Thursday, January 12, 2017

Companii de asigurari cu probleme financiare si in 2017

Piata asigurarilor pare ca nu iese nici in 2017 din sfera falimentelor. Chiar la inceputul acestui an s-a publicat o noua decizie a ASF de declansare a falimentului unui jucator din industrie. In plus, la final de 2016 s-au anuntat amenzi pentru un jucator important de pe piata RCA. 

Societatea intrata in faliment este LIG Insurance, cunoscuta in special pe segmentul asigurarilor de garantii, iar cea amendata este City Insurance, companie aflata in procedura de redresare financiara. 

Ghid pentru pagubitii LIG Insurance

In primul caz, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a publicat deja, pe site-ul sau, un Ghid destinat clientilor si pagubitilor LIG Insurance, care include un set de intrebari si raspunsuri pentru situatii frecvent intalnite de catre cei care detin o polita la aceasta societate. Acestea se refera la situatii precum aparitia unei daune, masurile de protectie pentru consumatori in cazul declararii falimentului, valabilitatea politelor de asigurare incheiate la aceasta, rolul Fondului de Garantare a Asiguratilor - FGA.

In ghid se mentioneaza faptul ca, in cazul insolventei unei societati de asigurare autorizata si aflata sub reglementarea si supravegherea ASF, creditorii de asigurari beneficiaza de suportul FGA in vederea platii indemnizatilor si/sau despagubirilor datorate conform contractelor de asigurare incheiate cu societatea de asigurare. Practic, creditorii de asigurari nu mai trebuie sa se adreseze instantelor judecatoresti decat daca doresc acest demers sau daca suma pe care o solicita depaseste plafonul de garantare legal - 450.000 lei/creditor de asigurare, aproximativ 100.000 euro.

Insa, ca si in celelalte cazuri de faliment, FGA poate efectua plati din disponibilitatile sale catre creditorii de asigurari ai societatii LIG incepand cu data ramanerii definitive a hotararii de deschidere a procedurii falimentului.

Amenzi pentru instrumentarea defectuoasa a daunelor RCA

In cazul City Insurance - societatea cea mai reclamata din Romania din cauza intarzierilor la plata daunelor pe RCA, in urma analizarii rezultatelor controlului inopinat efectuat la aceasta companie, Consiliul ASF a decis sanctionarea cu amenda a societatii si a directorului general, concomitent cu stabilirea unor masuri in sarcina societatii de asigurare.

Printre neregulile identificate in cadrul actiunii de control se numara nerespectarea metodologiei interne privind instrumentarea dosarelor de dauna RCA, efectuarea platii despagubirilor in afara termenului legal, nerespectarea modului de constituire si mentinere a rezervelor de daune avizate si neinregistrarea, la nivelul societatii, a tuturor petitiilor adresate de persoanele fizice.


In afara sanctionarii cu amenda, in cuantum de 30.000 lei pentru societate si de 10.000 pentru directorul general, s-a stabilit obligatia indeplinirii unui set de masuri, in termen de 35 de zile calendaristice, printre care revizuirea procedurilor/metodologiilor interne privind instrumentarea dosarelor de daune RCA, revizuirea raportului privind autoevaluarea riscurilor si solvabilitatii pentru perioada 2015 – 2017; transmiterea unui plan de actiune, cu termene si responsabili, de reducere a numarului de petitii aferente dosarelor RCA si de remediere a aspectelor sesizate in legatura cu gestionarea acestora.

”Decizia poate fi contestata in 30 de zile de la data comunicarii, fara ca executarea sanctiunilor sa fie suspendata pe durata solutionarii contestatiei”, anunta ASF. 
     
In acest moment, City Insurance se afla in procedura de redresare financiara, ASF impunand firmei mai multe conditii. 
Potrivit unei decizii ASF, nevoia suplimentara de capital ar fi de 180 de milioane de lei, insa cei de la City Insurance au contestat aceasta decizie sustinand ca ar fi nevoie de aproximativ 128 de milioane de lei, adica aproximativ 30 de milioane de euro.

Formularul 088 ar putea fi eliminat

Reprezentantii mediului de afaceri revin, dupa instalarea noului Executiv, cu solicitarea de simplificare a formularului 088, pentru declararea firmelor in scop de TVA, si de a da firmelor posibilitatea sa-l completeze online. Ministrul pentru IMM-uri promite chiar eliminarea acestuia intr-o saptamana.

Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din România (CNIPMMR) a cerut noului Guvern simplificarea documentului si inlocuirea lui cu o declaratie pe propria raspundere, care sa se completeze electronic si sa se depuna online, potrivit unui comunicat de presa.

Impactul formularului pentru firme

Simplificarea formularului va asigura reducerea birocratiei care afecteaza semnificativ IMM-urile, implementarea principiului "Only once" (astfel ca intreprinderile sa nu fie supuse de mai multe ori la declaratii si proceduri administrative pentru aceleasi date si acelasi subiect) si va sustine mediul de afaceri, potrivit CNIPMMR.

Totodata, in cadrul comunicatuluise subliniaza faptul ca, potrivit Cartei Albe a IMM-urilor din Romania 2016, birocratia se claseaza pe primul loc dintre dificultatile cu care se confrunta IMM-urile, fiind mentionata de 61,41% dintre  cei 1.096 intreprinzatori care au participat la studiul de cercetare.

Consiliul a solicitat in repetate randuri simplificarea procedurii si continutului formularului 088 - "Declaratie pe propria raspundere pentru evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA" si inlocuirea lui cu o "Declaratie pe propria raspundere privind intentia contribuabilului de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA", care sa se completeze electronic si sa se depuna online. 

Organizatia motiveaza aceasta solicitare prin prisma faptului ca societatile care depasesc plafonul de scutire a platii TVA de 220.000 lei, stabilit prin Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, sunt de drept platitoare de TVA. Prin urmare,parcurgerea unei proceduri de evaluare a intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA nu este justificata.

Consiliul IMM mentineaza faptul ca stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii firmelor in scopuri de TVA se realizeaza prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), iar in 2016 Formularul a fost modificat de doua ori, insa insuficient. 

D088 ingreuneaza activitatea IMM-urilor

Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comert si Antreprenoriat, Florin Jianu, care anterior a detinut functia de presedinte al CNIPMMR, anunta, intr-o postare pe contul sau de Facebook, eliminarea formularului 088 in aceasta saptamana. 

"Este poate cea mai toxica forma de birocratie, mentionat in Raportul Doing Business ca forma de ingreunare a afacerilor in Romania", scrie ministrul Jianu. 

Acesta a mai adaugat ca, pentru prima oara in ultimii 8 ani, in 2016 numarul firmelor inchise este mai mare decat numarul firmelor nou deschise.