Tuesday, October 6, 2015

Transferul clientului de la banca la recuperator este de multe ori ilegal

Piata recuperarii de creante, dar si relatia dintre firma de recuperare si clientul ”cumparat” de la banca sau de la o alta societate comerciala se afla tot mai mult in atentia opiniei publice. Este vorba de o piata nereglementata, unde marfa este reprezentata de persoane expuse la abuzuri care nu isi cunosc nici putinele drepturi pe care le au. 

Potrivit unei analize KeysFin, modul in care se deruleaza afacerile din sectorul colectarii de creante ridica destule semne de intrebare. ”Multi clienti au sesizat autoritatile ca sunt haituiti de catre unele companii, in conditiile in care activitatea acestora nu este reglementata cu aceeasi strictete cu care se desfasoara business-urile din sectorul bancar”, se arata in analiza citata. 

Si legalitatea transferului de responsabilitate pentru creante de la banca la firma de recuperare este discutabila. "Mecanismul cesiunii creantelor bancare catre societatile specializate de recuperare ascunde, sub aparenta legalitatii, numeroase nereguli si incalcari ale legii”, sustine Amalia Postu, avocat partener in cadrul Postu Leonte si Asociatii SCA.

Potrivit acesteia, cesionarea unui credit bancar reprezinta, practic, preluarea calitatii de creditor de catre societatea de recuperare, in locul bancii, fara insa ca aceasta sa indeplineasca toate conditiile legale pentru a fi creditor intr-un contract de credit, aspect de natura a atrage nulitatea cesiunii”, a mai spus avocatul. Astfel, creanta cesionata isi pierde calitatea de creanta bancara, intre noul creditor si debitor intervenind un nou raport, de o alta natura juridica.

In aceste conditii, clientul care a fost „vandut” de banca unei firme de recuperare poate obtine anularea cesiunii in instanta, mai spune avocatul citat. ”De asemenea, fiecare client ar trebui sa verifice daca nu se afla in situatia in care creanta a fost prescrisa, iar in caz afirmativ, se poate apara invocand institutia prescriptiei, nemaiexistand obligatia legala de a achita sumele pretinse”, a spus aceasta.

Codul deontologic al firmelor de recuperare nu vine in sprijinul real al debitorilor


In prezent, piata recuperarii de creante nu este supravegheata si nu are o lege proprie de functionare. Companiile din domeniu, membre ale Asociatiei de Management al Creantelor Comerciale (AMCC), si-au creat propriu cod deontologic, practic propria lege interna, prin care isi asuma ca nu vor folosi forta, amenintarile cu sanctiuni inexistente sau care nu pot fi consecinta a actelor/faptelor debitorului sau a altor actiuni care atenteaza la demnitatea debitorului, ca nu vor folosi un limbaj vulgar sau alte metode menite sa hartuiasca debitorul.

”Faptul ca firmele de recuperare si-au asumat aceste mentiuni inseamna ca au existat sau exista astfel de practici in piata. Ramane ca, dincolo de codul deontologic asumat, si Parlamentul sa reglementeze legal practicile din piata, in asa fel incat relatia dintre clienti si firme sa se desfasoare normal, cel putin ca cea din mediul bancar”, sustin analistii KeysFin.

La randul sau, avocatul Amalia Postu spune ca acest Cod deontologic reprezinta o forma de autoreglementare a societatilor de recuperare, care nu vine, insa, cu nimic in sprijinul real al debitorilor. 

Profituri tot mai mari pe spatele datornicilor


Potrivit analizei KeysFin, in Romania exista in prezent 193 de firme de recuperare a creantelor, aproape de doua ori mai multe decat in urma cu cinci ani. Acestea au realizat, in 2014, afaceri de 194 de milioane de lei, in crestere, de asemenea, de la 121,9 milioane de lei in 2010. Si profiturile recuperatorilor au urcat de la 19,3 milioane de lei in 2010 la 21,1 milioane in 2014.

Marea majoritatea a firmelor de recuperare de creante se afla in zona Capitalei, afacerile acestora depasind 174 de milioane de lei. Pe locul doi pe harta datornicilor, realizata din prisma business-ului de recuperare creante, de situeaza zona Moldovei, urmata de regiunea Nord-Est si Centru. 

Afacerile firmelor de recuperare au crescut odata cu scaderea capacitatii clientilor de a-si plati ratele. Bancile, pentru a-si face curatenie in bilanturi, au vandut portofoliile de credite neperformante firmelor de recuperari. Un business profitabil pentru cele doua parti, nu si pentru a treia, respectiv clientii. „Bancherii si-au acoperit mare parte din aceste credite din dobanzile uriase percepute, astfel ca le-a fost simplu sa scape de datornici. La randul lor, firmele de creante au cumparat creditele ieftin si, din marja ramasa, isi acopera un profit semnificativ. De pierdut au clientii care, aflati in incapacitate de plata, s-au vazut cu veniturile blocate si bunurile scoase la vanzare”, afirma expertii KeysFin.

No comments:

Post a Comment