Thursday, April 17, 2014

UE introduce dreptul oricarui cetatean la un cont bancar de baza

Parlamentul European a adoptat o noua directiva care prevede accesul la un cont bancar de baza pentru orice cetatean al UE. In plus, directiva va facilita comparatia comisioanelor la conturile curente.

Directiva conturilor bancare confera oricarui cetatean european – indiferent de tara unde are domiciliul sau de situatia financiara – dreptul de a beneficia de un cont curent de baza, prin intermediul caruia sa poate efectua plati si incasari bancare.

“Cu acest vot, aducem o schimbare importanta in vietile milioanelor de cetateni europeni, oferindu-le acces la un cont bancar de baza, pentru a-si incasa cu usurinta salariul sau pentru a-si plati facuta la electricitate, de exemplu. Acest nou drept permite cetatenilor sa participe pe deplin in viata economica si sociala a societatii moderne”, afirma comisarul pentru piata interna, Michel Barnier.

Aceste tipuri de conturi bancare vor permite clientilor sa deruleze operatiuni precum depuneri si retrageri de numerar, incasari si plati interbancare, inclusiv obtinerea unui card de debit, atasat contului.

Fiecare stat membru trebuie sa decida daca contul de baza va fi oferit gratuit sau la un cost rezonabil, stabilit la nivel national, in functie de venitul mediu, comisioanele si costurile asociate cu furnizarea serviciilor.

Bancile nu vor putea refuza deschiderea unui cont, pe motiv ca solicitantul a avut restante la credite sau are o situatie financiara precara. Statele membre trebuie sa decida insa daca toate bancile trebuie sa ofere acest serviciu sau doar un numar limitat de banci, cu conditia ca accesul consumatorilor sa fie facil.

Comisioane mai usor de comparat

In plus, directiva va permite consumatorilor sa compare mai usor comisioanele conturilor curente, prin introducerea obligatorie a unui document standardizat pe care bancile trebuie sa-l ofere clientilor, inainte de incheierea contractului. 

Lista comisioanelor va include doar cele mai frecvente costuri suportate de clienti, pentru a fi usor de inteles de catre consumator. In prezent, lista de comisioane poate ajunge si la 10 pagini sau mai mult, astfel ca e dificil pentru un consumator neavizat sa isi dea seama care sunt costurile relevante.

Acesta abordare a fost urmata si de Conso.ro in comparatia Conturilor curente, unde utilizatorii pot afla rapid care sunt costurile cele mai importante la toate bancile. Informatiile sunt actualizate permanent, astfel ca utilizatorii pot folosi cu incredere tabelele comparative, pentru a alege cea mai buna oferta.

Banca va putea fi schimbata mai usor

Noua directiva prevede un mecanism prin care consumatorii vor putea schimba mai usor banca la care au un cont curent, chiar si in situatiile cand clientul alege sa isi transfere contul intr-o banca dintr-un alt stat membru.

Pe viitor, consumatorul va face un singur drum: la banca unde intentioneaza sa isi mute contul. Pe urma, toate procedurile vor fi reglate la nivel interbancar: noua banca va prelua toate informatiile necesare de la actuala banca, va informa angajatorul si furnizorii de utilitati de modificararile intervenite si va asista clientul sa isi tranfere banii in noul cont.