Monday, November 21, 2016

ANPC promite sa analizeze publicitatea bancilor

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) are in vedere, pentru perioada urmatoare, o actiune legata de publicitatea agresiva si inselatoare pe partea de servicii financiare. Anuntul a fost facut de presedintele institutiei, Bogdan Pandelica, intr-o conferinta pe teme de finantare a populatiei.

Potrivit acestuia, inclusiv la nivel european se discuta tot mai constant ca ”practica comerciala inselatoare a devenit o afacere". 

Preseditele ANPC a mai spus ca, la nivel european, Directiva 17, transpusa in legislatia romaneasca prin Ordonanta de Urgenta 52/2016 privind creditele ipotecare, a apartut tocmai pentru ca existau exemple de comportament iresponsabil din partea unor institutii de credit in relatia cu clientii. ”Existau comportamente iresponsabile ale unor jucatori din piata, consumatorul nu beneficia de o relatie transparenta in relatia directa cu profesionistul, nu exista o informare corecta, completa si precisa a consumatorilor si o relatie transparenta in aceasta relatie intre profesionist si consumator, ceea ce a dus la aparitia acestei directive”, a subliniat Pandelica. 

De altfel, in opinia sa, Directiva impune o abordare unitara a legislatiei in toate statele membre.

Directiva 17 ofera protectie sporita debitorilor

Ordonanta de transpunere a Directivei a intrat in vigoare in Romania incapand cu 30 septembrie 2016 si ofera o protectie suplimentara clientilor in raport cu bancile.

”Se stabilesc limite maxime pentru dobanzile penalizatoare si eliminarea unor penalitati in anumite conditii. Sunt luate in discutii aspecte legate de cesionarea creditelor si a contractelor. In ceea ce priveste recuperatorii de creante, sunt reglementate anumite chestiuni legate de comportamentul inadecvat, ca sa nu spun iresponsabil, al unor societati de recuperare de creante. In momentul in care creditorul constata ca debitorul nu poate sa-si plateasca darile la zi, creditul, trebuie sa vedem ca aceasta proactivitate sa vina pliata pe nevoile financiare ale consumatorului, astfel incat el sa depaseasca aceasta situatie", a mai aratat Pandelica.

Astfel, potrivit actului normativ, bancile au obligatia de a informa clientii cu privire la variatiile de curs, dobanzile penalizatoare in caz de restante sunt limitate drastic si sunt eliminate din momentul inceperii procedurii de executare silita. In plus, clientii nu mai platesc comision in cazul in care ramburseaza anticipat creditele, nici macar daca rambursarea se realizeaza in perioada in care dobanda este fixa. 

Comisionul de rambursare anticipata a fost eliminat odata cu intrarea in vigoare a Ordonantei 50/2010, insa doar pentru creditele cu dobanda variabila. Pentru imprumuturile cu dobanda fixa, bancile mai puteau aplica un comision de rambursare anticipata de maxim 1%, daca perioada ramasa pana la scadenta creditului era mai mare de un an, sau 0,5% pentru rambursarile din ultimul an de derulare a creditului. 

In plus, actul normativ contine prevederi multiple referitoare la executarea silita a debitorilor care nu isi mai pot achita ratele la banca si la cesiunea creantelor catre o firma specializata.

No comments:

Post a Comment