Autoritatile iau in calcul aplicarea Testului IMM si la elaborarea legislatiei secundare sau tertiare. In acest moment, testul este obligatoriu, potrivit Legii IMM-urilor, pentru legislatia primara, respectiv legi sau ordonante de Guvern, insa reprezentantii sectorului s-au plans deseori ca nu se aplica in practica.
Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a prezentat in Guvern un Memorandum prin care propune ca proiectele de acte normative sa poata fi aprobate de Guvern doar dupa ce vor avea avizul Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra intreprinderilor mici si mijlocii (GEIEAN), potrivit unui comunicat al MECRMA.
Testul IMM presupune ca orice act normativ cu impact asupra mediului de afaceri sa fie mai intai testat cu privire la modul in care ar influenta activitatea intreprinderilor mici si mijlocii. In cazul in care reglementarea nu trece testul, ea nu ar trebui sa se aplice.
"Evaluarea rezultatelor testului IMM trebuie sa conduca la identificarea corectiilor care se impun si la imbunatatirea conditiilor pentru IMM-uri in definitivarea proiectelor de acte normative", se mai arata in comunicatul citat.
Potrivit Legii, demersul trebuie sa asigure respectarea principiului numarului constant. Asta inseamna ca in cazul in care se introduc noi reglementari care afecteaza sectorul IMM, un numar egal de reglementari trebuie eliminat.
Ministerul propune ca si ordinele sa fie supuse Testului
In plus, tinand seama de recomandarile Comisiei Europene si ale Bancii Mondiale, de prevederile legislatiei in vigoare, precum si de practica unor organe de specialitate ale administratiei publice centrale (ANAF, ANPC, ANT etc.), Ministerul propune ca si legislatia secundara sau tertiara sa fie supusa testului IMM.
In acest caz, insa, testul va fi aplicat voluntar. Recomandarea vizeaza ordinele, instructiunile si alte acte normative emise de conducatorii organelor administratiei publice de specialitate din sfera impozitelor si taxelor, ajutoarelor de stat, inregistrarii si autorizarii persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale, intreprinderilor familiale si a persoanelor juridice etc.
Potrivit reprezentantilor Ministerului, propunerea a fost fundamentata, printre altele, pe faptul ca ordinele emise de sefului Fiscului, foarte numeroase si cu impact mare asupra activitatii contribuabililor, sunt cunoscute de acestia abia dupa adoptare.
Actele normative care nu sunt supuse Testului, raportate Guvernului
Pe de alta parte, GEIEAN va analiza periodic si va informa trimestrial Guvernul cu privire la actele normative pentru care nu a fost efectuat Testul IMM, dar care stabilesc norme si reguli noi pentru intreprinderile mici si mijlocii.
Potrivit reglementarilor, initiatorii actelor normative trebuie sa parcurga mai multe etape. Astfel, in functie de continutul actelor normative, trebuie sa consulte organizatiile mediului de afaceri, asigurandu-se ca reprezentantii IMM vor fi consultati cu prioritate. Consultarea trebuie derulata inainte de demararea procesului de avizare a actului normativ.
Testul IMM implica specificarea naturii actiunilor vizate, evaluarea preliminara a intreprinderilor care vor fi cel mai probabil afectate, masurarea impactului asupra acestora (atat factori cantitativi, cum sunt costurile, preturile, profiturile, investitiile, locurile de munca, cat si calitativi, cum sunt calitatea locurilor de munca, birocratia, calitatea mediului, etc.).
Ministerul Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri a prezentat in Guvern un Memorandum prin care propune ca proiectele de acte normative sa poata fi aprobate de Guvern doar dupa ce vor avea avizul Grupului pentru evaluarea impactului economic al actelor normative asupra intreprinderilor mici si mijlocii (GEIEAN), potrivit unui comunicat al MECRMA.
Testul IMM presupune ca orice act normativ cu impact asupra mediului de afaceri sa fie mai intai testat cu privire la modul in care ar influenta activitatea intreprinderilor mici si mijlocii. In cazul in care reglementarea nu trece testul, ea nu ar trebui sa se aplice.
"Evaluarea rezultatelor testului IMM trebuie sa conduca la identificarea corectiilor care se impun si la imbunatatirea conditiilor pentru IMM-uri in definitivarea proiectelor de acte normative", se mai arata in comunicatul citat.
Potrivit Legii, demersul trebuie sa asigure respectarea principiului numarului constant. Asta inseamna ca in cazul in care se introduc noi reglementari care afecteaza sectorul IMM, un numar egal de reglementari trebuie eliminat.
Ministerul propune ca si ordinele sa fie supuse Testului
In plus, tinand seama de recomandarile Comisiei Europene si ale Bancii Mondiale, de prevederile legislatiei in vigoare, precum si de practica unor organe de specialitate ale administratiei publice centrale (ANAF, ANPC, ANT etc.), Ministerul propune ca si legislatia secundara sau tertiara sa fie supusa testului IMM.
In acest caz, insa, testul va fi aplicat voluntar. Recomandarea vizeaza ordinele, instructiunile si alte acte normative emise de conducatorii organelor administratiei publice de specialitate din sfera impozitelor si taxelor, ajutoarelor de stat, inregistrarii si autorizarii persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale, intreprinderilor familiale si a persoanelor juridice etc.
Potrivit reprezentantilor Ministerului, propunerea a fost fundamentata, printre altele, pe faptul ca ordinele emise de sefului Fiscului, foarte numeroase si cu impact mare asupra activitatii contribuabililor, sunt cunoscute de acestia abia dupa adoptare.
Actele normative care nu sunt supuse Testului, raportate Guvernului
Pe de alta parte, GEIEAN va analiza periodic si va informa trimestrial Guvernul cu privire la actele normative pentru care nu a fost efectuat Testul IMM, dar care stabilesc norme si reguli noi pentru intreprinderile mici si mijlocii.
Potrivit reglementarilor, initiatorii actelor normative trebuie sa parcurga mai multe etape. Astfel, in functie de continutul actelor normative, trebuie sa consulte organizatiile mediului de afaceri, asigurandu-se ca reprezentantii IMM vor fi consultati cu prioritate. Consultarea trebuie derulata inainte de demararea procesului de avizare a actului normativ.
Testul IMM implica specificarea naturii actiunilor vizate, evaluarea preliminara a intreprinderilor care vor fi cel mai probabil afectate, masurarea impactului asupra acestora (atat factori cantitativi, cum sunt costurile, preturile, profiturile, investitiile, locurile de munca, cat si calitativi, cum sunt calitatea locurilor de munca, birocratia, calitatea mediului, etc.).