Comisia Europeana a lansat, recent, un plan de actiuni cu scopul de a imbunatati accesul consumatorilor europeni la serviciile financiare. Totodata, planul isi propune sa le dea acestora posibilitatea sa aleaga astfel de servicii din alte state membre decat tara de resedinta, in conditii similare.
Planul este axat pe tehnologie, avand in vedere ca serviciile online vor conduce procesul catre o piata a serviciilor financiare mai integrata, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene
Presedintele Comisiei Europene Jean Claude Junker sustine ca s-a angajat sa dezvolte, in UE, o piata unica mai adanca si mai corecta, inclusiv in privinta digitalizarii.
Servicii transfrontaliere la pret mai mic
In ceea ce priveste serviciile financiare, acest lucru presupune intensificarea competitiei si imbunatatirea capacitatii de a alege, astfel incat consumatorii sa beneficieze de preturi mai reduse si calitate mai ridicata, indiferent daca achizitioneaza serviciile de peste granita (conturi bancare, asigurari auto sau transferuri de bani). In plus, acest plan isi propune sa ridice o serie din barierele nationale, avand in vedere ca doar 7% din consumatori cumpara, in prezent, servicii financiare din alt stat membru.
“Toti consumatorii trebuie sa fie capabili sa aleaga in mod liber dintr-o gama larga de servicii financiare disponibile in spatiul comunitar si sa obtina cele mai ridicate beneficii din banii lor, fiind increzatori ca sunt bine protejati. Intr-o piata comuna adevarata, deosebirea dintre furnizorii locali si cei straini nu ar mai trebui sa conteze. Furnizorii de servicii financiare ar trebui, de asemenea, sa fie capabili sa culeaga beneficiile de pe urma intregii piete UE”, se mentioneaza in comunicat.
La randul sau, vicepresedintele CE responsabil cu Stabilitatea Financiara, Servicii si Piata de Capital, Valdis Dombrovskis, sustine ca toti consumatorii trebuie sa aiba acces la cele mai bune produse disponibile pe teritoriul UE, nu doar la cele din tara lor.
Vera Jourova,comisar pentru Justitie, Consumatori si Egalitate de Gen, este de parere ca “in timp ce dreptul de libera circulatie in UE continua sa fie cel mai pretuit drept al europenilor, consumatorii inca experimenteaza prea multe bariere in viata de zi cu zi, atunci cand este vorba de deschiderea unui cont bancar, cumparerea unei asigurari auto sau o solicitare de un credit.
“De fiecare data, consumatorul primeste urmatorul raspuns: atata timp cat are o dimensiune trans-frontaliera, lucrurile se complica”, a spus Jourova.
Aceasta a precizat ca planul anuntat va oferi consumatorilor accesul la produse mai bune si mai multe optiuni, imbunatatind claritatea si protectia in cazul serviciilor fiannciare.
In cadrul planului, Comisia a identificat trei mari directii pentru apropierea de o piata unica a serviciilor finaciare veritabila:
“Planul de actiuni stabileste o foaie de parcurs pentru actiunile viitoare, insa multe dintre acestea trebuie sa implice si actionarii, cum ar fi autoritatile nationale de supraveghere, furnizorii de servicii si organizatiile de consumatori”, se subliniaza in comunicat.
Care va fi impactul FinTech asupra sectorului financiar?
Totodata, Comisia a publicat o consultare cu privire la tehnologie si impactul acesteia in sectorul european al seviciilor financiare (asa numitul FinTech).
“Viteza rapida de dezvoltare a FinTech aduce noi oportunitati atat pentru consumatori, cat si pentru companii. Aceast sector are potentialul de a imbunatati accesul consumatorilor la serviciiile financiare din piata unica, eliminand barierele nationale si imbunatatind eficienta”, se subliniaza in comunicatul citat.
Ca prim pas, Comisia invita partile interesate sa raspuna la consultarea “FinTech”, care isi propune sa adune, la prima mana, informatiile cu privire la impactul noii tehnologii asupra intregului sector financiar.
Planul este axat pe tehnologie, avand in vedere ca serviciile online vor conduce procesul catre o piata a serviciilor financiare mai integrata, se arata intr-un comunicat al Comisiei Europene
Presedintele Comisiei Europene Jean Claude Junker sustine ca s-a angajat sa dezvolte, in UE, o piata unica mai adanca si mai corecta, inclusiv in privinta digitalizarii.
