Monday, December 24, 2018

Cum poti obtine o reducere consistenta la RCA?

Asigurarea de raspundere civila auto (RCA) reprezinta o cheltuiala obligatorie pentru posesorii de autoturism. Aceasta, insa, poate fi mai mare sau mai mica, pentru acelasi tip de masina, in functie de comportamentul soferului la volan. Diferenta se stabileste dupa aplicarea sistemului bonus-malus. Cum obtii reducerea maxima?


Aceasta este modalitatea prin care soferii atenti sunt premiati, iar cei indisciplinati, panalizati. 

Sistemul bonus-malus a fost introdus pentru prima oara in 2010, ca o masura de responsabilizare a posesorilor de vehicule, insa de atunci a suferit cateva modificari, in special in privinta bonusurilor si penalitatilor aplicate. Acest sistem urmareste ca posesorii de vehicule prudenti sa nu plateasca o prima de asigurare identica cu a celor care produc accidente.

Sistemul este format din 8 clase de bonus (B) si 8 clase de malus (M), iar clasa B0 este atribuita unui asigurat nou, fara istoric de daune. Fiecarei clase ii corespunde un anumit procent de reducere, respectiv de majorare procentuala a tarifului de prima RCA, in raport cu clasa de baza B0.

Cum se schimba clasa de bonus - malus? 

Pentru fiecare an in care un sofer nu a inregistrat nicio dauna (accident pentru care societatea de asigurari sa fi fost obligata sa plateasca despagubiri), clasa de bonus creste cu o treapta. Spre exemplu, daca anul trecut ai fost incadrat in clasa de bonus B4 si, pana la reinnoirea politei, nu ai produs niciun accident, vei fi incadrat o treapta mai sus, la B5, pentru care vei primi o reducere a tarifului de 25% (din tariful de baza, nu din tariful de anul trecut).  

In schimb, daca produci un accident, pentru care esti unic vinovat, vei pierde doua clase de bonus, deci la innoirea politei vei fi incadrat in clasa B2, si vei primi un bonus de doar 10%. Astfel, pretul va fi mai mare decat anul trecut, cand ai avut o reducere mai consistenta, corespunzatoare clasei B4. 

In cazul accidentelor unde s-a constatat ca a existat culpa comuna, ambii proprietari de vehicule vor fi penalizati prin majorarea primei RCA in anul urmator platii daunei.

Clasa de bonus-malus se pastreaza pe intreg anul calendaristic in care se incheie contractul RCA indiferent de perioada pentru care este incheiata polita. 

In plus, trebuie stiut faptul ca accidentele vor fi luate in considerare indiferent daca s-a intocmit un proces verbal sau incidentul s-a rezolvat prin intermediul constatului amiabil.

Prin urmare, teoretic, poti ajunge din clasa de baza B0 (in primul an in care ai incheiat o asigurare RCA, indiferent pentru ce autoturism) in clasa maxima de bonus, adica B8, dupa 8 ani, daca nu ai nici un accident la activ in aceasta perioada. 

Cum poti afla clasa de bonus-malus in care esti incadrat?


La inceputul lui 2018, Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a lansat o aplicatie online prin care asiguratii pot obtine informatii despre incadrarea in clasa bonus-malus (B/M) a autovehiculului asigurat prin RCA. Aceasta poate fi accesata pe site-ul institutiei. 

Cautarea se poate realiza simultan pentru maximum cinci vehicule, iar criteriile de cautare sunt numarul de inmatriculare sau numarul de identificare a autovehiculului (seria de sasiu). In rezultatele cautarii vor aparea incadrarea in clasa bonus-malus pentru fiecare autoturism in parte, pentru data de referinta aleasa, precum si alte detalii privind polita RCA (compania de asigurare, durata contractului). 

Asadar, este bine sa verifici clasa bonus-malus de pe polita de asigurare, si, in cazul in care consideri ca incadrarea este incorecta, poti depune o petitie la ASF, utilizand portalul electronic al institutiei. 

Daca ai mai multe autovehicule in prorietate, este bine sa stii ca Norma ASF nr. 20/2017 prevede sa beneficiazi de aceeasi clasa a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele, respectiv cea mai favorabila tie, in calitate de asigurat. 

In plus, asiguratii RCA trebuie sa mai stie ca au dreptul sa isi transfere clasa de bonus-malus, in cazul vanzarii sau radierii unei masini, pe masina noua. Pentru asta, trebuie sa transmiti o solicitare scrisa asiguratorului RCA, la care sa fie atasate documente justificative privind instrainarea sau radierea vehiculului si achizitia vehiculului nou-dobandit.

Totodata, daca asigurarea RCA este in vigoare la momentul vanzarii sau radierii vehiculului si nu au fost produse niciun fel de accidente pe perioada de valabilitate a politei, consumatorii pot recupera suma aferenta perioadei ramase pana la expirarea asigurarii respective. 

Pentru a isi recupera banii aferenti politei pentru perioada neutilizata din RCA, consumatorii trebuie sa se adreseze intermediarului sau asiguratorului lor cu originalul politei de asigurare si a certificatului de radiere sau a actelor ce dovedesc vanzarea vehiculului.

Proprietarul va fi penalizat, indiferent cine conduce masina


Ce se intampla daca masina este condusa de altcineva in momentul accidentului, nu de proprietarul acesteia? Care dintre cei doi va fi penalizat? Conform legislatiei actuale numai asiguratul (proprietarul) detine la acest moment o clasa B/M, deci acesta va fi incadrat intr-o clasa de risc mai mare, daca masina sa va produce un accident, indiferent de sofer. Insa nici conducatorul vinovat nu scapa usor - datele sale vor fi si ele inregistrate in baza de date CEDAM (care contine datele privind asigurarile obligatorii de raspundere civila auto incheiate pe teritoriul Romaniei ), iar cand acesta va incheia o asigurare RCA pe numele sau, compania de asigurari va tine cont de istoricul sau. 

Situatia se schimba daca masina a fost sustrasa fara stirea proprietarului, insa doar daca, intre timp, proprietarul a sesizat in scris Politiei acest aspect. In acest caz, daca masina a produs un accident, sistemul bonus-malus al asiguratului (proprietar) este neafectat.

Daca in cazul bonusului, acesta poate fi transferat pe masina noua, ce se intampla daca proprietarul este incadrat intr-o clasa de malus? In acest caz, legislatia nu prevede ceva expres, insa lasa la aprecierea companiilor de asigurari cum trateaza acesti clienti. 

Asiguratorii RCA pot lua in calcul si istoricul soferului sau soferilor in aplicarea sistemului de bonus-malus prin folosirea unor coeficienti de corectie care se aplica suplimentar sistemului de bonus-malus prevazut de prezenta norma; acesti coeficienti de ajustare se fundamenteaza la determinarea tarifului si se publica conform cerintelor de publicare a tarifelor prevazute la art. 9, se arata in norma ASF. 

Istoricul fiecarui sofer se poate verifica in baza de date CEDAM, la care au acces toti asiguratorii care vand RCA, astfel ca acesta nu poate ascunde incidentele trecute si, in mod sigur, va fi penalizat pentru ele.

No comments:

Post a Comment