Friday, January 30, 2015

Firmele noi apar intr-un ritm mai mic decat cele desfiintate

Numarul firmelor nou infiintate in 2014 este mai mic decat totalul insolventelor, radierilor, suspendarilor de activitate si dizolvarilor din 2014. 

In timp ce in 2014 s-au infiintat 101.627 de firme, cu 19% mai putine decat in anul anterior, numarul firmelor desfiintate, inactive sau in insolventa a fost de 131.307, in scadere cu 16% fata de 2013.  

Potrivit datelor Registrului  Comertului, in 2014 au intrat in insolventa 20.696 de firme, cu 30% mai putine decat in anul anterior, cand numarul acestora a fost de 29.587. 

O scadere semnificativa a numarului de insolvente, de 77,6%, s-a inregistrat in judetul Mehedinti, unde in 2014 au fost inregistrate 189 de insolvente comparativ cu 844 in anul 2013.

In ceea ce priveste operatiunile de radiere, anul trecut au fost sterse din registrele ONRC 76.483 de firme, cu 5,3% mai putine decat in 2013, iar suspendarile de activitate au scazut in 2014 cu 28,5%, de la 22.079 la 15.788. 

De asemenea, dizolvarile au inregistrat o scadere de 21% in 2014 (18.336) comparativ cu anul precedent (23.208).

Pe de alta parte, pe parcursul anului trecut  au fost inregistrate 101.627 de inmatriculari de firme, in scadere cu 18,6% fata de 2013.
 
Cele mai multe inmatriculari - 36.840, au fost inregistrate in domeniul comertului cu ridicata si cu amanuntul; repararea autovehiculelor si motocicletelor, in crestere cu 2,9% fata de 2013. O crestere semnificativa a inmatricularilor, de 18,9%, se constata in invatmant, unde s-au infiintat 2.310 societati.
 
In acelasi timp, anul trecut a avut loc o crestere cu 3,2% a numarului societatilor cu participare straina la capital, la 198.635, in timp ce valoarea totala a capitalului social subscris era de 146,7 miliarde de lei, in crestere cu 13,3% fata de finalul anului precedent.

Patronatele bancare resping conversia prin lege si sustin insolventa personala

Consiliul Patronatelor Bancare din Romania (CPBR) sustine ca impunerea prin legislatie a unor solutii pentru clientii cu credite in franci elvetinei, care nu respecta principiile economiei de piata, poate genera lipsa de predictibilitate in activitatile economice si investitionale, dar si inechitate intre clienti.

„CPBR considera ca orice initiativa privind conversia creditelor in valuta trebuie sa tina cont de principiile stipulate de Directiva europeana nr. 17 din 2014, care stabileste ca operatiunile de conversie se vor efectua la cursul de schimb de la data acesteia.  (...) Desi Directiva europeana nr. 17 are ca termen de aplicabilitate luna martie 2016, CPBR considera ca elaborarea unei legislatii nationale care sa se armonizeze cu principiile Directivei este posibila chiar din acest an”, se arata intr-un comunicat de presa al organizatiei.

Referitor la conversia creditelor din franci elvetieni la alt curs de schimb decat cel al pietei din moemntul conversiei, reprezentantii CPBR  considera ca aceasta problema nu poate fi tratata printr-un act normativ, ci doar punctual, intre banci si clientii lor. In cazul in care conversia la alt curs se impune pe cale legislativa, ar putea aparea situatii de inechitabile in randul clientilor.

”Spre exemplu, persoane care au contractat credite de sute de mii sau milioane de franci elvetieni sau alte valute pentru investitii in afaceri imobiliare, ar beneficia de aceleasi conditii ca cei care in mod obiectiv nu-si mai pot achita ratele lunare”, s eprecizeaza in comunicat. 

In ceea ce priveste OUG 46/2014, privind restructurarea creditelor, cu modificarile propuse recent de Ministerul Finantelor, bancile membre ale CPBR sunt de acord cu implementarea ei, cu caracter de protectie sociala.

Referitor la proiectul de lege al insolventei persoanelor fizice, bancile membre ale CPBR au apreciat ca o astfel de lege ar fi benefica doar in masura in care nu va incuraja abuzurile in aplicare si lipsa de disciplina la rambursare in randul persoanelor fizice. 

„Din pacate, ca si concept, pana in prezent consideram ca el nu a fost corect promovat si nici mediatizat deoarece a fost circulat ca o solutie perceputa ca potential salvatoare pentru consumatorii care, mai mult sau mai putin, pe o durata mai lunga sau mai scurta de timp, se confunta cu unele dificultati financiare, insa doresc sa-si mentina nivelul de trai actual chiar in conditiile scaderii veniturilor dupa perioada de criza”, se subliniaza in comunicat.

Scade cursul fata de franc si euro

Leul a recuperat mai bine de 30 de bani din deprecierea inregistrata in fata euro de la anuntul Bancii Centrale Europene de renuntare la pragul minim de apreciere de 1,2 franci/euro. 

Banca Nationala a Romaniei a calculat joi un curs de 4,2748 lei/franc, in scadere cu 8,84 bani fata de miercuri si cu 30,7 bani sub maximul de 4,5817 lei/franc atins in sedinta din 23 ianuarie.

Cu toate acestea, cursul leu/franc ramane cu peste 50 de bani peste cel din sedinta anterioara anuntului BCE, cand BNR a calculat un curs de 3,7415 lei/franc. 

