Wednesday, June 1, 2022

Angajatii vor cadouri si vouchere de vacanta si nu sunt incantati de cursurile profesionale

 


Valoarea medie a beneficiilor extrasalariale a crescut cu aproape 50% in ultimii cinci ani, iar estimarea pentru acest an este ca acestea sa ajunga la peste 800 lei/luna pentru fiecare angajat, conform unui studiu Benefit. 
Anul trecut, exceptand tichetele de masa, care raman beneficiul preferat de angajatii din Romania, topul celor mai dorite beneficii flexibile a inclus cadourile-beneficii in natura (31% din total), turismul intern-vouchere de vacanta (27%) si cadourile oferite pentru ocazii speciale (17%). 
La polul opus, cel mai mic procent a fost inregistrat de cursurile profesionale (0,2%) si activitatile sportive (1,5%), se arata in studiul anual Benefit (Benefit Systems este companie a Grupului Edenred), ce reprezinta o radiografie a industriei de beneficii extrasalariale din Romania. 
O particularitate in ceea ce priveste evolutia preferintelor de anul trecut este reprezentata de dublarea consumului de activitati culturale, ceea ce arata faptul ca angajatii revin la activitati care includ festivaluri, teatru sau cinema. 
De asemenea, in 2021 cresterea apetitului pentru turismul intern, materializata printr-o crestere a accesarii voucherelor de vacanta, este explicabila in contextul relaxarii restrictiilor care i-au impiedicat pe angajati sa calatoreasca anterior. 
Numarul mare de demisii a urcat stacheta beneficiilor extrasalariale
Anul trecut, bugetul mediu de beneficii extrasalariale alocat de companii a fost de 627 lei per angajat pe luna, in crestere cu aproape 50% in ultimii 5 ani si cu aproape 25% fata de 2019, inainte de pandemia de Covid-19. 
Pentru anul in curs, Benefit Systems estimeaza o crestere pana la valoarea de 820 lei, ceea ce inseamna cea mai mare majorare procentuala din ultimii sase ani. 
„Daca ne uitam retrospectiv, in anii in care beneficiile extrasalariale insemnau, in principal, tichete de masa si tichete cadou, in prezent, observam ca paleta s-a diversificat, in pas cu nevoile si provocarile cu care se confrunta angajatii in aceasta perioada. Pe de alta parte, angajatorii au de gestionat valurile de demisii care au culminat anul trecut cu un total de 450.000 la nivel national. Beneficiile extrasalariale flexibile pot asigura un sprijin major pentru retentia, loializarea si atragerea angajatilor, prin diversitatea de optiuni capabile sa satisfaca nevoi variate”, spune Codrut Nicolau, Director General Edenred Romania si Benefit Systems.
In ce domenii stimulentele extrasalariale au cele mai mari ponderi
Companiile din domeniul Servicii se claseaza pe primul loc la capitolul beneficiilor flexibile oferite angajatilor, cu un procent de 34% si cu un buget lunar mediu de circa 676 lei/angajat. 
Acestea sunt urmate de companiile din IT & Software (25%), care au alocat, in medie, tot un buget lunar de 676 lei/angajat. 
Pe locul trei se afla companiile din Retail (14%), cu un buget lunar mediu de 495 lei/angajat. 
Pe ultimele locuri se claseaza companiile din zona de Servicii financiare (13%), cu o medie lunara de 622 lei/angajat, companiile din industria de Productie (10%), cu o medie de 582 lei/angajat si Call-center & BPO (4%) cu un buget mediu lunar de 695 lei/angajat. 
Preferintele sunt in functie de generatie
Angajatii din piata muncii din Romania sunt impartiti in patru generatii: baby boomers (61-76 ani), cu o pondere de 1,8%, generatia X (41-60 ani)-18,3%, generatia Y (26-40 ani)-67,1% si generatia Z (sub 26 ani)-12,8%. 
Daca pentru Gen Y si Gen Z cadourile (beneficii in natura) reprezinta cel mai dorit beneficiu flexibil, generatiile mai mature, Gen X si Baby Boomers prefera turismul intern. De asemenea, sumele cheltuite pe beneficii tip pensii private descresc de la Baby Boomers la Gen Z. 
In timp ce pentru generatia Baby Boomers pensiile private sunt in top trei beneficii preferate (dupa turism si cadouri), Generatia Z nu este deloc interesata de acest tip de beneficii. 

No comments:

Post a Comment