Sunday, February 19, 2017

PE: Problemele din sistemul financiar nu au fost rezolvate

Problemele din sistemul financiar european sunt departe de a fi rezolvate, iar reformele trebuie sa continue in special pentru reducerea volumului de credite neperformante. Acestea sunt doar cateva consideratii desprinse din raportul Parlamentului European cu privire la situatia actuala a Uniunii Bancare.
Documentul, adoptat de forul european, solicita gasirea unor solutii la principalele probleme cu care se confrunta in prezent sistemul financiar din UE. Pe langa nivelul ridicat al creditelor neperformante, Parlamentul European considera ca sunt inca probleme legate de institutiile ”prea mari pentru a da faliment”  si de variabilitatea excesiva a modelelor de ponderare a riscurilor existente in banci. 

Textul final al raportului contine si un numar semnificativ de propuneri venite din partea Grupului Verzilor/Alianta Libera Europeana. Printre acestea se numara initierea unei actiuni coordonate impotriva sectorului in crestere reprezentat de ”shadow banking”, intarirea protectiei investitorilor de retail, sporirea proportionalitatii si simplificarea raportarilor de supraveghere.

Giegold: Sistemul financiar continua sa fie prea mare si prea complex

Europarlamentarul Sven Giegold, responsabil cu politicile financiare si economice din Grupul Verzilor/Alianta Libera Europeana, sustine ca, prin votul dat asupra raportului, membrii Parlamentului European au transmis un mesaj clar potrivit caruia vor ca reforma financiara sa continue la nivelul Uniunii Europene. 

”La un deceniu de la punctul culminant al crizei din 2007, trebuie sa admitem ca reformele fundamentale nu s-au materializat. Prin instituirea unor obligatii de raportare suplimentare, am facut ca activitatea pietelor financiare sa fie mai transparenta. De asemenea, am pus in practica noi reguli pentru protectia platitorilor de taxe, in cazul unor posibile falimente bancare. Cu toate acestea, sistemul financiar continua sa fie prea mare si prea complex”, sustine Giegold. 

El este de parere ca institutiile europene nu trebuie sa cedeze presiunilor din partea industriei financiare de a retrage reglementarile financiare adoptate, asa cum a anuntat deja Guvernul Statelor Unite ale Americii. 

”Din contra, trebuie sa continuam sa majoram cerintele de capital pentru jucatorii cei mai mici si mai riscanti din piata. Europa si statele membre trebuie sa respecte spiritul legislatiei in vigoare si sa isi onoreze promisiunile. Acum, ca noile norme privind rezolutia bancara (BRRD) au intrat in vigoare, bancile care inregistreaza pierderi nu mai trebuie sa fie salvate de la faliment cu banii contribuabililor. Prin urmare, suntem multumiti ca majoritatea membrilor PM au transmis un semnal clar Comisiei Europene cu privire la cazul Monte dei Paschi di Siena, prin adoptarea amendamentului potrivit caruia recapitalizarea de precautie poate fi strict exceptionala si nu poate acoperi pierderile care pot aparea in viitorul apropiat”, spune Giegold. 

Acesta este de parere ca, in ansamblu, raportul Parlamentului European transmite un semnal clar pietelor financiare: ”Nu poate fi vorba de o ”oboseala” a reformelor. Problemele nu au fost rezolvate”

Inaintea votului din plen, raportul a fost votat in Comisia pentru afaceri economice si monetare in luna ianuarie.

Apar primele sincope in promisiunile Guvernului

Masurile de relaxare fiscale continua, conform programului anuntat pe partidul aflat la guvernare, insa unele dintre ele ar putea fi amanate fata de termenele anuntate. Ministerul Finantelor Publice reconfirma angajamentele potrivit carora impozitul pe dividende se va elimina, iar cota unica de impozitare va fi de 10%. 

Aceste facilitati sunt planificate, conform programului de guvernare, sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2018, alaturi de reducerea cotei generale de TVA de la 19% la 18% si a contributiilor sociale de la 39,25% la 35%.

Incertitudini cu privire la cota zero de TVA pentru locuinte

Insa, promisiunea de extindere a cotei 0% de TVA pentru vanzarea de locuinte, publicitate si inputuri in agricultura ar trebui onorata pana la 1 martie 2017. Aici, autoritatile s-ar putea sa intampine probleme din cauza faptului ca legislatia europeana prevede ca pentru orice cota de TVA mai mica de 5% trebuie obtinuta o derogare de la Comisia Europeana, iar autoritatile romane nu au demarat inca procedura de solicitare a acestei derogari. 

In plus, obtinerea unei derogari este un proces care se poate intinde pe mai multe luni, astfel incat data de 1 martie ca termen de aplicabilitate devine putin probabila. 

Secretarul de stat in Ministerul Finantelor Publice, Ionut Misa, a declarat, in cadrul unei intalniri organizata de PwC Romania pe teme de fiscalitate, ca este optimist cu privire la acest aspect. ”Noi speram sa ne miscam rapid si suntem optimisti", a fost singurul raspuns dat de oficialul guvernamental la o intrebare pe aceasta tema. 

El insa, a sustinut, in repetate randuri, ca Ministrul Finantelor garanteaza implementarea tuturor masurilor de scaderi de taxe promise in programul de guvernare, fara ca acestea sa antreneze noi cresteri de taxe.

Cate institutii pot aplica sanctiuni in Romania?

O alta promisiune care risca sa fie amanata este cea cu privire la Legea preventiei, care ar fi trebuit sa intre in vigoare in primul trimestru al acestui an. Termenul avansat de initiatori pentru adoptarea actului normativ in Guvern este 23 februarie, insa secretarul de stat din Finante spune ca acesta este unul extrem de optimist, avand in vedere multitudinea de institutii implicate.  

„Termenul de 23 februarie pentru legea preventiei mi se pare foarte optimist. Daca vrem sa facem un lucru cu adevarat serios si profesionist, fara sa revenim ulterior cu corecturi, cred ca acest termen trebuie impins. Suntem deja in discutii la nivelul comisiei de lucru care se ocupa de aceasta lege, a fost un mic declic odata cu demisia lui Florin Jianu (fostul ministru pentru mediul de afaceri si IMM-uri- n.red.), dar tot nu cred ca ne vom incadra in acest termen”, a explicat Misa. 

Legea preventiei vizeaza acordarea unui ragaz firmelor pentru a se conforma la anumite norme fiscale, dar nu numai. Actul normativ prevede ca, in cazul in care o institutie de control descopera nereguli la o firma, mai intai ii va acorda consiliere pentru remedierea situatiei si abia apoi amenda, in cazul in care nu se conformeaza. 

Insa, de la demararea discutiilor pentru elaborarea legii, s-a constatat ca sunt foarte multe institutii care pot aplica sanctiuni in Romania. ”Spre exemplu, in turism, sunt 38 de organe de control”, a explicat Misa.