Wednesday, May 21, 2014

Economisire-creditare: Ce documente justificative solicita banca la acordarea creditelor?

Intrebare: Am in derulare un credit pentru renovarea locuintei obtinut in urma repartizarii unui contract de economisire si creditare. Pentru justificarea creditului banca imi solicita pentru fiecare achizitie de materiale de constructie factura la care trebuie atasata si bonul fiscal, iar justificarea creditului trebuie facuta in maxim 6 luni pe cand justificarea sumelor economisite trebuiesc justificate in maxim 2 ani. 
- De ce creditul trebuie justificat in 6 luni si nu in 2 ani, ca si sumele economisite?
- De ce nu pot justifica sumele numai cu bon fiscal si pentru ce trebuie si factura fiscala?
In ce lege se specifica aceste lucruri? In OUG 99 / 2006 nu am gasit nimic in legatura cu acest subiect. In cazul meu mai fac achizitii de la diverite magazine mici care nu vor sa imi elibereze factura fiscala decat pentru cumparaturi mai mari de 1000 lei. Multumesc

Raspuns: Clientii care economisesc printr-un contract de economisire-creditare beneficiaza anual de o prima de stat, egala cu 25% din sumele economisire, in limita a 250 euro. Aceasta prima se acorda in anumite conditii: sumele trebuie utilizate in scopuri locative, cum ar fi constructia sau renovarea locuintei.

De asemenea, aceeasi cerinta legala exista si la creditele acordate de bancile pentru locuinte. Din aceste motive, apare necesitatea de a prezenta la banca documente justificative pentru sumele cheltuite.

Procedurile specifice ce trebuie urmate de clienti difera de la o banca la alta. 

De exemplu, la Raiffeisen Banca pentru Locuinte, aceste documente au termene diferite de prezentare (intre 30 si 270 de zile), in functie de destinatia creditului:

      -    pentru lucrari pentru care nu este necesara obtinerea unei autorizatii de construire (modernizare imobil, viabilizare teren), documentele trebuie prezentate in termen de 180 de zile calendaristice de la data utilizarii creditului;
      -    pentru lucrari pentru care a fost necesara obtinerea unei autorizatii de construire (constructie, extindere, finalizare, reabilitare, consolidare), documentele trebuie prezentate in termen de 270 de zile calendaristice de la data utilizarii creditului;
      -    pentru preluarea unor creante legate de realizarea activitatilor in domeniul locativ, documentele trebuie prezentate in termen de 30 de zile calendaristice de la data utilizarii creditului.

Reprezentantii Raiffeisen Banca pentru Locuinte au precizat ca pot fi considerate documente justificative bonuri fiscale neinsotitte de facturi fiscale si fara limita de suma daca pe aceste bonuri sunt detaliate punctual si valoric materialele achizitionate in vederea justificarii sumelor utilizate din credit, pentru a se demonstra destinatia locativa a acelor materiale.

Banca Transilvania isi eficientizeaza activitatea cu un nou sistem IT

Banca Transilvania a implementat un nou sistem IT si mai multe aplicatii furnizate de Oracle care permit elaborarea ofertelor pentru clienti intr-un interval de timp de 3 ori mai rapid. De asemenea, au fost instalate si solutii de combatere a fraudei si a spalarii de bani.

Tehnologia utilizata in prezent de banca ii permite sa gestioneze mai bine cresterea numarului de tranzactii pe mai multe canale de vanzare, fara diminuarea performantelor la momentele de varf, in conditiile in care numai tranzactiile cu cardul depasesc zilnic 600.000. 

Noul sistem IT ofera bancii posibilitatea de a procesa cateva sute de tranzactii in numai 1 secunda, in conditiile in care aceasta inregistreaza aproximativ 1 milion de tranzactii pe zi.

“Pentru atingerea tintelor ambitioase si pentru cresterea agresiva a Bancii Transilvania, Oracle a fost partenerul de care am avut nevoie, asigurandu-ne platforma IT necesara – mai ales din 2013, de cand avem noul core-banking”, a declarat Omer Tetik, CEO-ul Bancii Transilvania.

Prezent la eveniment, Horia Ciorcila, presedintele Consiliului de Administratie al Bancii Transilvania, a precizat ca sistemul informatic existent anterior avea o vechime mai mare de 10 ani si nu mai putea face fata volumelor de operatiuni, aflate in crestere accentuata. “Viitorul inseamna banking mult mai tehnologizat si din acest motiv vom mentine un ritm constant al investitiilor in tehnologie, care au depasit 50 milioane de euro in ultimii 5 ani”, a afirmat Ciorcila.

Carpatica Asig va intra in redresare financiara

ASF a decis deschiderea procedurii de redresare financiara pe baza de plan de redresare pentru societatea Carpatica Asig. Toate politele emise sunt si raman valabile, de la momentul emiterii pana la expirare, iar societatea poate sa emita in continuare polite.

Procedura se va deschide incepand cu data publicarii acesteia in Monitorul Oficial. 

Conducerea companiei de asigurari are obligatia sa intocmeasca si sa depuna la sediul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) un plan de redresare financiara, in cel mult 20 de zile de la data primirii de catre societate a deciziei. 

“Consiliul de Administratie al Societatii Carpatica ASIG raspunde de ducerea la indeplinire in mod corespunzator a dispozitiilor deciziei de redresare financiara pe baza de plan de redresare”, se arata in comunicatul de presa al autoritatii.

In februarie, consiliul ASF a decis deschiderea procedurii de redresare financiara prin administrarea speciala pentru Astra Asigurari.

Clientii Alpha Bank pot plati facturile Orange prin direct debit

Clientii Alpha Bank au la dispozitie o noua modalitate de plata a facturilor Orange, prin intermediul serviciului de direct debit, avand posibilitatea de a achita facturile direct din contul curent. 

Debitarea directa este serviciul prin care banca plateste facturile clientiilor in mod automat, in baza conditiilor stabilite cu acestia.

Pentru facturile achitate prin acest serviciu, nu se percepe niciun comision pentru clientul platitor. 

Plata facturilor prin direct debit se adauga celorlalte canale deja existente prin care clientii bancii pot achita facturile Orange, respectiv: internet banking si ghiseu.

Banca Feroviara a trecut pe profit in martie 2014

Banca Feroviara a trecut pe profit in martie 2014,  rezultatul net ridicandu-se la aproximativ 300.000 lei. Principalul factor care a contribuit la realizarea acestuia este rezultatul financiar net favorabil, obtinut din activitatea de baza. 

Strategia de afaceri a bancii vizeaza IMM si micro intreprinderile. In structura, banca finanteaza preponderent activitatea operationala, acest segment având in prezent o pondere de aproximativ 80% in volumul de activitate.     

Principala sursa de finantare a creditelor este asigurata de atragerea de surse in lei, care a inregistrat o crestere constanta, depasind 400 milioane lei la sfarsitul lunii aprilie 2014. Portofoliul de credite a inregistrat o crestere cu 70% in 2013 fata de 2012, atingând un sold de 316 milioane lei la finele lui aprilie.. 

Totalul activelor la finele lui 2013 a fost de 441 milioane lei, in crestere cu 33% fata de 2012. Numarul de clienti a ajuns la 7.853 la finele lunii aprilie 2014. 

Banca a inregistrat un nivel corespunzator al adecvarii capitalului de 13,08% (decembrie 2013), fata de 8%, nivel minim reglementat. Raportul credite/depozite era de 85% la finele lui 2013, iar creditele neperformante se situa la nivelul de 1,32%.