Thursday, September 1, 2022

Fanii tehnologiei n-au tras lozul castigator la BVB

 

Domeniile noi atrag banii investitorilor, dar conteaza foarte mult si tipul afacerii, calitatea managementului si trendurile pietei.  Aici actiunile Allview, iHunt sau ABN Systems au un numitor comun in ultimul an.
Vorbim de 3 companii care au devenit publice relativ recent (2019-2021) si care au adunat in jurul lor sperantele investitorilor amatori de tehnologie, dar care sufera in ultimul an corectii insemnate de pret la bursa, in ciuda unei evolutii bune per ansamblu a pietei. 
Allview, iHunt, ABN Systems au in comun un model asemanator de business, care presupune importarea unor gadgeturi din China si rebranduirea lor locala cu marcile proprii. 
Allview a intrat in piata ca furnizor in principal de telefoane si tablete ieftine (ca si iHunt) si s-a extins apoi spre televizoare smart, ABN s-a focalizat pe gadgeturi smart home (sub brandul Tellur). 
Allview si iHunt au avut explozii ale vanzarilor in pandemie, cand s-a introdus pe scara larga scoala online, iar statul a cumparat multe tablete pentru dotarea scolilor. Cele doua companii se confrunta acum cu un recul al rezultatelor, in vreme ce ABN Systems nu a anuntat inca date semestriale, dar actiunile sunt in declin accentuat in acest an. 
Cat de mari sunt scaderile?
De la peste 1,4 lei in august 2021 actiunile iHunt valoreaza acum 0,6 lei (-57%) , actiunile Allview s-au corectat de la 22 la 12 lei (-45%) iar cele ale ABN Systems, al carei IPO s-a derulat la finele anului trecut, de la 5 lei la 2,9 lei (-42%). 
In acelasi interval, o actiune la TVBETETF Tradeville, ITF-ul (fond inchis) care replica indicele BET ingloband si dividendele platite de companiile din compozitia sa a urcat de la 17 lei la 18,6 lei (+9%). 
Cu alte cuvinte, companiile de “tehnologie” (de fapt importatori de gadgeturi rebraduite si nu producatori ai acestora sau creatori de soft) au fost abandonate de unii investitori dupa depasirea unor ani cu cerere crescuta conjunctural sau de teama concurentei cu braduri mai consacrate. 
De pilda, de cand producatorii de top precum Samsung, Xiaomi, Vivo, Huawei, etc au inceput sa atace si nisele de produse ieftine, marjele importatorilor care rebranduiau telefoane, tablete s-au redus semnificativ, iar pe termen lung acestia au sanse relativ reduse sa concureze cu numele mari, in lipsa unor schimbari de strategie. 
O paralela cu Hidroelectrica
Faptul ca mai multe companii din zona tehnologiei de la BVB au corectii ample in acest moment raportate la maximele din 2021, un an al exuberantei de altfel, ar trebui sa ne dea de gandit si cand vom fi tentati sa cumparam si alte actiuni la moda. 
O intrebare foarte utila in acele momente va fi “ce poate merge prost de acum?”. Daca s-ar fi gandit mai mult si cei care au cumparat actiuni ale companiilor mentionate mai sus ar fi descoperit ca cererea pentru astfel de produse ieftine sub brand propriu ar putea fi afectata de concurenta dinspre brandurile mari la un moment dat.
Similar, cei care vor avea ocazia sa cumpere actiuni Hidroelectrica la viitorul IPO de la inceputul anului viitor (cel mai probabil) ar trebui sa se intrebe ce ar putea sa nu mearga bine cu o companie in mare voga, cand energia a ajuns la asemenea cotatii? 
Iar raspunsurile nu sunt greu de dat si aici-schimbarea conditiilor din piata, supraimpozitarea profiturilor de catre stat, seceta, etc. 
Nu de putine ori, riscurile investitiei intr-o afacere la moda se pot dovedi destul de curand la fel de mari ca cele ale investitiei intr-una in declin (scaderile pot fi inversate daca reducerea cererii este conjuncturala, pe cand in cazul unei afaceri la mare moda cererea a atins probabil un maxim si declinul nu este exclus). 

No comments:

Post a Comment