consumatorilor, impreuna cu initiatorul Legii, au fost de acord sa amendeze legea astfel incat sa prevada explicit ca ea se aplica doar consumatorilor, desi nici forma anterioara, criticata de oponenti, nu s-ar fi putut aplica samsarilor imobiliari.

„Legea va avea consecinte benefice asupra creditarii, fiind incurajata creditarea responsabila. Atunci cand bancile vor fi constiente ca doar locuinta reprezinta garantia creditului, nu vor mai acorda credite de orice valoare, ci doar la nivelul pe care il vor considera sustenabil pe termen lung, iar atunci cand vor trece la executarea silita, se vor asigura ca fac tot ce este necesar pentru a obtine pretul corect la vanzarea locuintei”, a mai spus Iacob. 

Legea nu intra in aceasta saptamana in Comisia Juridica

Cu toate acestea, vicepresedintele Comisiei Juridice din Camera Deptatilor, Ciprian Nica, a declarat ca Legea nu va intra in aceasta saptamana la Comisie din cauza faptului ca un articol din regulamentul privind cererile de reexaminare a fost declarat neconstitutional. „Speram ca modificarile facute articolului declarat neconstitutional sa fie votate miercuri, in plen, pentru ca saptamana viitoare legea darii in plata sa vina la comisie, sa fie reexaminata si sa se depuna amendamente", a declarat Nica.

Pe de alt parte, el a spus ca, saptamana trecuta, a avut loc o intalnire cu bancile la Comisia pentru buget finante. „Nicaieri in lume bancile nu au un comportament atat de agresiv. Nu inteleg de ce tocmai la noi exista acest comportament", a subliniat Ciprian Nica.

Consumatorii europeni: Nimic din legislatia UE nu impiedica Romania sa adopte darea in plata

Legea privind darea in plata a fost subiectul unei ample dezbateri care a avut loc, luni, la Palatul Parlamentului, la care, insa, bancherii au refuzat sa participe, potrivit organizatorilor. Insa directorul Organizatiei Europene a Consumatorilor (BEUC), Monique Goyens, a transmis un mesaj de sustinere pentru adoptarea cat mai rapida a Legii. 
„Indemn Parlamentul Romaniei sa confirme Legea darii in plata, care sa se aplice creditelor existente si viitoare si sa asigure aplicarea simpla, fara conditionari excesive. Nimic din legislatia UE nu impiedica Romania sa faca acest lucru. Este o oportunitate istorica de a proteja consumatorii romani de consecintele dramatice ale supraindatorarii - un lucru benefic pentru clienti, pentru familiile lor si pentru economie in general. Va rog, nu ratati aceasta oportunitate”, se arata in cuvantul transmis de Monique Goyens participantilor la dezbaterea organizata de Ziarul Bursa impreuna cu Comisia Juridica din Camera Deputatilor. 

Potrivit acesteia, in urma crizei financiare, consumatorii au fost priviti, adesea, ca responsabili pentru situatia de supraindatorare in care au ajuns. Insa, in opinia lui Monique Goyens, la o analiza mai atenta, se observa multiple cauze ale fenomenului, iar printre acestea se numara practici de marketing agresive si necinstite.
 
Monique Goyens: Romanilor le este aplicat un tratament nedrept

„Afirmatia este adevarata, in mod special, in cazul Romaniei. Membrul nostru din Romania, APC, raporteaza ca multi consumatori depun eforturi pentru a-si plati ratele lunare, iar atunci cand iei in considerare ca, in aceasta tara, dobanzile sunt printre cele mai mari din Europa, in timp ce veniturile sunt printre cele mai scazute, intelegi ca este aplicat un tratament nedrept asupra consumatorilor romani”, a subliniat reprezentantul consumatorilor la nivel european. 

Ea a mai subliniat ca, pana nu demult, Romania nu dispunea de masuri pentru a sprijini consumatorii cu dificultati financiare. „Dar Legea adoptata, recent, de Parlamentul dumneavoastra - datio in solutum (darea in plata –n.r.) - este un instrument important pentru remedierea situatiei. Suntem constienti ca legea este supusa unei examinari si, din partea Organizatiei Europene a Consumatorilor, as dori sa contribui la aceasta discutie, cu urmatoarele elemente: dreptul la datio in solutum ar trebui sa fie unul simplu - nu trebuie sa se impuna prea multe conditii, cum este, spre exemplu, relatia dintre datorie si veniturile clientilor. Daca sunt impuse prea multe conditii, legea nu va putea fi aplicata, iar consumatorii vor avea de suferit. Spania a avut o astfel de experienta, cand prea multe conditii au fost impuse, iar datio in solutum a fost implementata in numai 13% din cazuri. De regula, daca sursa supraindatorarii este oferirea iresponsabila de credite, clientul ar trebui sa aiba dreptul de a face apel direct la datio in solutum”, a mai spus Monique Goyens. 

Legea din Spania, cu multe limitari, s-a dovedit injusta si depasita

La randul sau, Javier Contreras Forns, reprezentantul Asociatiei care-i reprezinta pe consumatorii de servicii financiare din Spania (ADICAE), prezent la dezbatere, a declarat ca o Lege a darii in plata cu multe restrictii nu este functionala, fapt dovedit de solutia adoptata in Spania. 

„Legea darii in plata din Spania este injusta si depasita. Pana acum s-a incercat doar rezolvarea unor probleme punctuale , fara niciun impact. Sute de mii de oameni au ajuns foarte indatorati si si-au pierdut locuintele. (...) Guvernele si UE au incercat sa salveze bancile, ducand mii de familii in situatii dramatice", a spus Javier Contreras Forns.
  
Insa reprezentantul ADICAE a subliniat ca schimbarile si reformele din acest domeniu nu au putut impiedica adjudecarea locuintelor de catre banci, in majoritatea cazurilor, si nu au reusit sa conduca la o procedura simpla pentru reesalonarea datoriilor.