Monday, July 29, 2013

6 masuri prioritare pentru sustinerea IMM-urilor

Asociatiile patronale sustin adoptarea unui pachet de 6 masuri prioritare pentru sustinerea mediului de afaceri, in actuala conjunctura economica. 

Propunerile au fost prezentate expertilor FMI, Comisiei Europene si Bancii Mondiale, in cadrul unei intalniri cu Alianta Confederatiilor Patronale si cu Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii.
Masurile propuse sunt:
-    simplificarea procedurilor de absorbtie a fondurilor europene, prin externalizarea serviciilor de evaluare, audit si contractare catre societati specializate
-    extinderea masurilor adoptate prin legea pentru comercializarea produselor alimentare privind protectia impotriva intelegerilor si practicilor anticoncurentiale pentru toate IMM-urilor furnizoare;
-    adoptarea unei legi pentru IMM-uri;
-    imbunatatirea reglementarilor privind executarea silita pentru debite bugetare;
-    eliminarea blocajului financiar generat de stat;
-    impozitarea graduala a IMM-urilor nou-infiintate. 

Reclamele ING Asigurari de Viata dauneaza copiilor

Consiliul National al Audiovizualului a interzis de la difuzare spotul publicitar realizat de ING Asigurari de Viata, pe motiv ca provoaca daune copiilor.

Campania “Un sac fara fund cu jucarii de la ING” promite copiilor jucarii daca parintii incheie pentru ei o asigurare de viata. Mesajul publicitar al ING cuprindea urmatorul indemn: “Incheiati un plan financiar pentru copiii [...] si puteti castiga un sac fara fund cu jucarii!”.

Spotul incalca art. 29, alin 2 din Codul CNA, care impune comunicarilor comerciale “sa nu provoace nicio dauna fizica, psihica sau morala minorilor”.  In plus, spotul nu trebuie sa incite minorii sa cumpere un produs sau serviciu, exploatand lipsa de experienta sau credulitatea acestora.

Totodata, spotul incalca art. 104, prin care se interzice publicitatea inselatoare si practicile comerciale agresive.

Problema nr. 1 a pensiilor private: La ce fond platesc contributii?

Principala nemultumire a consumatorilor este ca nu stiu la ce fond de pensie platesc contributii, reiese din petitiile primite de CSSPP in cursul lui 2012. Acest lucru arata nivelul scazut de informare al publicului cu privire la pensiile private.
Daca in alte domenii, consumatorii reclama diverse incalcari ale drepturilor legale de care beneficiaza, in sectorul pensiilor private, situatia este mai speciala. Clientii nu au cum sa fie nemultumiti de furnizorul de servicii, deoarece  - in multe cazuri – inca nu il cunosc.

Majoritatea covarsitoare a persoanelor care au trimis petitii la CSSPP (75% din total) au semnalat ca nu stiu la ce fond de pensie privata sunt repartizati. In total, au fost peste 2.100 de astfel de cazuri, la fel ca in anul anterior.
Cel mai probabil, numarul persoanelor aflate in aceasta situatie este mai mare decat indica datele CSSPP. In multe cazuri, este posibil ca populatia sa nu stie unde sa se adreseze pentru a rezolva acest mister.

La randul sau, nici CSSPP nu a fost prea cunoscuta de publicul larg (intre timp s-a si desfiintat!), daca e sa ne raportam la traficul inregistrat de site-ului institutiei. In 2012, mai putin 50.000 de vizitatori unici au accesat site-ul, in conditiile in care aproape 6 milioane de consumatori sunt inrolati in Pilonul II. 

Situatia actuala este cauzata de faptul ca gradul de informare al populatiei este extrem de scazut si tinerii nu stiu ca trebuie sa aleaga un fond de pensie, atunci cand se angajeaza pentru prima oara. Cel mai des, aderarea participantilor la fonduri se face prin tragere la sorti. Semnarea unui act individual de aderare a devenit exceptie de la regula!

In mod normal, administratorul este obligat sa informeze in scris participantul in legatura cu fondul unde a fost repartizat. Daca datele de contact sunt insa eronate sau administratorul nu isi indeplineste aceasta obligatie, consumatorul nu va afla la ce fond de pensie plateste contributii.

Concediu in strainatate: 5 sfaturi pentru utilizarea cardului

Cateva sfaturi pentru utilizarea cardului in vacanta, in special pentru situatiile cand calatorim in strainatate. Cateva verificari de rutina va pot scuti de foarte multe neplaceri ulterior.

Cardul bancar a devebit un accesoriu de nelipsit atunci cand plecam in strainatate, el putand fi utilizat atat ca un mijloc pentru a-ti asigura o suma suplimentara de bani pentru situatii neprevazute, cat si pentru a face cumparaturi direct cu el sau pentru a retrage bani de la bancomat.

Inainte de a pleca in calatorie, este util sa faceti urmatoarele verificari:

1.    Verifica data de expirare a cardului

Nimic nu este mai neplacut decat sa observi in strainatate ca nu poti utiliza cardul deoarece a expirat. De aceea, este foarte important de verificat acest aspect. 

In cazul in care data expirarii intervine in cursul concediul, puteti solicita inlocuirea cardului mai devreme la banca.

2.    Noteaza numarul de urgenta carduri

Pierderea sau furtul cardului iti poate genera pierderi serioase daca nu actionezi rapid. Conform contractului, esti obligat sa anunti imediat banca atunci cand ai observat pierderea cardului. 

Daca procedezi in acest mod, pierderea maxima este de 150 euro, indiferent de valoarea fraudelor produse prin intermediul tranzactiilor neautorizate.

Inainte sa pleci din tara, este bine sa notezi numarul de urgenta carduri, in eventualitatea in care se produce o astfel de situatie. De regula, acest numar de telefon este trecut chiar pe spatele cardului.

3.    Verifica ratele de schimb pentru tranzactiile in strainatate

Utilizarea cardului in strainatate implica efectuarea unor conversii valutare din moneda locala in lei. Modul de stabilire a cursului de schimb depinde de la o banca la alta, motiv pentru care este important verifici din timp cum se calculeaza cursul, pentru a nu avea suprize ulterior.

Un curs de schimb mult mai mare decat cel afisat la casele de schimb inseamna ca vei cheltui mai multi bani pentru a face cumparaturi in strainatate.

4.    Verifica comisioanele pentru tranzactiile in strainatate

Nu doar cursul de schimb influenteaza costul tranzactiilor in strainatate. Bancile adauga deseori si comisioane pentru aceste operatiuni.

Platile la comercianti cu cardul au in general comisioane mai mici, astfel daca aveti de ales intre plata cu cardul si retragere de numerar de la ATM, prima optiune va presupune costuri mai mici. 

5.    Alimenteaza din timp contul de card cu bani

In cazul in care ai rezervat online camere la hotel si urmeaza sa faci plata la destinatie, este important sa alimentezi din timp contul de card cu banii necesari. 

Unele hoteluri blocheaza cu 1-2 zile inainte suma de plata de pe cardul utilizat in momentul rezervarii, urmand ca tranzactia sa se finalizeze ulterior. Daca nu exista fonduri suficiente pe card, este posibil ca rezervarea sa fie anulata.