Tuesday, February 14, 2017

Primele efecte ale eliminarii timbrului de mediu

Eliminarea timbrului de mediu, de la 1 februarie, isi arata primele efecte. In ianuarie, inmatricularile de masini rulate au fost practic sistate, pentru ca cei care au cumparat astfel de vehicule au asteptat eliminarea taxei. In schimb, dupa data mentionata, Registrul Auto Roman (RAR) si serviciul inmatriculari (DRPCIV) au fost luate cu asalt. 
In prima luna a anului, au intrat in circulatie 7.059 de autoturisme noi, in crestere cu aproape 22% fata de aceeasi luna a anului trecut, si 7.708 masini rulate provenite din import, mai putin de jumatate fata de ianuarie 2016. Astfel, numarul total al masinilor inmatriculate in ianuarie a ajuns la 14.767, cu 33,7% mai putin decat in aceeasi luna a anului trecut.


In schimb, in prima zi a lunii februarie, potrivit datelor de la Politie, s-au inmatriculat peste 5.500 de autovehicule si s-au depus mai mult de 10.000 de cereri in acest scop, majoritatea fiind masini second-hand. Spre comparatie, in intreaga luna decembrie 2016 s-au inmatriculat circa 20.000 de masini la mana a doua. 

Ce se intampla cu programul Rabla?

Reprezentantii autoritatilor se asteapta ca solicitarile de inmatriculare sa se mentina la nivel ridicat si in martie si aprilie, pana cand toti cei care au asteptat eliminarea timbrului de mediu isi vor putea desfasura tranzactiile auto.

Autoritatile sustin ca timbrul de mediu nu va fi inlocuit cu o alta taxa, dar va trebui gasita o noua forma de finantare pentru programele Rabla, Casa Verde, Casa Verde Plus si cel pentru masini electrice, astfel incat acestea sa continue fara, insa, ca cetatenii sa plateasca in plus. 

Mai mult, ministrul Mediului, Daniel Constantin, a anuntat ca anul acesta programul Rabla va incepe mai devreme, cel mai tarziu la finalul lunii aprilie, si suma alocata va fi mai mare ca anul trecut.

Odata cu timbrul de mediu, s-a eliminat si posibilitatea recuperarii taxei

Pe de alta parte, insa, eliminarea timbrului de mediu din legislatie afecteaza restituirea pe cale administrativa a vechilor taxe auto. Astfel, taxa auto deja platita de soferi si care trebuia restituita acestora intr-un interval de 5 ani nu va mai fi data inapoi, deoarece ordonanta care permitea rambursarea a fost anulata de la 1 februarie. Actul normativ impunea atat plata taxei de timbru, cat si restituirea banilor deja achitati. 

In concluzie, Ministerul Mediului sustine ca pentru restituirea banilor este necesara o noua ordonanta. Ramane, insa, de vazut, cand va aparea noua procedura, avand in vedere ca autoritatile au stabilit vechea metoda de rambursare cu greu, la presiunea Comisiei Europene, si cu conditia ca, in cazul in care proprietarul primeste banii inapoi, taxa sa fie platita de cumparator la prima vanzare. 

Mai mult, si in cazul in care masina ar fi fost vanduta in cei cinci ani, inainte chiar ca proprietarul sa recupereze integral taxa, aceasta ar fi trebuit platita de cumparator, in cuantum mult mai mare, proportional cu vechimea masinii.

No comments:

Post a Comment