Friday, September 19, 2014

Service-urile auto dezvaluie capcanele dosarelor de dauna

O asociatie ce reprezinta service-urile auto a dezvaluit capcanele cu care pagubitii se confrunta atunci cand incearca sa isi repare masina pe RCA emis de Astra si Carpatica Asig.

Asociatia Societatilor Auto de Service-uri Independente (ASSAI) a aratat ca Astra si Carpatica Asig apeleaza la diverse tactici pentru a forta consumatorii sa accepte despagubiri mai mici.

Astra forteaza reparatia in regie proprie

La Astra Asigurari, de exemplu, clientul isi face mai intai constatarea la asigurator si se programeaza apoi la service. In urmatoarele 48 ore, e informat de asigurator sa i s-a virat in cont o suma de bani ce reprezinta despagubirea. Suma respectiva acopera numai 25% din costul real al reparatiilor, afirma ASSAI.
Conform legii, daca pagubitul nu anunta in termen de 30 zile asiguratorul ca suma de bani nu este suficienta, se considera ca a fost despagubit corect.

In aceste situatii, ASSAI recomanda pagubitilor ca acestia sa returneze suma respectiva societatii de asigurare si sa o infomeze ca nu e de acord ca despagubirea sa fie platita in contul sau, ci direct in contul unitatii reparatoare, in baza facturilor si devizelor de reparatie. In cazul in care societatea nu achita reparatia in termen de 10 zile, atunci trebuie depusa o reclamatie la ASF.

Carpatica trage de timp pentru a pune presiune pe pagubiti


La Carpatica Asig, pagubitii au parte de alte capcane. Asiguratorul efectueaza constatarea, dar nu elibereaza nota de constatare timp de 3 saptamani, precizeaza ASSAI. Dupa acest interval, pagubitul este informat ca i s-a aprobat dosarul de dauna, insa trebuie sa se incadreze intr-o suma derizorie, care nu acopera costul real al reparatiilor.

Ulterior, clientul merge in service cu nota de constatare pentru a-si repara masina. In urmatoarele 2-3 saptamani, asiguratorul nu raspunde insa la solicitarile service-ului care cere aprobarea pentru lista de piese avariate ce trebuie inlocuite. In acest interval, asiguratorul suna din nou pagibitul si ii propune o suma ceva mai mare. Conform ASSAI, in 80% dintre cazuri pagubitii se resemnaeaza cu o oferta putin imbunatatita.

In cazul in care clientul refuza oferta imbunatatita, dupa 3 saptamani, asiguratorul trimite service-ului acceptul pentru lista de piese avariate si achita apoi partial reparatia, informeaza ASSAI. Pentru ca pagubitul sa isi primeasca integral despagubirea este nevoie sa faca reclamatie la ASF.

Asiguratorii apara despagubirile RCA in regie proprie

UNSAR considera ca despagubirea in regie proprie reprezinta un drept al asiguratului, reglementat de ASF, iar asiguratul poate cere suplimentarea platilor. Asociatia se apara de acuzele service-urilor independente replicand ca evaziunea in domeniu apare cand nu se elibereaza facturi la service nu cand se subevalueaza dauna.

Intr-un comunicat transmis de Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR), asiguratorii se considera calomniati de Asociatia Societatilor de Service Independente (ASSAI) respingand acuzele ca practicarea despagubirilor in regie proprie pentru daunele RCA ar subevalua intentionat valoarea despagubirii si ar genera evaziune fiscala.
UNSAR arata ca despagubirile in regie proprie sunt reglementate (Ordinul 14/2011), practicate si in alte state europene si pot fi considerate un drept al asiguratului, care poate solicita inclusiv majorarea sumelor pentru reparatia autovehicolului, in cazul in care costurile cu reparatia se dovedesc mai mari decat cele estimate initial, suplimentare demonstrata pe baza devizului si a facturilor eliberate de unitatea care a facut reparatia. 

UNSAR considera ca evaziunea fiscala in crestere semnalata de ASSAI in legatura cu reparatiile auto nu este o consecinta a despagubirilor in regie proprie ci a refuzului de a elibera facturi al unor service-uri auto.

Pagubitii Harinvest isi pot cere banii inapoi

Fondul de Compensare a Investitorilor (FCI) a deschis azi procedura de despagubire a clientilor pagubiti de brokerul Harinvest. Acestia isi vor primi banii inapoi in limita a 20.000 euro.

Cererile de compensare se vor depune la administratorul judiciar al Harinvest, compania AMT Servicii Insolventa, urmand ca acestea sa fie onorate de Fond in limita a 20.000 euro, echivalent lei. 

Este suma maxima prin statutul FCI cu care pot fi despagubiti investitorii, pentru diferente acestia urmand sa caute solutii prin actionarea companiei de brokeraj si a angajatilor sai in justitie.
Banii vor intra in conturile pagubitilor dupa aprobarea de catre FCI a listelor de plata, dar nu mai tarziu de 3 luni de la acest moment. Potrivit ziarului Bursa, valoarea sumelor revendicate ar fi de 10 milioane lei (aproximativ 2,2 miloane euro), in conditiile in care rezervele de care dispune FCI sunt de 3,6 milioane euro.

Depozitarul Central a ieftinit taxele pentru blocarea si deblocarea actiunilor

Cine nu vrea sa doarma cu actiunile in sectiunea II, la care toti brokerii au acces, si vrea sa le stie blocate in sectiunea I a Depozitarului de unde intermediarii nu le pot transfera va plati taxe de 30-200 lei diferentiate in functie de valoarea pachetului, fata de taxa unica de 200 lei de pana acum.

Scandalul Harinvest a demonstrat ca exista riscul ca investitorii sa-si piarda actiunile lasate pe mana brokerului daca acesta i le vinde fraudulos. 
Cum in aceste cazuri actiunile erau plasate in sectiunea II a Depozitarului Central, la care toti brokerii au acces si pot face la cererea clientului transferuri din respectiva sectiune in conturile de client deschise la intermediar, o masura suplimentara de siguranta este blocarea actiunilor in sectiunea I a Depozitarului Central, o sectiune la care brokerii nu au acces iar actiunile odata blocate nu pot fi vandute decat pe baza unei cereri de deblocare semnate de titular. 

Ei bine, pana acum tariful de blocare/deblocare a actiunilor in/din sectiunea I era prohibitiv pentru mare parte din investitorii marunti (200 lei/titlu). Cineva care avea de pilda actiuni de 25.000 lei la 10 companii, ar fi trebui sa plateasca pentru blocarea si deblocarea intregului portofoliu 4.000 lei (200 x 10 x 2), o suma echivalenta cu 16% din valoarea detinerilor sale.

Conducerea Depozitarului Central a luat ieri decizia de a reduce aceste taxe de blocare/deblocare si a le diferentia in functie de valoarea portofoliului. 

Astfel, pentru detineri sub 2.500 lei/titlu se va plati 30 lei, pentru cele cuprinse intre 2.500-5.000 lei taxa este de 50 lei, pentru 5.000-10.000 lei investitorul va achita 100 lei, pentru 10.000-100.000 lei taxa este de 125 lei si urca la 150 lei pentru valori cuprinse intre 100.000-500.000 lei, 175 pentru valori cuprinse intre 500.000-1.000.000 lei pentru a ajunge in final la 200 lei/titlu doar in cazul detinerilor ce trec de 1 milion de lei.