Saturday, August 27, 2016

Cardul de credit pierde teren in favoarea creditului de consum

Cardul de credit pierde teren de la an la an in fata creditului de consum. Romanii folosesc tot mai rar aceasta forma de plata pentru cumparaturile de mica valoare, iar pentru cele mai substantiale apeleaza la credite, reiese din raportul Asociatiei Societatilor Financiare - ALB Romania.

Potrivit documentului, finantarile noi acordate prin intermediul cardurilor de credit de catre institutiile financiare nebancare membre ale ALB, au atins valoarea de 573 de milioane de lei in primul semestru din 2016, in crestere cu 14% comparativ cu acelasi semestru din 2015. Insa, in ultimii trei ani, ponderea acestor finantari s-a diminuat continuu de la 49 % din total in 2013 la 41% in prezent, in favoarea creditelor de nevoi personale.

“Devine tot mai vizibila preferinta clientilor de a limita utilizarea cardurilor de credit pentru finantarea nevoilor imediate de valoare scazuta, in timp ce pentru finantarea achizitiilor de valoare ridicata contracteaza credite de nevoi personale, fapt ce a determinat cresterea continua a ponderii acestora in totalul finantarilor”, se subliniaza in comunicatul citat. 

Costurile unui card sunt mult mai mari decat ale unui credit 

Cardurile de credit reprezinta una dintre cele mai scumpe variante de finantare pentru persoane fizice de pe piata, cu exceptia creditelor rapide. In prezent, conform ofertelor din piata, costurile unui card de credit (DAE) pot ajunge aproape de 60% pe an, atat pentru cumparaturi, cat si pentru retragere de numerar. 

In schimb, in cazul creditelor de consum, cele mai scumpe oferte din acest moment au o DAE de putin peste 30% pe an. 

In aceste conditii, potrivit ALB, creditele de nevoi personale au inregistrat cel mai ridicat ritm de crestere, respectiv 53 %, in primele sase luni din acest an comparativ cu primul semestru al anului trecut, pe fondul dinamicii pozitive a consumului populatiei si a cresterii economice.

“Consideram ca avansul semnificativ al creditelor de nevoi personale s-a datorat in principal majorarii bazei de clienti a companiilor de credit de consum membre ale ALB, majorare datorata pe de o parte cresterii apetentei consumatorilor fata de aceste instrumente de finantare, si pe de alta parte scaderii costurilor totale de acordare, fapt ce a determinat si cresterea valorii creditelor contractate”, se precizeaza in comunicatul Asociatiei. 

IFN-urile se indreapta catre clientii mai educati

In plus, in ultimele trimestre se observa o crestere semnificativa in randul creditelor acordate persoanelor cu venituri mai mari si nivel superior de educatie.

Astfel, 38% din creditele noi acordate de IFN-urile membre ALB in primul triumestru al acestui an au mers catre persoane cu studii superioare, procent in crestere de la 34% in primele trei luni din 2015 si de la 33% la 31 martie 2014. 

In schimb, procentul clientilor de credite de consum cu studii medii, desi continua sa fie cel mai mare, este in scadere la 49%, de la 52% in primele trei luni din 2015 si de la 53% la finalul primului trimestru din 2014. 

Si clientii cu studii elementare (pana in opt clase) au o pondere mai redusa in portofoliile IFN-urilor, respectiv 13%, de la 14% in anii anteriori.

No comments:

Post a Comment