Thursday, June 11, 2015

Inflatia ramane fobia romanilor

Cresterea preturilor ramane fobia romanilor, desi Europa se confrunta cu pericolul deflatiei, respectiv scaderea preturilor. Si in Romania se asteapta cel putin un an de inflatie negativa, mai ales in contextul in care TVA la alimente s-a redus la 9% de la 1 iunie, potrivit estimarilor Bancii nationale a Romaniei. 

Potrivit unui studiu referitor la perceptia romanilor cu privire la evolutia nivelului de trai, cea mai frecventa ingrijorare a romanilor in acest an continua sa fie cresterea preturilor (79,3% dintre respondenti afirma acest lucru. In acelasi timp, apar tot mai pregnant temeri legate de izbucnirea unui razboi in regiune (67%), de aparitia unor epidemii (59,4%) si de terorism (54,8%).

Totusi, asteptarile romanilor pentru 2015 in ceea ce priveste nivelul de trai sunt mai mari in acest an fata de anul anterior. Acestea sunt alimnetate si de rezultatul alegerilor prezidentiale din 2014. Astfel 35,2% din participantii la un studiu pe aceasta tema considera ca nivelul de trai este unul mai bun fata de 2014. 

Anul trecut, 26,1% dintre respondenti considerau ca le-a crescut nivelul de trai, reiese din studiul realizat de Millward Brown.

Totodata, 3,9% dintre subiecti afirma ca 2015 va fi un an mult mai bun decat precedentul.

Pe de alta parte, 14,5% dintre respondenti considera ca nivelul de trai in acest an va fi mai rau (fata de 23,8% in 2014), iar 6,9% ca va fi mult mai rau, fata de 11,6% in 2014, mai reiese din studiul citat. 

"Desi venitul mediu net lunar pe membru de familie este mai ridicat la inceputul lui 2015 (232 euro) fata de 2014 (201 euro), se remarca prudenta in ceea ce priveste intentia de achizitie de bunuri in rate si intentia de efectuare de excursii platite in tara sau in strainatate”.

Potrivit cercetarii, romanii nu mai sunt la fel de activi ca si in urma cu cativa ani in incercarea de a-si rotunji veniturile si par mai relaxati in privinta cheltuielilor. "Drept dovada, ponderea venitului disponibil este aceeasi cu cea din 2013, desi venitul mediu net pe membru de familie a crescut. In schimb, in spiritul prudentei, cei mai multi mentin evidenta veniturilor si a cheltuielilor. In ceea ce priveste tipurile de marci cumparate, un numar mai mare de romani preconizeaza ca isi vor mentine obiceiurile in 2015", mai arata studiul.

Astfel, 7 romani din 10 anticipeaza ca isi vor pastra obiceiurile de cumparare in 2015, in ceea ce priveste tipul marcilor achizitionate. Mai mult de doua treimi (67%) au declarat ca nu isi vor schimba deloc obiceiurile de cumparare, 14,6% dintre respondenti sustin ca vor cumpara marcile cu care s-au obisnuit, dar in cantitati mai mici, iar 17,4% au mentionat ca se vor orienta catre marci mai ieftine.

„Situatia angajatilor in companii pare sa se fi stabilizat in comparatie cu 2013, in sensul ca a scazut ponderea romanilor care au asistat la micsorari salariale, eliminari de bonusuri sau reduceri ale beneficiilor non-salariale in firmele in care lucreaza. De asemenea, mai putini romani lucreaza ore suplimentare si mai rar".

Totodata, intentia de a demara o afacere ramane aproape la fel cu cea din 2014, respectiv 13% dintre respondenti fata de 14,7% in 2014.

Studiul a avut ca populatie tinta persoane cu varste cuprinse intre 18–65 ani, din mediul urban. Marimea esantionului a fost de 1.000 de respondenti pe an, in perioada 2008-2015. Cercetarea s-a efectuat pe baza unor interviuri telefonice (CATI), iar perioada de culegere a datelor a fost 10 - 13 februarie 2015.

Studiul urmareste din 2008 evolutia nivelului de trai al populatiei din Romania, din mediul urban, si perspectivele asupra anului curent.

No comments:

Post a Comment