Saturday, October 17, 2020

Bilant la 5 ani si planuri de viitor pentru CSALB


In luna septembrie, s-au Implinit 5 ani de la Infiintarea Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor In domeniul Bancar (CSALB), prima entitate care solutioneaza pe cale extrajudiciara litigiile dintre consumatori si comerciantii din sistemul financiar-bancar. 

Elementul de noutate adus de CSALB consta In promovarea concilierii, a negocierii, ca metoda de rezolvare a litigiilor In afara instantei, prin mentinerea contractelor Intr-o forma acceptata de catre ambele parti.  

Centrul, Infiintat dupa transpunerea unei directive europene prin ordonanta de guvern, a intermediat pana acum mai mult de 1.500 de negocieri Intre consumatori si banci/IFN-uri, dintre care aproximativ 1.300 s-au Incheiat cu Impacarea partilor. Avantajul pentru consumatori este ca serviciul este gratuit, iar negocierile dureaza, In medie, 55 de zile. Conform directivei europene comerciantii (adica bancile si IFN-urile) trebuie sa suporte costurile concilierii. Pentru fiecare conciliere o banca plateste aproximativ 200 de euro, In timp ce beneficiul mediu pe care Il are un consumator In urma concilierii este de 2.700 de euro, potrivit datelor CSALB.  

Anul acesta reprezentantii CSALB si conciliatorii Centrului au transmis mai multe mesaje catre bancile comerciale si IFN-uri prin care Ii Indeamna pe comercianti sa accepte mai multe cereri de negociere trimise de consumatori. In conditiile In care intrarea In conciliere nu este obligatorie pentru banci si IFN-uri, numarul de cereri Il depaseste pe cel al dosarelor In care partile ajung sa negocieze In prezenta unui conciliator. Pe de alta parte, sunt si cereri pe care consumatorii le trimit si nu pot fi solutionate In cadrul Centrului pentru ca se refera la spete cu legislatie speciala asa cum sunt: creditele din programul Prima Casa, cererile de stergere din Biroul de Credit, creantele cesionate sau recuperarea primei de stat.  O alta recomandare pe care CSALB a facut-o insistent catre bancile comerciale s-a referit la flexibilitatea acestora In negocierile cu consumatorii. Desi mai este loc pentru Imbunatatirea concilierii, beneficiile obtinute pana acum din aceasta activitate depasesc 3,5 milioane de euro, potrivit datelor CSALB.
 
Planurile CSALB pentru perioada urmatoare vizeaza In primul rand numarul cererilor clasate de fiecare banca. Recomandarea catre bancile comerciale este ca cererile respinse sa nu depaseasca zece procente din totalul cererilor care le sunt adresate prin intermediul CSALB. La mijlocul anului 2020, procentul cererilor clasate nejustificat era de 29% din total. Imbunatatirea acestui aspect ar putea face ca CSALB sa devina prima optiune a consumatorilor care au nemultumiri In raport cu bancile sau cu IFN-urile. In acest fel, instantele se vor degreva tot mai mult de litigii, iar reclamatiile catre ANPC vor continua sa scada, spun reprezentantii Centrului.

Din pacate, pentru IFN-uri apetitul pentru conciliere ramane scazut. 70% din cererile trimise de consumatori pentru negocierea problemelor cu institutiile financiare nebancare sunt respinse de acestea. Potrivit CSALB, IFN-urile vor avea fata de banci un important dezavantaj concurential daca nu se Indreapta spre negociere si spre rezolvarea amiabila a nemultumirilor propriilor consumatori, deoarece actioneaza pe aceeasi piata a serviciilor financiare. 
 
Un alt obiectiv al CSALB este ca optiunea concilierii sa devina la fel de cunoscuta si utilizata pentru persoanele juridice ca si pentru persoanele fizice. Un argument este acela ca rezolvarea disputelor legate de plati si de emiterea de moneda electronica In cadrul CSALB poate duce la Imbunatatirea mediului de business si a Increderii dintre furnizorii unor astfel de servicii si companii, ori institutii publice.
Nu In ultimul rand, CSALB doreste sa se concretizeze demersul Ministerului Economiei, Energiei si Mediului de Afaceri de a Inregistra CSALB In reteaua FIN-NET a Comisiei Europene ca entitate SAL. Acest lucru ar da acces la experienta entitatilor FIN-NET similare din toata Europa si ar permite Centrului evolutii In domeniul digitalizarii si pregatirii resursei umane.

In timp ce In tarile vestice sunt zeci de centre de solutionare alternativa, pentru fiecare domeniu de activitate (utilitati, transporturi, telefonie etc), In Romania sunt doar trei entitati SAL: In afara de CSALB exista SAL-FIN In cadrul ASF si o directie SAL In cadrul ANPC. 

No comments:

Post a Comment