Tuesday, August 1, 2017

Noi modificari fiscale care afecteaza salariatii si firmele

Modificarile fiscale au inceput sa faca parte din cotidian. Unele dintre ele sunt doar aruncate in spatiul public si apoi retrase din varii motive, insa altele ajung sa se si aplice. Printre cele certe se numara plata contributiilor sociale la nivelul salariului minim pe economie pentru contractele part-time. 

Modificarea este cuprinsa intr-o Ordonanta de Urgenta care intra in vigoare la data de 1 august si care obliga angajatorii ca, partea lor de contributie la sanatate si pensie, sa o plateasca la nivelul salariului minim pentru contractele part-time sau pe baza de norma, daca veniturile sunt mai mici de acest nivel. 

Alte modificari, inca neadoptate, dar clarificate recent de Ministerul Finantelor Publice, constau in mutarea contributiilor sociale (pensie plus sanatate) integral in sarcina angajatului, dupa o reducere a acestora in prealabil. 

Scad contributiile, dar scade si salariul net

“Nivelul contributiilor sociale obligatorii urmeaza sa se diminueze cu 4,25 puncte procentuale, respectiv de la 39,25% la 35%. De asemenea, cu aceeasi data, de 1 ianuarie 2018, se are in vedere si reducerea cotei impozitului pe venit de la 16% la 10%”, se mentioneaza intr-un comunicat al Ministerului.

Aceste contributii vor fi datorate de catre angajat, insa obligatia stabilirii, retinerii si platii acestora catre bugetele de asigurari sociale va reveni, in continuare, angajatorului. 

“Aceasta masura va asigura angajatului cresterea punctajului luat in calcul la stabilirea pensiei si implicit o pensie mai mare”, isi justifica Ministerul intentia. 

In acelasi timp, reprezentantii statului spun ca masurile nu vor implica cresterea cheltuielilor salariale pentru angajator. Totodata, avand in vedere si scaderea cotei de impozit pe venit, nici venitul net al angajatului nu va fi afectat. 

Pe de alta parte, consultantii fiscali sunt de parere ca noua modalitate de distribuire a contributiilor sociale, integral in sarcina angajatului, va duce la diminuarea salariului net cu aproximativ 22%. 

Angajatorii pot mari salariul brut, dar platesc mai mult la stat

“Pentru ca angajatii sa nu fie afectati de aceasta crestere a poverii fiscale in sarcina lor, angajatorul ar trebui sa le creasca salariile brute, potrivit programului anuntat de Guvern cu 22,75%”, se arata intr-un comunicat al companiei de consultanta. .

Conform prevederilor legale actuale, angajatorii din mediul privat nu pot fi obligati sa modifice nivelurile salariale, decat pentru salariatii platiti la nivelul salariului minim pe economie, contractele de munca fiind intelegeri private, iar statul nu poate impune modificarea acestora fara acordul partilor. 

„Poate ca cei mai multi dintre angajatori vor intelege sa acopere acest cost suplimentar care va reveni angajatilor, prin cresterea salariilor, insa nu este obligatoriu ca acest lucru sa se intample in toate cazurile. Astfel, pot aparea situatii in care angajatii vor avea un salariu net mai mic decat in prezent cu circa 22%. Pe de alta parte, aceste efecte vor fi partial contrabalansate de reducerea impozitului pe venit, de la 16% la 10%”, adauga Mihaela Mitroi, liderul Departamentului de Consultanta Fiscala si Juridica, PwC Romania. 

Insa, in cazul in care angajatorul majoreaza brutul astfel incat netul sa ramana neschimbat, plateste la stat in contul contributiilor sociale ale angajatului mai mult decat in prezent (angajat plus angajator).

Pe de alta parte, specialistii PwC spun ca, daca adopta aceasta masura, Romania ar deveni singura tara din Uniunea Europeana care lasa contributiile sociale exclusiv in sarcina angajatilor.

In medie, la nivel european, contributiile angajatorilor sunt mai mari decat cele ale angajatilor. Potrivit calculelor PwC, media contributiilor sociale suportate de angajator in statele UE este de 23,57%, pe cand media contributiilor angajatilor este de doar 13,35%. Astfel, Executivul doreste sa creasca nivelul contributiei angajatilor in Romania la aproape de 3 ori media europeana si sa elimine contributia angajatorului.

No comments:

Post a Comment