Thursday, May 21, 2015

Creditele IFN castiga teren

Valoarea creditelor acordate de IFN-urile membre al Asociatiei Institutiilor Financiare - ALB Romania, a crescut, in primul trimestru al acestui an, cu 15% fata de aceeasi perioada a anului trecut, pana la 113 milioane de euro. Cele mai multe credite, 94%, au mers catre consum, iar din acestea, jumatate prin carduri de credit. 
In aceeasi perioada, creditele catre industrie au reprezentat 4% (5 milioane de euro), iar creditele auto 2% (2 milioane de euro).

In privinta creditelor de consum, cele de tip revolving (inclusiv cardurile de credit) au o pondere de 48%, imprumuturile de tip nevoi personale detin o cota de 42%, iar creditele la POS 10%.

Creditele auto acordate de companiile membre ALB au fost destinate in proportie de 71% achizitiei de vehicule noi, iar 29% achizitiei de vehicule second hand.

Ca valoare, jumatate (49%) au fost credite pana la 1000 de euro, 30% intre 1.000 si 5.000 de euro, 10% intre 5.000 si 10.000 de euro si 11% mai mult de 10.000 de euro.

In ceea ce priveste varsta debitorilor, 30% au fost credite acordate persoanelor care au peste 55 de ani, 25% persoanelor intre 35 si 45 de ani, 21% persoanelor intre 45 si 55 de ani, 20% persoanelor intre 25 si 35 de ani si doar 4% persoanelor sub 25 de ani.

Din totalul finantarilor, 54% au fost credite acordate persoanelor de sex masculin si 46% pentru persoane de sex feminin, din care 62% declara ca sunt casatoriti si 38% necasatoriti.

In functie de nivelul de educatie, 52% au fost credite acordate persoanelor cu studii medii, 34% persoanelor cu studii superioare si 14% persoanelor cu studii elementare.

Venitul net al clientului IFN, care a accesat un credit de consum, este cuprins intre 501 si 1000 de lei, in proportie de 50%, intre 1.001 si 1.500 lei in proportie de 24%, fiind urmat de veniturile intre 1.501 si 2.000 de lei in proportie de 9%. Doar 5% din clientii IFN au venituri intre 2.001 si 2.500 RON, iar 6% declara venituri nete de peste 2.500 RON. Pe de alta parte, 6% au venituri mai mici de 500 de lei.

ALB reprezinta, conform statisticilor, 78% din totalul pietei creditului de consum IFN din Romania.