Monday, April 28, 2014

Marea Britanie sanctioneaza creditorii care sustin ca DAE este irelevanta

Companiile care ofera credite rapide sustin deseori ca DAE este irelevanta in cazul lor, deoarece ofera credite pe termen foarte scurt, iar DAE exprima costul la nivel anual. Autoritatile britanice au interzis recent o reclama care incerca sa convinga publicul ca DAE nu conteaza.

Creditele rapide au costuri foarte mari, iar DAE trece lejer de 100% si poate ajunge chiar pana la 4000%. Companiile care ofera aceste imprumuturi argumenteaza insa ca acest cost nu relevant in cazul lor si pun accent pe exprimarea costurilor in sume absolute.

De exemplu, la imprumut de 300 lei pe 30 zile, clientul trebuie sa ramburseze 408 lei. Astfel, costul total este 108 lei. DAE trece in acest caz de 4100%.

Rolul DAE este sa pemita consumatorilor sa compare usor costurile creditelor si sa-i avertizeze atunci cand au de-a face cu oferte foarte scumpe. In cazul de mai sus, DAE joaca tocmai acest rol, deoarece avertizeaza instant orice consumator.

Unele companii care ofera astfel de credite incearca insa sa ne convinga ca DAE nu este importanta in cazul lor si ca ar fi mai bine daca am compara doar costul exprimat in lei.

Acelasi lucru l-a incercat si in Marea Britanie o companie de acest tip, de aceasta data, prin intermediul unui spot televizat. Rezultatul a fost interzicerea reclamei.

In reclama, doua personaje animate aveau o conversatie pe tema costului unui credit rapid, unde DAE de 5.853% era considerata “irelevanta”.

“Unii oameni cred ca vor plati mii de procente de dobanda. In mod sigur, asta nu se va intampla, ci reprezinta doar modul in care ratele de dobanda sunt calculat pe an. De exemplu, daca imprumuti 150 de lire pe 18 zile, te va costa 33,49 lire”, se preciza in spotul publicitar.

Autoritatea pentru Standarde de Publicitate a primit 31 de plangeri legate de aceasta reclama, care acuzau faptul ca spotul creeaza confuzie in randul publicului si sugereaza ca DAE este irelevanta pentru un credit pe termen scurt. In plus, reclama era catalogata ca iresponsabila, deoarece incurajeaza consumatorii sa nu tina cont de DAE.

Compania s-a aparat sustinand ca a prezentat doar exemple concrete, lansand publicul sa decida daca DAE este sau nu folositoare. Autoritatea a respins insa aceste argumente si a interzis difuzarea reclamei.

No comments:

Post a Comment