Friday, March 31, 2017

Care sunt obligatiile asiguratorilor in procedurile SAL?

Companiile si brokerii de asigurari, supravegheate de ASF,  vor fi obligate sa informeze consumatorul cu privire la dreptul acestuia de a apela la solutionarea alternativa a litigiilor. De asemenea, conducerile acestora vor fi obligate sa asigure participarea la astfel de proceduri sau la arbitraj, atunci cand se solicita acest lucru.  
Prevederile sunt cuprinse intr-un proiect de norma privind procedura de solutionare a petitiilor referitoare la activitatea societatilor de asigurare si reasigurare si brokerilor de asigurare publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF). 

Proiectul mai prevede, printre altele, ca societatile de asigurari trebuie sa publice pe site-ul propriu numarului total al solicitarilor de solutionare alternativa a litigiilor sau arbitraj, a numarului total al solicitarilor de solutionare alternativa a litigiilor sau arbitraj solutionate efectiv si a celor solutionate favorabil asiguratilor, contractantilor, beneficiarilor, persoanelor prejudiciate sau reprezentantilor acestora.  

Ce alte schimbari mai aduce norma?

Totodata, a fost actualizata sectiunea de raportari transmise catre ASF si anume mentinerea obligatiei societatilor de raportare a unei situatii cu privire la urmarirea la nivel intern a solutionarii petitiilor. Scopul in acest sens este sa se poate identifica si trata eventualele probleme recurente sau sistemice, precum si potentialele riscuri juridice si operationale aparute in activitatea acestora, respectiv „Situatia petitiilor” si „Informatii privind principalele probleme identificate in activitatea de solutionare si gestionare a petitiilor”.  


De asemenea, se introduce obligativitatea transmiterii informatiei privind provenienta petitiei in cazul societatilor care practica activitate de asigurare in baza dreptului de stabilire si libertatii de a presta servicii, in alte state membere.  

Norma mai prevede stabilirea obligatiei societatilor de raportare a „Situatiei privind dosarele de dauna deschise in baza politelor RCA (aferente activitatii din Romania)” si a situatiei privind „Numarul daunelor avizate”; stabilirea obligatiei brokerilor de asigurare de transmitere semestriala a raportarilor „Situatia petitiilor” si „Informatii privind principalele probleme identificate in activitatea de solutionare si gestionare a petitiilor”.  

In plus, se are in vedere clarificarea unor aspecte referitoare la activitatea de solutionare a petitiilor desfasurata de catre societati. 

In acest sens a fost clarificata procedura de solutionare a petitiilor impotriva unei societati care practica activitate de asigurare in baza libertatii de a presta servicii sau dreptului de stabilire, iar contractul este incheiat in baza legislatiei din Romania. 

Pe de alta parte, s-a stabilit obligatia societatilor de a transmite nota de fundamentare intocmita de catre colectivul de analiza si solutionare a petitiilor semnata electronic cu semnatura digitala extinsa de unul dintre membrii conducerii societatii si de coordonatorul colectivului de analiza si solutionare a petitiilor.

Totodata, au fost stabilite noi documente care trebuie transmise ASF si petentului si s-a determinat modalitatea de transmitere a raportarilor, fiind actualizate forma si continutul acestora.