Monday, December 19, 2016

Contributiile la Pilonul II, inghetate doua luni

Guvernul sacrifica, din nou, pensiile private. Executivul a adoptat o Ordonanta de Urgenta prin care ingheata contributiile la pensiile obligatorii, administrate privat, (Pilonul II) pentru primele doua luni ale anului viitor la nivelul din 2016. Astfel, in 2017, acestea raman la 5,1% puncte procentuale din contributiile la sistemul public. 

In 2017, transferurile de la sistemul public de pensii catre fondurile administrate privat ar fi trebuit sa creasca cu 0,9 puncte procentuale, insa actualul Guvern a lasat decizia in seama viitorului Executiv. 

Inainte de ultima sedinta a actualului Cabinet, proiectul de ordonanta stabilea ca transferurile catre fondurile de pensii private obligatorii vor fi majorate totusi, anul viitor, cu 0,4 puncte procentuale, astfel incat sa ajunga la 5,5%. Insa, dupa sedinta, Guvernul a anuntat ca, in perioada 1 ianuarie – 28 februarie 2017, va fi mentinuta cota de contributie la Pilonul II de pensii la nivelul anului 2016, rspectiv 5,1%.

Transferurile ar fi trebuit sa ajunga la 6% inca din  2016

La finalul anului trecut, acelasi Guvern lua decizia de a majora contributia la Pilonul II cu doar 0,1 puncte procentuale, la 5,1%, desi operatorii din piata asteptau o crestere de un punct procentual, pentru a se ajunge la nivelul de 6% stabilit de Lege.

Ministrul Finantelor a motivat, la acea vreme, decizia prin faptul ca sunt necesare economii pentru a putea implementa, de la 1 ianuarie 2016, noul Cod fiscal, care cuprinde o serie de reduceri de taxe. 

Astfel, contributiile la pensii private nu vor ajunge nici anul viitor la nivelul maxim de 6 puncte prevazut in lege. Acest nivel ar urma sa fie atins abia in 2018, daca viitorul Guvern nu va decide o noua amanare.

Conform graficului privind majorarea contributiilor la Pilonul II, din 2008 pana in 2016 acestea ar fi trebuit sa creasca de la 2% (contributia initiala) cu cate 0,5 puncte procentuale anual. Insa in 2009, Guvernul de la acea vreme a decis inghetarea contributiilor, pentru un an, din cauza crizei. 

Toate guvernele care au urmat au promis ca vor recupera cele 0,5 puncte procentuale pe parcurs, insa nu numai ca nu au reusit, dar cel actual a decis doua noi amanari. 

Cat au strans romanii in contul de pensie privata?

La jumatatea acestui an, in sistemul de pensii Pilonul II erau inregistrati 6,68 milioane de participanti, dintre care 6,53 milioane participanti activi. Insa dintre acestia, in iunie 2016, doar 3,98 milioane (59,54% din totalul participantilor) au si incasat contributii.

La acea data, valoarea medie a unui cont era de 4.228 de lei (935 de euro), in crestere anuala de 21,7% si cu 9,48% fata de decembrie 2015.  

Astfel, 4,83 milioane de participanti inregistrau sume in cont de pana la 5.000 de lei (73,84%), valoarea contului pentru 1,03 milioane de persoane era cuprinsa intre 5.000 si 10.000 de lei (15,74%), iar pentru 0,68 milioane de persoane – peste 10.000 de lei (10,42%)

In cazul celor 3,19 milioane de participanti, care au inceput sa contribuie inca de la inceputul Pilonului II, in mai 2008, valoarea medie a contului a ajuns la 6.225 lei (1.377 euro).

Primele litigii solutionate de SAL-Fin, din asigurari

Solutionarea alternativa a litigiilor incepe sa dea rezultate si in domeniul financiar non-bancar. Entitatea care se ocupa de medierea conflictelor dintre consumatorii din asigurari, piata de capital si pensii private si profesionistii din aceste piete (SAL-Fin) anunta solutionarea pe cale amiabila a primelor doua litigii.
Primul litigiu a avut ca obiect nemultumirea unui asigurat cu privire la oferta asiguratorului in ceea ce priveste cuantumul despagubirii acordate intr-un dosar de dauna auto.

Al doilea dosar a vizat solicitarea unui consumator privind plata unei penalitati de catre societatea de asigurare, aferenta instrumentarii dosarului de dauna pentru avarierea partiala a autovehiculului.

In cele doua litigii s-a mers pe solutie impusa

”Litigiile au fost solutionate in 29 de zile si, respectiv, 51 de zile, termene care au inceput sa curga de la data la care SAL-Fin a primit dosarul complet al reclamatiei si a fost desemnat conciliatorul. Procedura aleasa a fost procedura de impunere a unei solutii, iar derularea concilierilor a fost facuta in prezenta partilor”, se mentioneaza in comunicatul citat.

In document se mentioneaza ca hotararile date de conciliatori nu au fost atacate in termenul legal de 15 zile calendaristice de la data comunicarii, drept pentru care se considera acceptate de parti si, prin urmare, se constituie de drept cu titlu executoriu.

Potrivit SAL-Fin, accesul la acest tip de serviciu este gratuit pentru consumatori si se realizeaza prin exprimarea voluntara a acestei optiuni in scris, direct la sediul entitatii, prin posta sau prin mijloace electronice de comunicare. 

Consumatorul trebuie sa incerce mai intai concilierea cu comerciantul

Inainte de a apela la aceasta procedura, insa, consumatorul trebuie sa faca dovada ca au incercat in prealabil sa solutioneze litigiul direct cu comerciantul in cauza. 

”In cazul in care pentru solutionarea litigiului sunt necesare expertize tehnice, traduceri legalizate si apostilate sau alte probe, costul acestora este suportat de partea din litigiu care le solicita”, se mai arata in comunicatul citat. 


Totodata, in document se mentioneaza faptul ca solutionarea litigiilor ce pot aparea intre consumatori si entitatile pietei asigurarilor, ale pietei de capital sau ale sistemului pensiilor private autorizate, reglementate si/sau supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) este realizata de catre unul dintre conciliatorii independenti si impartiali inscrisi in Registrul Conciliatorilor.

”Acesta este constituit din persoane fizice cu pregatire si experinta profesionala atat in domeniul pietelor financiare non-bancare, cat si al solutionarii litigiilor pe cai alternative”, se subliniaza in comunicat. 

ASF a infiintat SAL-Fin in urma transpunerii in legislatia nationala a unei Directive Europene care impune aceste solutii pentru consumatori, prin Ordonanta de Guvern 38/2015.

Entitatea a inceput sa functioneze in vara acestui an si are rolul de a reduce numarul litigiilor dintre consumatorii si societatile din pietele mentionate care ajung in tribunal.