Moneda nationala s-a apreciat, joi, si in raport cu euro, iar BNR a anuntat un un curs de 4,4451 lei pentru un euro, in scadere cu 1,34 de bani (0,3%), in comparatie cu sedinta anterioara, cand cotatia a fost de 4,4585 lei/euro.

In schimb, dolarul a crescut in raport cu leul, pana la un curs de 3,9335 lei/dolar, cu 0,77 bani (0,2%), peste valoarea de miercuri, respectiv de 3,9258 lei/dolar.

UNSAR: Prin redistribuirea primelor RCA, soferii prudenti vor plati mai mult

Redistribuirea primelor de asigurare privind RCA va cauza cresteri de pret pentru soferii cu un grad de risc mai scazut, care ar urma sa plateasca pentru cei cu un grad de risc mai ridicat.

„Redistribuirea primelor de asigurare la celelalte categorii de varsta (de la cea a tinerilor n.r.) va avea drept consecinta faptul ca soferii cu un grad de risc mai scazut ar urma sa plateasca mai mult pentru asigurarea RCA, astfel incat asiguratorii sa poata acoperi daunele ce decurg inclusiv din accidentele de autovehicule pe care le produc soferii din categoriile cu grad de risc foarte mare”, se arata intr-un comunicat de presa al Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR).
UNSAR precizeaza ca tinerii posesori de permis (16 – 30 de ani) reprezinta aproape 24% din totalul soferilor si 37,4% din totalul celor vinovati de producerea accidentelor rutiere grave in anul 2013. 

„Acest transfer de risc, prin modificarea primei de asigurare nu ar fi in corelatie cu nivelul real al riscului si nici nu ar reprezenta o abordare corecta fata de soferii cu un nivel de risc mult mai redus”, precizeaza UNSAR.

Asociatia arata ca selectia adversa este fenomenul prin care asigurarile vor deveni mai accesibile si mai atractive pentru cei care prezinta un grad de risc mai mare, in timp ce acei asigurati cu un grad de risc mai scazut ar fi descurajati sa mai cumpere o polita din cauza pretului in crestere. 

Cu alte cuvinte, soferii cu un nivel ridicat de risc ar avea acces la o asigurare mai ieftina pentru un vehicul mai puternic si mai rapid, astfel incat ar exista implicatii negative din punctul de vedere al sigurantei in trafic, arata documentul citat.

Potrivit UNSAR, soferii tineri (sub 30 de ani), au o probabilitate mai mare de a provoca accidente, deci si de a produce daune, realitate demonstrata atat de studii europene in domeniu, cat si de statistica rutiera din Romania.

Tarifele RCA ar trebui corelate cu amenzile primite

Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (ASSAI) propune emiterea politei RCA in baza CNP, a performantelor tehnice ale autovehiculului si, dar si in functie de numarul de amenzi incasate pentru anumite tipuri de abateri in trafic. 

De asemenea, ASSAI propune ASF si UNSAR interconectarea bazei de date CEDAM cu cea a dispozitivelor de monitorizare a rovignetei.

“Algoritmul corect de calcul al politei RCA ar trebui sa tina cont de elemente relevante precum raspunderea personala a soferului si performantele tehnice ale  autovehiculul utilizat - puterea dezvoltata de autovehicul, existenata unor sisteme perfectionate de franare, directie, de stabilizare a autovehiculului, de atentionare a soferului, etc., dar si de factori secundari precum numarul de amenzi incasate pentru anumite tipuri de abateri – depasirea vitezei, nerespectarea culorii semaforului, circulatia pe contrasens, etc”, se precizeaza in comunicatul ASSAI.
De asemenea, reprezentantii service-urilor independente sustin ca la calculul RCA ar trebui sa se tina cont si de culoarea autovehiculului, locatia in care isi desfasoara activitatea normala soferul autovehiculului, varsta, vechimea in sofat si tipul de activitate desfasurat.

ASSAI a transmis aceste propuneri catre Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) si catre Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare din Romania  (UNSAR), alaturi de un set de masuri care pot conduce la scaderea costului primelor RCA.

O astfel de masura se refera la eliminarea emiterii frauduloase a politelor de asigurari care, potrivit ASSAI, a devenit un adevarat fenomen in piata romaneasca de asigurari in ultimii ani, in special in randul societatilor de asigurari cu cota importanta pe segmentul RCA. Astfel, reprezentantii service-urilor independente sustin eliminarea incadrarii in mod deliberat eronata a regimului de utilizare a autovehiculului asigurat, dar si a incadrarii unor asigurati RCA in mod deliberat eronat in anumite clase de bonificatie, prin modificarea unor cifre din seria de sasiu a autovehiculului, in momentul emiterii politei RCA.

De asemenea, ASSAI propune, pentru cresterea nivelului de penetrare a RCA la nivelul parcului auto national, interconectarea bazelor de date ale dispozitivelor de monitorizare a rovignetei, cu baza de date CEDAM, astfel incat sa poata fi identificati si sanctionati mai usor proprietarii de autovehicule care circula pe drumurile publice fara polita RCA.
 
ASSAI considera ca actualul algoritm de calcul al primelor RCA este unul profund injust, superficial si perimat.
 
“Actualul algoritm de calcul al primei RCA este, cu mici modificari, similar cu sistemul ADAS al anilor ‘80”, a adaugat Muntean.