Servicii transfrontaliere la pret mai mic
In ceea ce priveste serviciile financiare, acest lucru presupune intensificarea competitiei si imbunatatirea capacitatii de a alege, astfel incat consumatorii sa beneficieze de preturi mai reduse si calitate mai ridicata, indiferent daca achizitioneaza serviciile de peste granita (conturi bancare, asigurari auto sau transferuri de bani). In plus, acest plan isi propune sa ridice o serie din barierele nationale, avand in vedere ca doar 7% din consumatori cumpara, in prezent, servicii financiare din alt stat membru.
“Toti consumatorii trebuie sa fie capabili sa aleaga in mod liber dintr-o gama larga de servicii financiare disponibile in spatiul comunitar si sa obtina cele mai ridicate beneficii din banii lor, fiind increzatori ca sunt bine protejati. Intr-o piata comuna adevarata, deosebirea dintre furnizorii locali si cei straini nu ar mai trebui sa conteze. Furnizorii de servicii financiare ar trebui, de asemenea, sa fie capabili sa culeaga beneficiile de pe urma intregii piete UE”, se mentioneaza in comunicat.
La randul sau, vicepresedintele CE responsabil cu Stabilitatea Financiara, Servicii si Piata de Capital, Valdis Dombrovskis, sustine ca toti consumatorii trebuie sa aiba acces la cele mai bune produse disponibile pe teritoriul UE, nu doar la cele din tara lor.
Vera Jourova,comisar pentru Justitie, Consumatori si Egalitate de Gen, este de parere ca “in timp ce dreptul de libera circulatie in UE continua sa fie cel mai pretuit drept al europenilor, consumatorii inca experimenteaza prea multe bariere in viata de zi cu zi, atunci cand este vorba de deschiderea unui cont bancar, cumparerea unei asigurari auto sau o solicitare de un credit.
“De fiecare data, consumatorul primeste urmatorul raspuns: atata timp cat are o dimensiune trans-frontaliera, lucrurile se complica”, a spus Jourova.
Aceasta a precizat ca planul anuntat va oferi consumatorilor accesul la produse mai bune si mai multe optiuni, imbunatatind claritatea si protectia in cazul serviciilor fiannciare.
In cadrul planului, Comisia a identificat trei mari directii pentru apropierea de o piata unica a serviciilor finaciare veritabila:
- imbunatatirea increderii consumatorilor cand cumpara servicii din tara sau din alt stat membru (soferii sa poata beneficia de sistemul bonus-malus peste hotare, comisioane tranzactiilor cross-border in monede non-euro mai mici, preturi mai transparente pentru asigurari in cazul inchirierilor de masini etc.);
- reducerea barierelor legale si de reglementare care afecteaza afacerile cand vor sa se extinda peste granite;
- dezvoltarea unui sistem digital inovativ care poate surmonta unele dintre barierele din piata unica.
- reducerea barierelor legale si de reglementare care afecteaza afacerile cand vor sa se extinda peste granite;
- dezvoltarea unui sistem digital inovativ care poate surmonta unele dintre barierele din piata unica.
“Planul de actiuni stabileste o foaie de parcurs pentru actiunile viitoare, insa multe dintre acestea trebuie sa implice si actionarii, cum ar fi autoritatile nationale de supraveghere, furnizorii de servicii si organizatiile de consumatori”, se subliniaza in comunicat.
Care va fi impactul FinTech asupra sectorului financiar?
Totodata, Comisia a publicat o consultare cu privire la tehnologie si impactul acesteia in sectorul european al seviciilor financiare (asa numitul FinTech).
“Viteza rapida de dezvoltare a FinTech aduce noi oportunitati atat pentru consumatori, cat si pentru companii. Aceast sector are potentialul de a imbunatati accesul consumatorilor la serviciiile financiare din piata unica, eliminand barierele nationale si imbunatatind eficienta”, se subliniaza in comunicatul citat.
Ca prim pas, Comisia invita partile interesate sa raspuna la consultarea “FinTech”, care isi propune sa adune, la prima mana, informatiile cu privire la impactul noii tehnologii asupra intregului sector financiar.