Sunday, November 25, 2018

Factura la curent e prea mare? Ce poti sa faci?

Factura la curent electric nu mai trebuie privita ca un act unilateral al furnizorului de electricitate. Acum avem posibilitatea sa reactionam daca avem senzatia ca platim prea mult pentru acest serviciu, prin schimbarea companiei cu care lucram. Demersul este gratuit pentru consumator. Ce presupune aceasta schimbare a furnizorului de energie electrica?

Preturile la energia electrica fluctueaza, in piata libera, pe baza unor factori care raman greu de deslusit de catre consumatorii casnici. Acestia trebuie sa stie, insa, ca tarifele zilnice, anuntate de operatorii din piata, nu ii afecteaza direct, sau cel putin, nu imediat. In contractul pe care acestia il au incheiat cu furnizorul de energie electrica este stabilit un tarif care se actualizeaza cu o anumita periodicitate, de regula o data pe an.

Mai mult, in prezent, populatia are posibilitatea sa isi schimbe furnizorul de energie, daca tariful platit este considerat prea mare. 

Cum vad daca platesc prea mult la curent?


Piata energiei electrice a fost complet liberalizata la inceputul anului 2018, astfel ca toti consumatorii casnici au dreptul sa incheie contracte pentru furnizarea in conditii de concurenta cu oricare din furnizorii de energie electrica activi in piata. Acestia pot fi gasiti pe site-ul ANRE (Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei). 

Concurenta reprezinta un stimulent pentru companiile furnizoare, care, pentru a atrage cat mai multi clienti, se bat in oferte pentru a furniza servicii cat mai bune consumatorilor si la preturi accesibile. 

Cum aleg pretul cel mai bun?


Atentie, insa, la alegerea furnizorului in functie de pret. Tariful afisat de operator nu reprezinta factura finala a consumatorului. Aceasta din urma contine si alte costuri obligatorii, care nu sunt stabilite de furnizor. Printre acestea se numara contributia de cogenerare, certificatele verzi, acciza si TVA. In plus, unele oferte alte furnizorilor includ plata unui tarif de rezervare pe zi, care se adauga la pretul energiei propriu-zise si, implicit, in factura finala. 

In plus, pretul oferit in prima faza este valabil doar o anumita perioada de timp, care trebuie mentionata clar in contractul de furnizare. Oricum, pentru a nu avea surprize neplacute pe perioada de derulare a contractului de furnizare a energiei (in sensul aparitiei unor costuri neasteptate), consumatorul trebuie sa analizeze cu atentie oferta furnizorului si toate clauzele contractului de furnizare. 

Nu este obligatoriu, insa, pentru un consumator, sa isi schimbe compania de la care primeste energie, ci poate ramane la una din companiile vechi, denumite in prezent Furnizori de Ultima Instanta (FUI). Recent, ANRE a intetit concurenta si pe acest segment, dupa ce a introdus notiunea de furnizor de ultima instanta optional, astfel incat si aici preturile sa scada. 

Cu toate acestea, insa, cel mai recent raport al ANRE  arata o crestere a facturilor la energie pentru clientii acestor furnizori de ultima instanta cu aproximativ 20% intr-un an. Aceasta evolutie este importanta, mai ales daca luam in calcul faptul ca majoritatea consumatorilor casnici au ramas la acesti furnizori de ultima instanta (Enel, Electrica, E.On si CEZ). Desigur, orice crestere a cheltuielilor este resimtita la nivelul bugetului personal. Administrarea acestuia nu este mereu usoara, iar trainingul BaniIQ ar putea sa fie de ajutor.

Cum decurge, concret, schimbarea furnizorului? 


Insa este foarte important de stiut ca, atunci cand un client nu mai este multumit de preturile practicate de furnizorul pe care l-a ales sau de serviciile oferite de acesta, el poate cauta o oferta mai avantajoasa in alta parte si poate oricand schimba furnizorul cu altul nou, care ofera servicii si preturi mai bune. Schimbarea se face gratuit si nu implica modificari de ordin tehnic, notificand furnizorul actual cu 21 de zile inainte.

Pentru a beneficia de cea mai avantajoasa oferta, se recomanda ca, la alegerea noii oferte, sa se faca o analiza comparativa in functie de pret, durata, modalitati de plata, conditii de incetare a contractului, clauze penalizatoare, modalitati de transmitere a facturii etc. 

Consumatorul trebuie, de asemenea, sa se asigure ca prevederile din oferte raman valabile intreaga perioada a contractului. 

Dupa ce clientul isi alege noul furnizor, se incheie contractul de furnizare a energiei electrice. Acesta, insa, produce efecte doar de la data incetarii contractului incheiat cu furnizorul actual (notificat de client cu cel putin 21 de zile inainte). In termen de maximum 42 de zile de la incetarea contractului, furnizorul vechi are obligatia de a transmite clientului factura finala de regularizare a tuturor obligatiilor de plata, iar acesta din urma trebuie sa o plateasca pana la termenul scadent.

Pentru incheierea noului contract, clientul trebuie sa trimita furnizorului ales cel putin urmatoarele date si documente: adresa locului de consum, denumirea furnizorului actual, codul unic de identificare a punctului/punctelor de masurare inscris pe factura de energie electrica, valoarea facturilor scadente si neachitate pana la data notificarii, aferente energiei electrice furnizate, respectiv serviciilor de retea, daca este cazul, datele referitoare la puterile absorbite/cantitatile de energie electrica pentru care trebuie asigurata furnizarea energiei electrice. Dupa caz, pot fi necesare si alte documente prevazute in reglementarile in vigoare.

Furnizorii autorizati nu au voie sa refuze un client, ci sunt obligati sa transmita o oferta, la orice solicitare scrisa, in termen de 15 zile lucratoare. Oferta trebuie sa contina pretul de furnizare, conditiile si termenele de plata si data-limita de incheiere a contractului de furnizare.

Cum platesc factura la energie?

Plata facturii la energie se poate realiza in multiple moduri: de la debitul direct interbancar, la plata prin internet-banking, la bancomat sau in numerar, cu ajutorul codului de bare, la unul din punctele de colectare a platilor puse la dispozitie de partenerii furnizorului. 

Majoritatea companiilor care activeaza in aceasta piata pun la dispozitia clientilor conturi online pentru monitorizarea consumului si plata facturilor, dar si modalitati de plata cash si non-cash. Aceste modalitati noi de plata economisesc timp si de multe ori nu au comision, asa cum arata trainingul Baniipenet.ro

No comments:

Post a Comment