Monday, November 11, 2013

Companiile de utilitati incep sa ceara bani pentru factura pe hartie

Simpla primire a facturii prin posta incepe sa devina un serviciu pentru care consumatorul trebuie sa plateasca. Romtelecom este prima companie de utilitati care tarifeaza acest serviciu. Practica este posibil sa se raspandeasca si la alte companii de utilitati, asa cum s-a intamplat in strainatate.

In mod traditional, primirea facturii prin posta nu este serviciu pentru care te astepti sa platesti. Este obligatia companiei sa emita facturi si sa-si notifice clientii cu privire la sumele de plata.

Lucrurile incep incet insa sa se schimbe, iar primul pas a fost deja facut. Romtelecom incaseaza 0,57 euro (inclusiv TVA) pentru trimiterea facturii prin posta. Reprezentantii companiei ne-au precizat ca acest tarif se aplica doar pentru persoanele care au abonament de internet. Acestia pot evita acest cost daca aleg sa primeasca factura in format electronic.
In acest scop, clientul trebuie sa-si deschida un cont online pe site-ul Romtelecom si sa activeze optiunea prin care renunta la factura pe hartie, in schimbul facturii electronice.

Majoritatea companiilor de utilitati au implementat in ultimii ani, formatul electronic al facturilor, pentru a-si reduce costurile operationale. Pana acum, insa, clientii au fost incurajati sa aleaga aceasta metoda de facturare prin diverse concursuri sau servicii gratuite.

Romtelecom este prima companie care introduce si un tarif special pentru factura pe hartie, pentru a descuraja acest comportament.

Consilul Concurentei considera ca tarifele trebuie lasate libere


Conso.ro a solicitat un punct de vedere din partea Consiliului Concurentei cu privire la modul in care tarifele pentru factura prin posta se stabilesc. De exemplu, Romtelecom utilizeaza serviciile Postei Romane pentru trimiterea plicurilor, iar tariful standard al Postei este de 1 leu/plic.

Romtelecom factureaza insa acest serviciu la un cost net (fara TVA) de aproximativ 2 lei. 

Consiliul Concurentei considera ca piata serviciilor de telefonie fixa este una concurentiala, asa cum a evidentiat ultima analiza efectuata in 2010, cu ocazia autorizarii unei operatiuni de concentrare economica (achizitionarea New Com Telecomunicatii de catre NextGen Communication), de catre grupul din care face parte si Romtelecom. 

“Transmiterea facturilor catre consumatorii incorporeaza atat servicii non-postale, cat si servicii postale, furnizate in scop comercial. Costurile respective sunt transmise de catre intreprindere (in acest caz, Romtelecom) catre utilizatorii sai finali, ca parte a tarifului solicitat pentru prestarea serviciilor”, ne-a precizat Simona Barbu, purtator de cuvant la Consiliul Concurentei.

Prin urmare, tarifele pentru trimiterea facturilor pot fi stabilite in mod liber de catre companiile de telefonie.

Aceasta practica s-ar putea extinde si la alte companii


Principalul risc pentru consumatori este ca aceasta practica sa se extinda si la alte companii de utilitati. Exemplul Romtelecom ar putea fi urmat si de alte companii de telefonie, cablu TV si internet, precum si de furnizorii de energie electrica si gaze. 

Totodata exista riscul ca pe viitor, aceasta practica sa se aplice si in cazul celor care nu au acces la internet.

Companiile de utilitati au facut investitii pentru a implementa factura electronica si doresc sa realizeze economiile de costuri scontate. Astfel, la un moment dat este posibil sa apara tarife noi, pentru a forta clientii sa renunte la factura pe hartie.

Aceasta tendinta s-a observat si in strainatate, unde companiile de utilitati au cautat sa isi diminueze cat mai mult costurile operationale, dupa declansarea crizei financiare. In multe state occidentale, factura pe hartie nu mai este de ceva vreme gratuita.

Platesti ca sa stii cat ai de plata!


Aceasta schimbare a generat reactii critice din partea asociatiilor de consumatori. De exemplu, in Canada, asociatiile cer interzicerea acestor practici, deoarece nu toti consumatorii pot utiliza cu usurinta computerul pentru a-si verifica factura. 

De cele mai multe ori, consumatorii care ajung sa achite aceste tarife sunt cei care isi permit cel mai putin. Persoanele cu venituri scazute au un grad de educatie mai redus, astfel ca ajung sa fie taxate pentru faptul ca nu stiu sa utilizeze calculatorul.

In prezent, Comisia pentru Radioteleviune si Telecomunicatii din Canada a deschis o ancheta pentru a verifica practicile de tarifare a facturilor pe hartie. Unele companii au ajuns sa ceara 4 dolari canadieni (aproximativ 12 lei) pentru acest serviciu.

O situatie similara se intampla si in Marea Britanie, unde asociatiile de consumatori cer guvernului sa intervina pentru a stopa aceste practici. In iulie 2013, mai multe asociatii si-au unit eforturile pentru a lansa o campanie nationala, prin care cer protejarea populatiei in varsta. Acestia solicita eliminarea tarifelor atat de catre companiile de utilitati, cat si de catre banci, atunci cand trimit extrase de cont.

Campania din Marea Britaniei atrage atentia ca informatiile pe hartie permit consumatorilor sa isi gestioneze mai bine finantele decat extrasele online si 4 din 5 persoane au sanse mai mari sa citeasca factura, daca aceasta este disponibila atat online cat si pe hartie.

Conso.ro a solicitat un punct de vedere de la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, cu privire la modul in care aceste tarife afecteaza consumatorii, insa pana acum nu am primit niciun raspuns.