Saturday, August 27, 2016

Antifrauda a desenat harta facturilor false

Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) a anuntat ca a identificat si a construit harta relationala a tuturor firmelor care emit si utilizeaza facturi false. In acelasi timp, institutia avertizeaza contabilii care inregistreaza in evidentele firmei astfel de facturi ca risca inclusiv dosare penale pentru astfel de practici frauduloase. 
Operatiunea DGAF, intitulata Apollo, se desfasoara pe perioada nedeterminata si vizeaza atat firmele care emit facturi false, cat si pe cele care utilizeaza aceste facturi. 

”In perioada de documentare, utilizand informatiile fiscale disponibile in bazele de date proprii si aplicatiile informatice de analiza, DGAF a identificat si a construit harta relationala a tuturor firmelor implicate in acest fenomen (emitenti si beneficiari care au inregistrat in evidente aceste documente)", se precizeaza intr-un comunicat al institutiei de control. 

In aceste conditii, Antifrauda atrage atentia persoanelor implicate in gestionarea contabilitatii ca "inregistrarea in evidentele contabile a facturilor false este o practica frauduloasa care conduce automat la dispunerea masurile legale ce se impun, inclusiv sesizarea organelor de urmarire penala", se subliniaza in comunicatul citat.

Institutia anunta, totodata, ca a finalizat verificarea documentelor transmise de contribuabilii aflati in primul esantion analizat in cadru operatiunii. Din verificari a reiesit ca exista suspiciuni de frauda in aproape 90% din cazurile analizate. 

Firmele evita plata facturilor prin banca

Printre neregulile descoperite de DGAF se numara faptul ca majoritatea facturilor sunt emise pentru produse a caror valoare (inclusiv TVA) este mai mica de 5.000 lei (suma maxima pana la care sunt permise platile cu numerar -n.r.) si sunt achitate in numerar (intre 4.800 – 5.000 lei). 

In plus, "s-a constatat modificarea datei chitantelor emise, suspiciunea rezonabila fiind ca s-a urmarit incadrarea in limita unui plafon zilnic de 5.000 lei conform reglementarilor referitoare la tranzactiile in numerar", se mai arata in comunicatul citat. 

Totodata, institutia de control sustine ca unele societati verificate nu au pus la dispozitie toate documentele solicitate (spre exemplu nu au transmis toti furnizorii, unele au transmis doar note de receptie, unele au transmis facturi numai pentru o anumita perioada etc.). De asemenea, s-a constatat nerespectarea cronologiei/ordinii eliberarii facturilor. 

Facturi neplatite, pentru care s-a dedus TVA

In plus, facturile/chitantele nu au completate in totalitate informatiile obligatorii, iar pe anumite facturi s-a descoperit acelasi scris si acelasi mod de completare, desi acestea sunt emise de furnizori diferiti. 

De asemenea, potrivit DGAF, exista situatii in care unele societati inregistreaza facturi cu sume semnificative care nu au fost platite, dar pentru ca si-au dedus TVA. 

In cadrul aceleiasi operatiuni au fost descoperite neconcordante intre obiectul de activitate al societatii care a emis factura si  produsele ce sunt cuprinse in facturi. Potrivit DGAF, exista societati care figureaza ca au livrat o paleta extrem de larga de produse si servicii, de la birotica, suruburi, echipamente de protectie, cereale, pana la servicii de marketing sau management.

No comments:

Post a Comment