Friday, January 31, 2014

MasterCard: Reducerea comisioanelor interbancare ar putea scumpi utilizarea cardurilor

MasterCard semnaleaza ca reducerea comisioanelor interbancare pentru platile cu cardul ar putea duce la cresterea costurilor de utilizare pentru posesorii de carduri.

Guvernul intentioneaza sa limiteze comisioanele interbancare la 0,2% pentru tranzactiile cu carduri de debit si la 0,3% pentru cele cu carduri de credit.

“Salutam initiativa autoritatilor de a stimula cresterea utilizarii mijloacelor de plata electronica in Romania, insa preocuparea noastra este sa evitam transferul unor costuri la posesorii de carduri”, afirma Cosmin Valdimirescu, general manager pentru Romania si Moldova la MasterCard.

Vladimirescu spune ca experienta de pe alte piete a arata ca magazinele nu transfera beneficiile rezultate dintr-un comision mai mic catre consumatorul final. In schimb, exista pericolul ca acelasi consumator sa plateasca mai mult pentru utilizarea mijloacelor de plata electronice.

Afirmatiile reprezentantilor MasterCard sunt sustinute de un studiu realizat in Spania, de un grup de profesori de la universitati din Madrid. Acestia au analizat efectele reducerii comisioanelor interbancare in perioada 2006-2010, cand acestea au scazut cu aproape 60%. Ulterior, bancile au fost nevoite sa se protejeze prin majorarea comisioanelor practicate pentru detinatorii de carduri.

In plus, autorii studiului au ajuns la concluzia ca nu exista niciun indiciu care sa arate ca reducerea comisioanelor interbancare a condus la reducerea preturilor finale platite de consumatori.  

Perioada de analiza s-a suprapus insa cu declasarea crizei financiare, care a generat scaderi de preturi si promotii, pe fondul diminuarii cererii agregate. Astfel, era dificil de evaluat care este impactul reducerii comisioanelor interbancare in acest context.

Concluzia finala s-a desprins, in principal, din urmatorul rationament: reducerea comisioanelor interbancare ar fi generat o economie de 0,4 euro la o tranzactie medie cu cardul. Astfel, comerciantii ar fi considerat ca o astfel de scadere de pret ar trecea neobservata de catre cosumatorul obisnuit si prin urmare, ar fi pastrat economia de costuri la nivelul magazinului.

No comments:

Post a Comment