Saturday, January 1, 2022

Cum sa te feresti de fraude. 12 sfaturi care iti pot salva datele si banii

 

Posibilitatea de a cumpara orice, oricand si oriunde ne ofera multe optiuni dar, in acelasi timp, vine cu multe riscuri la pachet. Mediul online este impanzit cu promotii si oferte care mai de care. Din pacate, nu toate sunt reale. Impostorii conving persoanele sa dezvaluie date personale, fura informatii sau chiar conving victimele sa le dea bani de buna voie. Inselaciunile iau numeroase forme, iar noi trebuie sa fim atenti la protectia datelor personale.

Pentru a te ajuta sa fii in siguranta in noul an, ING vine cu o serie de sfaturi si informatii utile despre frauda si cum te poti feri de ea.

Cel mai des intalnite tipuri de frauda

Phishing-ul poate fi definit ca o fraudare a informatiilor bancare si apare atunci cand un e-mail in aparenta de incredere te pacaleste sa dezvalui date cu caracter personal, folosind adesea amenintari sau un caracter de urgenta pentru a te determina sa actionezi rapid, fara sa te gandesti.

Smishing-ul functioneaza similar cu phishing-ul, dar diferenta consta in faptul ca impostorii folosesc mesaje SMS. La fel ca mesajele de tip phishing, te informeaza despre activitati suspecte la nivelul contului, blocarea cardului, date lipsa pe care trebuie sa le actualizezi etc. si iti ofera o adresa URL unde sa dezvalui datele personale.

Voice phishing sau vishing-ul este atunci cand un fraudator te apeleaza telefonic, pretinzand ca reprezinta o institutie sau o terta parte care pretinde ca sustine institutia respectiva. Va incerca sa te alarmeze cu o problema si va insista ca poate fi rezolvata daca iei imediat masuri, oferind date confidentiale, cum ar fi o parola.

Malware-ul sau software-ul rau intentionat este conceput in mod special pentru a realiza operatiuni care afecteaza calculatorul prin sustragerea de informatii personale ale utilizatorului calculatorului sau a obtine accesul neautorizat la un sistem informatic.

SIM SWAP-ul este atunci cand fraudatorii preiau controlul asupra dispozitivului tau mobil, fara a fi nevoiti sa il sustraga fizic. In schimb, iti fura numarul de telefon pentru a reseta parolele la conturile care il folosesc pentru recuperarea parolei.

“Carausul de bani” este o persoana care primeste si ulterior transfera, in numele si pentru alte persoane, bani dobanditi in mod ilegal, cu scopul de a ascunde beneficiarul real al respectivelor sume. De cele mai multe ori banii sunt obtinuti prin phishing, malware, vanzari de bunuri fictive si alte fraude. Folosind aceasta practica gruparile de crima organizata reusesc sa spele banii si sa le piarda urma in orice colt al lumii. Daca ii ajuti, devii si tu complice la activitatea lor ilegala.

Frauda prin skimming se refera la copierea datelor stocate pe banda magnetica a cardului, folosind dispozitive electronice speciale. Practic, hotii pot fura informatiile de pe card si, ulterior, le pot folosi pentru a retrage sume de bani de la bancomat sau pentru comenzi online.

Fraudele online se gasesc deseori sub forma unor  „Oferte bomba” sau „oferte la un pret de nerefuzat”! Indiferent care este numele lor de cod, inselatoriile online se refera la comercializarea unor produse sau servicii care, de fapt, nu exista in realitate.

12 sfaturi care iti pot salva datele si banii

1. Nu da curs mesajelor nesolicitate. In cazul in care primesti o cerere de contact pe neasteptate, cel mai indicat este sa o eviti. 

2. Nu duce la capat o operatiune pana nu verifici ca este ceea ce iti doresti. Citeste cu atentie SMS-urile primite de la banca si fii sigura ca autentifici operatiunea dorita. 

3. Nu te loga in aplicatia ING Home’Bank accesand un link primit pe SMS sau e-mail! Pentru a-ti asigura protectia datelor, foloseste Home’Bank numai din aplicatia instalata pe mobil sau introdu intr-o noua pagina web adresa www.homebank.ro 

4. Nu accesa pagini web care iti cer sa iti introduci datele personale pe calculatoare instalate in locuri publice. 

5. Nu raspunde apelurilor din strainatate, mai ales in cazul in care nu cunosti numarul persoanelor din tarile respective. 

6. Nu instala aplicatii si nu accesa site-uri la cererea persoanelor care te contacteaza telefonic sau iti transmit linkuri prin mesaje pe retelele de socializare sau SMS. 

7. Nu te feri sa fii suspicios. Intreaba care este numele interlocutorului daca acesta sustine ca este un angajat al bancii si apeleaza banca pe numarul de pe spatele cardului pentru a fi sigur ca oferi informatii personale unei persoane autorizate. 

8. Nu transfera sume de bani in asa-zise conturi seif pentru a le proteja. 

9. Nu deschide atasamente, nu da click pe butoane sau pe link-urile primite de la persoane necunoscute si verifica intotdeauna ca folosesti o adresa securizata (https://ing.ro); 

10. Nu oferi cu usurinta, fara prea multe intrebari, informatii personale sau date financiare. 

11. Nu uita faptul ca un card bancar este un instrument de plata si nu de incasare, asa ca fereste-te in a da datele cardului pentru incasari. 

12. Nu ramane dezinformat si nu astepta sa devii victima fraudei. Fii vigilent, invata mai multe despre frauda si despre cum sa o raportezi.


No comments:

Post a Comment